Gå til innhold

~Dagbok~


Gjest Sommerjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerjenta

Heisann!

Er ny her, jeg=) Tenkte jeg kunne starte med å lage meg en slags dagbok, sånn for å holde styr på mål, mat og trening;)

Først kan jeg likevel fortelle litt om meg selv, så dere vet litt om meg liksom.

 

Hele barndommen har jeg hatt en helt normal vekt, har vært passe aktiv og alt sånn. Men rundt 15-16 årsalderen, klarte jeg å utvkle anoreksia. På det minste veide jeg 43,6 kg, og var da 170 cm. høy, og hadde da en bmi på 15. Selv følte jeg meg feitere enn da jeg veide 15 kg mer, og ville ikke bli "frisk". Bare tynnere. Dessuten var jeg livredd mat. Men på grunn av at alle vennene mine, og ikke minst familien, ble plagsomt masete og bekymrede (noe jeg forstår), bestemte jeg meg for å prøve. Det var fantastisk å se gleden i mammas øyne da jeg selv lagde meg ei brødskive, eller takket ja til en is!

For å gjøre en lang og ambivalent historie kort: jeg gikk fra anoreksia til overspising (tror jeg), og siden forbrenninga mi i tillegg er fucka opp, legger jeg veldig fort på meg (noe som igjen fører til at jeg blir mye lei meg). Nå veier jeg 73 kg (har egentlig variert mellom 68 og 72 i det siste, men jeg skriver 73 for ikke å bli skuffa neste gang jeg veier meg...rart, jeg vet...).

Jeg har en stund prøvd å gå tilbake til å spise veldig lite, og gå ned på den usunne måten. Kanskje fordi vanlig sunn slanking ikke funka da jeg som 15-åring prøvde å slanke meg... Men når jeg tenker meg om enda en gang, er ikke det hva jeg egentlig vil. Jeg vil ikke gjennom det helvete igjen. For tro meg -det er et helvete.

Likevel er overspising like ille, om ikke værre, og jeg vil bare ut av det. Jeg vil gå ned noen kilo, 57-60 kg ville jeg helst veid. Men jeg MÅ gå ned på den sunne måten denne gangen. I løpet av sommeren (to måneder framover nå) har jeg planer om å gå ned fem kilo. Det burde jeg da klare? Det er en sunn nedgang, er det ikke?

 

Såå.. Her kommer jeg hvertfall til å prøve å skrive en liten slags dagbok=)

Håper på støtte for å klare dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillegulerot

det høres ut som du har hatt et tøft forhold til mat oppigjennom tiden..så jeg håper du klarer å gå ned på en sunn måte nå så du finner en vekt du trives med. overspising er jo ofte en følge av at man er misfornøyd med noe..jeg vet iallefall selv at når jeg føler meg fæl å tykk eller er lei meg osv..så hiver jeg meg over maten..og spiser MYE! det skulle jo egentli vært motsatt, for alt blir jo bare verre av å spise mer.

uansett jeg skal ned fra 70 til ca 60 iløpet av sommeren og høsten. så det blir jo nesten det samme:) tror 5 kg er heilt greit å klare ja!

 

lykke til ;) dette går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerjenta

Ja, hvertfall fra 15-16 årsalderen... Er 18 nå, da, så det er ikke så veldig lenge, egentlig, selv om det er mer enn nok tid å sløse bort på mattull!

 

Ja, det er jo nesten det samme :) Så gøy!

Tusen takk :) Du klarer det nok helt fint du også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerjenta

Herregud, jeg er så flau. Her kommer jeg, da, og skal liksom være motivert og greier! Også går alt bare rett vest.

I dag har jeg sykla ganske langt i dag, 6,8 mil ble det, sånn ca, til sammen. Det var en veldig fin tur! Men så jobba jeg...og på jobben spiste jeg både godteri og chilinøtter... Æsjameg! Det var så godt... Men jeg SKAL jo ikke spise sånt nå! At det er mulig... I morra skal jeg ha med meg tyggis, og ei matpakke med sunn mat.

 

Satser på å spise ca. sånn i morra:

Frokost: To knekkebrød, vann og kaffe. Litt jordbær (har namme-jordbær i kjøkkenhagen)

 

Formiddagsmat: To brødskiver

 

Mellom: Et eple

 

Middag: En porsjon

 

Kveldsmat: To knekkebrød og et eple. Et glass melk.

 

Ekstra: Om jeg får lyst på noe, har jeg noen gulrøtter som jeg kan spise, og tyggis:)

 

Også blir det hvertfall en liten gåtur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerjenta

Den siste dagen i juni, godtestoppen i gang, og det går strålende=)

Har klart å ikke spise noe godteri på jobben, selv om det ikke har vært noe særlig travelt, så det er jeg veldig fornøyd med=) Etter jobben var jeg barnevakt, så kom nettopp hjem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jentungen

Gud, dette var som å lese om meg selv her.. jeg var ikke så tynn som du før jeg begynte med overspising da + at det var litt bulimi inni bildet også, men likvel..

Nå er jeg 20 år og er helt frisk fra spiseforstyrrelser :) men en del av tankegangen vil alltid være der.. vet akkuratt hvordan det er å tenke at det funka jo sist når man vil for ned i vekt, for så å bli påminnet om hvilket sant helvette det er. Nå har jeg heldigvis er ganske sunt forhold til meg selv og kroppen min. Men har noen kg som jeg vil ha bort på en sunn og frisk måte. Tenkte bare jeg skulle fortelle deg at det er håp :) du klarer dette, bare husk at du ikke må være for streng mot deg selv. Og at om du unner deg noe som er usunt så nyt det!!! men i moderate mengder.. ta kontroll over forholdet ditt til mat, jeg har klart det og er på god vei ned i vekt på den rette måten. Da kan du klare det også :) stå på og lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerjenta
Gud' date=' dette var som å lese om meg selv her.. jeg var ikke så tynn som du før jeg begynte med overspising da + at det var litt bulimi inni bildet også, men likvel..

Nå er jeg 20 år og er helt frisk fra spiseforstyrrelser :) men en del av tankegangen vil alltid være der.. vet akkuratt hvordan det er å tenke at det funka jo sist når man vil for ned i vekt, for så å bli påminnet om hvilket sant helvette det er. Nå har jeg heldigvis er ganske sunt forhold til meg selv og kroppen min. Men har noen kg som jeg vil ha bort på en sunn og frisk måte. Tenkte bare jeg skulle fortelle deg at det er håp :) du klarer dette, bare husk at du ikke må være for streng mot deg selv. Og at om du unner deg noe som er usunt så nyt det!!! men i moderate mengder.. ta kontroll over forholdet ditt til mat, jeg har klart det og er på god vei ned i vekt på den rette måten. Da kan du klare det også :) stå på og lykke til..[/quote']

 

TUSEN TAKK for at du skrev dette! Det var skikkelig motiverende å lese, at det faktsik er håp! Du har vært flink, synes jeg, som har taklet det så bra, og klart å få et mye mindre anstrengt forhold til mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerjenta

I dag har det gått fint hittil, hvertfall=) Det er rart, når jeg først har bestemt meg for å ikke spise godtri, går det kjempelett å la være:)

 

Tenkte jeg skulle laste ned litt musikk til mp3-spilleren nå, også gå meg en tur etterpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...