Gå til innhold

Dere som har lykkes med vektnedgang; vennligst legg inn deres tips her!:)


Gjest Sunshine007

Anbefalte innlegg

Gjest Sunshine007

Det er sikkert flere med meg som gjerne vil høre hva folk har gjort for å lykkes med varig vektnedgang, så derfor hadde det være flott om dere la inn deres "oppskrift" her inne..For Andersen kan kanskje lavkarbo funke, mens Pettersen lyktes bedre med Atkins, så derfor er det viktig å få litt varierte tips, og hva som funka for akkurat DEG!! Si gjerne noe om antall treningsøkter pr uke, styrke/kondis, intensitet, kosthold, hva og hvor mye "usunt" du unte deg i helgen osv..(og gjerne også noe om startvekt og kcalinntak`s grense for å lykkes)

 

På forhånd takk for tips!;)

 

Mvh en som er lei av å mislykkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jamen ikke sikker om mine tips kan være til hjelp for andre- for dette er nok veldig individuelt, men vi prøver!

 

Jeg har trimmet jevnt i form av rask gange og styrketrening- minst 2 tp hver dag, helst flere!

 

Jeg har fulgt oppskriften som ligger i tråd under "ny i vektklubben" mht hvor mye man skal spise hver dag. Der landet jeg på 1600 kcal, og jeg holdt meg stort sett til det på hverdager. Jeg har stort sett spist fire-fem måltid hver dag.

 

Jeg begrenset meg veldig med kos i det hele tatt først i perioden- men jeg tillot meg noe, særlig i besøker. Etterhvert tillot jeg meg litt mere kos, særlig i helgene- men hadde bestemt meg på forhånd hvor mye jeg skulle få lov til, eks "tre håndfuller chips" eller "to glass vin". For meg virker det ikke hvis jeg blir for streng og ikke tillater meg noe kos- da blir jeg helt "giret" på alt jeg ikke har lov til å spise og min erfaring er da at det særlig er vanskelig å holde vekten etterpå!

 

Jeg har spist jevnt hver dag- helst ikke mere enn tre timer mellom måltidene. Lite mat om kvelden, til kvelds har jeg helst spist knekkebrød. Og jeg har drukket mengder med vann hele dagen!

 

Jeg gikk ned ca åtte kilo på denne måten på ca tre mnd- og jeg har klart å holde meg etterpå, dvs i fem mnd nå.

 

LYKKE TIL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg gikk ned i vekt ved hjelp av Grete Roede-kurs. Gikk ned ti kg i fjor på denne tiden (fra 75 til 65, er 170 cm høy), og har nå hatt stabil vekt i nesten et år.

 

Dette var ikke min første vellykkede slanking, men det er første gang jeg har klart å holde vekten. Jeg har gått på Hold Vekten dette siste året, og kommer til å fortsette med det.

 

Jeg fulgte alle råd jeg fikk fra kursleder.

Jeg førte nøyaktig dagbok i ned i vekt-fasen, og lå på 1.600 kcal daglig i snitt. Noen dager litt mer, noen dager litt mindre.

Jeg hadde ca. ti trimpoeng i uka, hovedsaklig gjennom rask gange, fjellturer og praktisk arbeid i hus og hage.

 

Mht maten spiste og spiser jeg veldig variert.

Med to døtre i huset er det ikke aktuelt å bruke gramvekta ved hvert måltid. I stedet brukte jeg en fomiddag mens de var på skolen til å gjøre meg kjent med porsjonene - hvor mye kokt potet, ris og pasta skal jeg ha, hvor mye fisk, kylling, kjøtt, pølse etc, hva veier mine vanlige brødskiver og så videre. Så kontrollmålte jeg en gang i blant når ingen så det ;-) Syns ikke tolv-fjorten-åringer skal forbinde mat med gramvekt (og forsåvidt ikke voksne heller - men det er lurt å øve inn et øyemål)

 

Jeg byttet til magrere meieriprodukter i melk, rømme og fløte, men ellers ikke så mange lettprodukter. Vi spiser fisk og kylling oftere, har alltid fristende frukt i huset og har grønnsaker til hver eneste middag. Pølse/kjøttdeig maks to ganger i uka, og da helst magrere pølser og karbonadedeig. Når jeg lager pizza passer jeg på ostemengden, og unngår å spise meg overmett.

 

Overvekten min kom hovedsaklig fra sjokolade, potetgull, peanøtter og kaker. Dette måtte jeg lære meg å nyte med måte. Jeg har sluttet å spise slike ting rett fra posen, og ser aldri på kiloprisen lenger. Jeg kjøper bittesmå porsjoner av det jeg har aller mest lyst på, og koser meg med god samvittighet.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe noen gode kokebøker med sunn mat - det er alltid lettere å innføre noe nytt enn å kvitte seg med noe gammelt, og flere av Grete Roede-kokebøkene har masse deilig mat.

