Gå til innhold

Hva med samboer'n?


Gjest Isis

Anbefalte innlegg

Skal begynne på GR-kurs over helgen, og gleder meg veldig til så "sette i gang" med mitt nye liv. ;-)

 

Hvordan gjør dere det i forhold til samboer/mann med maten, tenker spesielt på middagen? Tenkte å være litt føre var, ettersom det kan være en viss mulighet for at min samboer ikke er så klar for "grete-roede-mat".... (Ettersom han liker mat med "substans i", som han sier...hehehe...)

Jeg vet jo at grete-roede-mat er helt vanlig mat, som er mettende og med substans og at det er sunt for han også....

Jeg spiser ikke kjøtt.Samboer spiser kjøtt.

 

NOen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosmar

Hei. Tanken har faktisk ikke streifet meg en gang, og her i huset har vi spist GR-middager i halvannet år nå. Vi er fire, to voksne og to små barn. Det er egentlig helt vanlig mat som vi alltid har spist, bare tatt bort en del fett, og byttet ut noen ingredienser til noen lettere varianter. Fløtesaus fra toro smaker ikke så værst, og inneholder lite kalorier. Hvit saus lager jeg av en buljongterning(grønnsak eller høns), vann, ekstra lettmelk og mel. Hvis mannen din ikke har en veldig kulinarisk gane, synes han nok at det er helt greit:) Spiser du fisk? Hvis jeg ikke koker den, baker jeg den alltid i ovnen. Da trenger du ikke fett i det hele tatt.

Lag den maten du må lage, så spiser han også. Det er jo god mat. Han venner seg nok fort til det, skal du se:)

Lykke til med matlaginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

... eller var det omvendt:)?

Mannen min var med på det første kurset og har siden fulgt meg i kostholdet. Etter at han bestemte seg for at han hadde gått ned nok, spiste han fremdeles det samme som meg men økte porsjonene sine. Noen ganger når jeg lager vegetarisk mat, lager vi noe kjøtt til han ved siden av. Det går kjempebra. Bruker en del linser og bønner i tillegg til mye grønnsaker, og det metter en del. Dessuten oppdaget jeg kjapt at mat med mye smak, urter eller krydder, gir større metthetsfølelse. Det hender også han "sper på" med lettrømme, smør eller saus. Var det noe nyttig svar?

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det var et fint svar. Jeg kan jo selvfølgelig steke litt ekstra kjøtt ved siden av, eller lage 3 porsjoner, så kan han spise mer, og en ekstra potet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...