Gå til innhold

Dere som ammer enda. OBS OBS!


Gjest Ellie25

Anbefalte innlegg

Gjest Ellie25

Hei. Jeg ser det er en del her som ammer forholdsvis små barn her, samtidig som dere slanker dere. Først: Dette er ment som et opplysende og undersøkende innlegg, jeg mener på ingen måte å kritisere noen for det dere gjør. Jeg bare lurer litt på hvordan dette fungerer for dere, og om dere vet hvordan det påvirker barnet osv. :-)

 

Dere som ammer små barn, fullammer dere eller delammer dere? Hvordan er det med vektoppgangen til barnet dersom dere fullammer?

Når man ligger såpass lavt i kcal-inntak skal det ikke mye til før man minker egen evne til å produsere melk, og mange føler at de "mister melka". Dette inntrer spesielt fra 1-3 mnd etter fødselen. De første ukene går det stortsett bra for de fleste uansett, siden kroppen hos de aller fleste overproduserer melk i starten.

 

Har dere ellers undersøkt noe om bivirkningene slanking kan ha på barnet?

Man skal "etter boka" ikke slanke seg når man ammer. Man kan selvsagt spise sunt og fornuftig, men å telle kalorier og begrense seg sånn er ikke så bra.

Spesielt ikke når dere ligger såpass lavt som en del av dere gjør.

 

I tillegg skal man ikke gå ned mer enn MAKS 200 til 500 gram i uken.

Dette er fordi avfallsstoffene fra fettforbrenningen deres går rett i melken og dermed rett i barnet.

 

Dette gjelder spesielt dere som fullammer. Er barnet stort og spiser mye fast føde (altså MINST 8-9 mnd, men helst over året) så er ikke melken så stor anndel av barnets føde lenger, og "faren" minker dermed også.

 

Jeg ammer selv samtidig som jeg slanker meg, men nå er datteren min 16 mnd og spiser litt melk til morgen og kveld mest for kosens skyld. Og ikke går jeg ned over 500 g i uken uansett. Jeg er foresten ammehjelper og har derfor en del kunnskap på området, og får MANGE telefoner fra mødre som sliter med for lite melk pga blandt annet slanking. :-)

 

Jeg må bare enda en gang pressisere at dette ikke er for å kritisere noen, men mer for å spørre dere hvordan det går, og for å opplyse dere om bivirkningene slanking kan ha i ammeperioden siden veldig mange av de som ammer og slanker seg samtidig ikke vel om dem.

 

Lykke til på veien mot en smalere midje. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsemomsen

Tar det ikke som kritikk. Men tror det for mange dreier seg mye om måtehold fremfor intens slanking. Å spise måltidene men ikke alt det som vi ofte spiser utenom. Man får jo ikke mer melk av å proppe i seg, og så lenge man ikke slutter å spise måltidene men heller utligner inntak/uttak med mer trim tror jeg ikke det utgjør noen fare for barnet som ammes. Jeg spiser ca 1900 kcal om dagen og forsøker å trille en god tur med barnevogn hver dag og å være mer i aktivitet med de større barna. Noen uker står vekta stille mens andre uker går jeg ned over en kg. Vanskelig å skulle beregne å gå ned max 500 g syns jeg. Er enig i at man ikke skal drive med noen ekstreme slankekurer når man ammer, men en moderat vektnedgang ved sunn mat og økt aktivitet tror jeg ikke skadet barnet. Noen går ned de ekstra kg de fikk under graviditeten av seg selv, mens andre må jobbe for det. Er dessverre en av dem. Har en jente på 8 uker og har mer enn nok melk, hadde jeg merket noen problemer med melkeproduksjonen hadde jeg self. spist mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie25

Det er bra. Høres ut som om du gjør det på riktig måte ja. 1900 kcal blir jo litt mat dersom man velger med sunn fornuft, og det med maks 500 g nedgang i uka er ca gjennomsnittlig. Ikke noe som blir krise dersom det er 800 gram en uke og 100 den neste. Det er gjennomsnittlig jeg tenker på nå.

Slik su du gjør høres helt fint ut. Det er som du sier moderasjon og fornuftige matvalg det handler om, men det er ikke alle som tenker som deg.

Noen i dette forumet (aktive nå lenger og slikt vet jeg ikke, jeg har bare lest litt nedover her) har f eks barn på 2-4 uker og spiser 1300 kcal på en dag. Det er ganske lite selv om du velger fornuftig. Man er avhengig av f eks proteiner for å produsere melken, og selv om man velger kylling, svineindrefilet og entrecote så er det en god del kcal i det. Skal man klare å spise fornuftig i forhold til amming så klarer man ikke det på 1300 kcal tror jeg. Det er jammen ikke mye. Man trenger jo mer energi når man ammer enn ellers, og 1300 kcal f eks er ikke mye mat selv for ikke-ammende. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fullammer og ligger på et kcal inntak på rundt 1900- 2000 kcal hver dag.. OG går fortsatt ned litt.

Dette handler ikke om intens slanking, men en sunn og god livsstil.

 

Mitt barn har iallefall ikke tatt noen skade av det. Har gått opp som hun skal og ligger på gjennomsnittet.

 

det er alltid anbefalt å ligge på en dagsmeny høyere enn den man vanligvis ville ha ligget på om man ammer, så håper de fleste følger dette. For barnets beste:D Det er alltid det som betyr noe og er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie25

Mhm. Det høres fornuftig ut ja. Som sagt er dette innlegget bare ment som opplysning til de som eventuelt ikke vet om slikt som dette. Dere på 1900-2000 kcal er det ingen fare med, mer de som ligger på 1300 med ganske små babyer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...