Gå til innhold

Passe vekten dagbok


Gjest Sara78

Anbefalte innlegg

Gjest Sara78

I 2006 gikk jeg ned 12 kg, siden da har jeg klart å holde trivselvekten min på 62 kg. I mai ble jeg endelig gravid, og selv om jeg virkelig vil nyte graviditeten til det fulle, så ser jeg verdien i tenke kosthold og trim også desse ni månedene.

 

Til nå i svangerskapet er det kun mat som har vært til nytte for å holde kvalmen nede, men det merkes jo på vekten av man spiser hele tiden. I tillegg har jeg ikke hatt overskudd til å trene no særlig desse ukene, men fra nå av skal det bli sunnere tider. Jeg har tenkt å prøve å legge meg på 1900 kcal om dagen og i alle fall gå en tur hver dag. Veiedag tror jeg blir mandager. Målet mitt er å ikke legge på meg mer enn 15 kg.

 

Uke: 11

Vekt: 64,1

Vektoppgang til nå: 2,1 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinis

gartulerer så mye med graviditet! er ikke garvid selv enda, tror jeg. hadde eggløsning for åtte dager siden, så jeg skal teste igjen om en ukes tid. kommer tilbake med oppdateringer.

 

igjen, gratulerer så mye og lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med spiren i magen.. Så koselig. Så lenge du passer maten skal nok dette gå veldig bra.

Selv gikk jeg opp litt for mye, men jeg spiste hva enn jeg kom over for å si det sånn:0) Ble vel 24 kilo tilsammen. Av de er det ca 7,5 igjen.. Og det er litt kjedelig å sitte med det etterpå.. Men men.. det går sakte men sikkert av igjen.. også har man jo fårr verdens beste gave da, så noen kilo er det verdt:0)

 

Lykke til og kos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara78

Tusen takk for gratulasjonene :) Etter flere år med prøving og hormonstimulering, så betyr egentlig ikke desse ekstra kiloene noe som helst. Men det er jo egentlig litt gøy å være påpasselig med å spise sunt, slik at spiren i magen får alt han trenger.

 

I dag føler jeg nesten at det er fusk å veie meg, sånn siden jeg veide meg i går, men jeg har nå en gang bestem at mandagene skal være veiedagene. I morgen reiser vi på ferie, så da går det en stund før jeg får veid meg neste gang. Noe som sikkert er like greit, da jeg ikke kommer til å være så veldig streng med meg selv mens vi er på tur.

 

Vekt: 63,9 kg

Vektoppgang til nå: 1,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg nettopp kommet hjem fra ferietur. 14 dager uten særlig tanke for hva jeg helst burde spise har gått, og skal si det viste på vekten. Sukk, ble egentlig litt deppa av hele veiingen i dag tidlig, men jeg håper at jeg kan gå litt ned igjen eller stabilisere meg her over lengre tid. Jeg er i alle fall klar for trim og sunn mat i dagene og ukene som kommer.

 

Uke: 13

Vekt: 65,5 kg

Vektoppgang til nå: 3,5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag måtte jeg bare foreta en liten snikveiing. Gårsdagen var en sunn dag både sett ut fra matvalg og trim, og jeg ble svært positivt overrasket over vekten i dag. 64,6 kg mot 65,5 kg i går, jeg håper at noe av vekten som kom på under ferieturen kan være vann i kroppen etter uhørte mengder pizza, pasta og godteri.

 

I dag skal jeg prøve å være like sunn som i går, håper motivasjonen kan holde seg i noen dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er enda en uke unnagjort, og jeg har ikke vært så verst flink denne uken. Stort sett har jeg lagt på 1800-1900 kcal per dag, men jeg kan ennå bli flinkere til å velge sunn mat. I tillegg har jeg en plan om å bli litt mer aktiv enn hva jeg har vært til nå i svangerskapet, hyppigere gåturer og litt styrketrening av armene er første plan. Formen er varierende. Noen dager er jeg helt pigg, mens på de varmeste dagene er jeg fortsatt kvalm.

 

Ferdig med uke 14

Vekt: 64,9 kg

Vektoppgang til nå: 2,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var min ferie over, og jeg synest det er litt trist. Ferien har jo helt forsvunnet mellom hendende på meg denne gangen. Dersom jeg likevel skal se det positive i det, så gleder jeg meg til å komme inn i de vanlige rutinene igjen :)

 

Denne uken har jeg klart meg fint sånn treningsmessig, i hvert fall frem til helgen. Fredagen og lørdagen ble det noe ekstra godterier, men søndagen kom kvalmen innom igjen og det var plutselig vanskelig å holde på maten (og jeg som trodde jeg var ferdig med dette tullet!) I den kommende uken håper jeg formen og viljestyrken stabiliserer seg på et så bra nivå som den var på tidlig denne uken :)

 

Ferdig med uke 15

Vekt: 64,3 kg

Vektoppgang til nå: 2,3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og huff, denne uken har jeg slurvet både med maten og med treningen. Skikkelig sløv har jeg vært, motivasjonen har helt forsvunnet. Vekten vitner om den manglende motivasjonen, og jeg trenger å ta meg selv i nakkeskinnet.

