Gå til innhold

Stavgang


Gjest ArneSK
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg testet stavene igår. Jeg hadde trodd at de vil medvirke at jeg fikk økt forbrenning, men nei. Da jeg passerte et punkt i løpa hvor jeg normalt har forbrent 150 kcal uten staver, hadde jeg forbrent 149 kcal med stavene. Totalt på 45 minutters tur forbrente jeg 351 kcal, og det er det jeg normalt forbrenner på samme turen uten staver, med samme tidsforbruk.

 

Jeg var sikker på at ved bruk av flere muskler, armer og bein, ville kaloriforbruket gå til værs. Noen som kan forklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier så gir stavgang trening for flere muskelgrupper. Ikke minst overkroppen og armene, men også for beina ettersom man har lengre fraspark. Går du på ski har du noe av det samme, men enda bedre effekt på flere av de indre og små muskegruppene.

 

Test løypa di en gang til. Jeg vet ikke hvordan løypa di er, men når du går med staver vil du bruke betydelig kortere tid på løypa. Jeg vil tippe at du forbruker omtrent det samme med å gå en time i rask gange som 45 min. m/staver. I min 7km. løype med mange fine oppoverbakker bruker jeg ca. 70 min rask gange, 55 min. i samme løypa m/staver. På ski blir tror jeg det blir ca. 40 min. (det er ikke nok snø enda) hvis jeg ikke husker feil.

 

En annen test du kan gjøre er å gå hele løpa å se hvor mye du har forbrukt m/ og uten staver. Jeg er helt sikker på at du forbruker mer m/staver.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...