 

Skulle jeg gi ett enkelt råd for å få kontroll over vekta, ville det være:

Spis kun når du er reelt magesulten, og stopp så snart du ikke lenger er sulten.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Spis ofte, spis nok - men selvsagt ikke for mye ;O)

Når jeg tilbreder mine måltider fyller jeg på det jeg skal ha og så pakker jeg unna maten. Så lett å ta ei brødskive ekstra hvis jeg ikke gjør dette... Varier, ikke spis det samme hele tiden! Drikk masse, men pass på så du ikke tar "alt" sist på dagen ( da blir det nattevandring...). Til kos kan man f.eks. ta lettis med frukt eller Heistad sine lettkompotter. Mye fint på "bærfronten" i frysediskene nå! Smothies er et annet forslag. Jeg blir også mer motivert når jeg er flink med trimmen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Trainee

Hei Hei!

 

Jeg lurte på en ting som kanskje dere vet mer om:

Hvordan finner man ut hvilket altall kalorier/karbohydrater man bør spise daglig for å gå ned i vekt? Er det et sted man kan teste dette?

 

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på tråden "så mye skal du spise i løpet av en dag". Den ligger inne på "Ny i vektklubben". Der får du vite stort sett det meste. Ta deg god tid og les mye. Mye å sette seg inn i.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest madamim23

jeg gikk ned 10-12 kg på 16 uker, og 5 kg til de neste 6 mnd. Jeg har fulgt Grete Roede, de første månedene "slavisk" Fulgt antall kcal som jeg skulle ha, ganske bra, og det gav gode resultater, jeg koste meg i helgene (fredag og lørdag) med ikke noe overspising. Ikke noe søtt i ukedagene.

 

Kjøpte vitaminbjørner, de spiste jeg etter middag da jeg hadde behov for noe søtt, 2 fluer i en smekk, vitaminer og noe søtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det er sikkert flere med meg som gjerne vil høre hva folk har gjort for å lykkes med varig vektnedgang' date=' så derfor hadde det være flott om dere la inn deres "oppskrift" her inne..For Andersen kan kanskje lavkarbo funke, mens Pettersen lyktes bedre med Atkins, så derfor er det viktig å få litt varierte tips, og hva som funka for akkurat DEG!! Si gjerne noe om antall treningsøkter pr uke, styrke/kondis, intensitet, kosthold, hva og hvor mye "usunt" du unte deg i helgen osv..(og gjerne også noe om startvekt og kcalinntak`s grense for å lykkes)

 

På forhånd takk for tips!:)

 

Mvh en som er lei av å mislykkes...[/quote']

 

Jeg hadde en stor startvekt, vi snakkes 111,2 kilo, jeg er 171 cm, 20 år.

 

Jeg ville absolutt ikke være så stor, og i dag veierjeg 88,9. har gått ned 22,3 kilo, men skal ned til 68 før jeg er fornøyd. det jeg har gjort er:

trent stavgang, trent MASSE sal-timer på treningsstudio (variert veldig). har gått turer, svømt og diverse. har trent alt fra 2 til 7 ganger i uken. ligger oftest på 4 ganger per uke, kommer litt an på. jeg pleier ikke å regne en 15 min spasertur til byen som trening, trening skrivern jeg kun hvis jeg er på treningsstudio, går på fjellet, jogger eller noe jeg blir skikkelig god og svett av. jeg trener som regen minst en time, gjerne halvannen eller to med høy intensitet!

 

Jeg unner meg litt søtt, det gjør jeg, men langt ifra daglig. hvis du vil vite om noen "sune" alternativer kan jeg anbefale heistads sjokoladepudding med vanlijesaus, namnam.

 

Kostholdet mitt en vanlig dag er slik:

frokost: 45 gram havregryn med 100 gram cultura jordbær

1 banan i skiver med 80 gram cultura med jordbær

 

Lunsj: to polarbrød (fra sverige med 68 kcal per stk, og 6,1 gram kostfiber pr 100gram) med div pålegg (lettost, kalkunskinke m.m.)

 

mellom: et polarbdød med f.eks mager prim

 

middag 140 gram pasta/ris eller 150-200 gram potet, 150 gram kjøtt og mye grønt

 

kvelds: 2 polarbrød med div pålegg

 

Ellers, 1 dl yoghurt og en eller to frukter til.

 

Jeg teller fremdeles kcal daglig, selvom jeg har holdt på i 8 måneder, og jeg veier maten min. dette har gitt flotte resultater!

 

Har pleid å ligge på rundt 1600-1800 kcal den siste tiden. noe som har fungert bra for meg. håper dette hjalp deg litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...