 

Målet for den kommende uken er å ikke overskride 1900 kcal en eneste dag, og i tillegg gå en tur i raskt tempe hver dag.

 

Ferdig med uke 16.

Vekt: 65,6

Vektoppgang til nå: 3,6 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har jeg vært flink i matveien, noe vekten også viser. Svak nedgang fra sist uke. Jeg har stort sett byttet ut snopet med frukt, tror jeg er over fem om dagen desse dagene :P Treningen derimot kan jeg godt bli flinkere på, så trening og mosjon er stikkordene for uken som kommer.

 

Ferdig med uke 17.

Vekt: 65,3 kg

Vektoppgang til nå: 3,3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at du har kommet inn på rett spor igjen.

Godt å se at det går an...liter litt med retningen selv for tiden, motivasjonen er ikke helt på topp. Men jeg har jo ikke lyst å legge på meg så veldig mye, så jeg må snart finne den igjen. Jeg ligger noen uker bak deg, er bare 9 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg veide meg på mandag, men har ikke hatt internett, så derfor kommer veieinnlegget i dag. De siste ukene har jeg slitt med motivasjonen, og kvalmen har av helt uten forvarsel gjort inntog igjen. Denne gangen får jeg i meg mat, men jeg har ikke orket å bare spise sunt, jeg har i stedet spist det jeg har hatt lyst på (og det har ikke vært gulrøtter og grovbrød :) ). Men jeg satser på at dette retter seg raskt...

 

Ferdig med uke 18

Vekt: 65,8 kg

Vektoppgang til nå: 3,8 kg

 

I det siste har jeg tenkt litt over hvor mye jeg ønsker å legge på meg, og det er ikke slik at jeg ønsker å legge på meg minst mulig. En oppgang på mellom 12 og 15 kg tror jeg er fornuftig ut i fra min startvekt og høyde. Til nå synes jeg vektoppgangen kommer i et jevnt fint tempo, så jeg er egentlig fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med uke 20

Vekt: 66,8 kg

Vektoppgang til nå: 4,8 kg

 

Jeg kunne ønske at jeg hadde vært usunn denne uken, men jeg faktisk ikke det. Så uten en god forklaring har vekten tatt et hopp opp.... Moren min, søstrer og tanter har gått MYE opp i vekt når de har vært gravid, men jeg håper virkelig jeg klarer å holde meg innenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da er jeg ferdig med de første 24 ukene:) Formen er grei nok. Jeg har vært plaget med bekkenet de siste ukene, og vært 50% sykmeldt et par uker. Riktig nok har bekkensmertene blitt mye mindre når jeg har tatt det mer med ro, men jeg er litt bekymret for hva denne roligere livsstilen vil gjøre med vekten. Jeg får vel bare prøve å spise sunt, og ha færre utskeielser.

 

Ferdig med uke 24

Vekt: 68,5 kg

Vektoppgang til nå: 6,5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Nå er det faktisk 4 uker siden jeg var her inne sist, men jeg har passet kostholdet mitt denne perioden. Treningen er tung for tiden, så den er det så som så med. Forøvrig sa jordmoren på sist vekstkontroll an jenten i magen ligger 6% over normalen, så kanskje ender hun rundt 3800g når terminen er der.

 

Ferdig med uke 32

Vekt: 72,1 kg

Vektoppgang til nå: 10,1 kg

 

Nå er det kanskje bare 8 uker igjen, og jeg tror det er mulig å holde seg innenfor en vektoppgang på 15 kg. Alt under 15 kg er i hvert fall en bonus i mine øyne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Da var dette svangerskapet over, og jeg har fått verdens søteste baby :)

 

Jeg må innrømme at siste uken før fødselen veide jeg meg ikke, men siste gangen jeg så vekten stoppet den på 77 kg. Altså en vektoppgang på 15 kg.

 

I tiden fremover tror jeg ikke at jeg kommer til å trene noe særlig, men jeg tenkte at jeg skulle være litt bevisst på å spise sunt. Siden denne tråden er en gravid-tråd, så starter jeg en ny der jeg skriver om vektnedgangen etter svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...