Gå til innhold

Overvektig og gravid - En slags dagbok...


Gjest Fryshi

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er en jente på 23 år,samboer og venter barn nr.2.(er snart 23 uker på vei)

Har fra før en gutt på snart 3 år,jeg gikk opp rimelig mye sist sv.skap,21 kg..:/

Før forrige svangerskap veide jeg 75 kg,og en liten stund etter fødselen med nr.1 gikk jeg ned 10 kg og så deretter 5 kg,men det dumme var jeg ikke var streng nok med meg selv og har siden gått opp til 85 kg..

 

 

Så startvekten ved dette sv.skapet var 85,men er litt sjokkert over at jeg ikke har gått opp noe(over startvekten iallefall) i dette sv.skapet,veide i uke 13 82,5 kg og nå veier jeg 84,4 kg..

Altså ennå under startvekt og over halveis i sv.skapet..(det er vel greit )

Må vel kanskje legge til at jeg er 1,60 høy,så jeg er per definisjon veldig overvektig..:)

 

Jeg kjenner på meg at jeg er klar for endringer som er permanente,men jeg skjønner jo at akkurat nå under graviditeten ikke er den beste tiden å starte slanking på.

Men jeg er oppsatt på at jeg vil endre innstillingen min og gå ned til min trivselsvekt etter fødselen,så jeg tenkte at det ville være like greit å starte endringen i innstillingen min til vekten allerede nå.

 

Er det noen som har noen gode råd for hvilke endringer som en gravid kan gjøre uten at det vil gi noen risiko for barnet?

Jeg går mer,og har planer om å melde meg opp til treningskurs.

Og kostholdet mitt er noe endret,spiser ikke nærheten like mye snop som før,men kan nok være enda strengere med meg selv der også.

 

 

(Kommer til å skrive litt om hvordan vekten og sv.skapet mitt utarter seg i denne tråden også )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du har planene klar; godt jobbet! Vær stolt av deg selv!

Jeg er litt i samme situasjon, men er ikke så flink som du.

Jeg har termin med første barn 19.09.08, startvekt 77 kg (er 163 cm), har til nå (uke 32) gått opp til 92 kg (15 kg). Hadde planer om å begrense det til 12, men det gikk ikke så bra :-)

Prøver å holde meg til 1900 kcal daglig, men sprekker dessverre en del i helgene. Har også tidvis i svangerskapet fått råd om ikke å trene pga komplikasjoner. Sukk.

Nå derimot skal jeg ut og gå tur; blir inspirert av deg :-)

 

Lykke til videre.

 

 

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har planene klar; godt jobbet! Vær stolt av deg selv!

Jeg er litt i samme situasjon' date=' men er ikke så flink som du.

Jeg har termin med første barn 19.09.08, startvekt 77 kg (er 163 cm), har til nå (uke 32) gått opp til 92 kg (15 kg). Hadde planer om å begrense det til 12, men det gikk ikke så bra :-)

Prøver å holde meg til 1900 kcal daglig, men sprekker dessverre en del i helgene. Har også tidvis i svangerskapet fått råd om ikke å trene pga komplikasjoner. Sukk.

Nå derimot skal jeg ut og gå tur; blir inspirert av deg :-)

 

Lykke til videre.

 

 

Hilsen meg.[/quote']

 

Jeg vil ikke påstå at jeg er så veldig flink,men jeg prøver å gjøre så godt som jeg kan:)

Jeg har så langt ikke tenkt på kcal,men det er vel kanskje en idè,slik at jeg kan følge litt med på hvor mye og hva jeg spiser.

 

Sånn som det ser ut for meg ser det ut som at du har veldig lik vektoppgang slik den jeg hadde med førstemann.

Og mye av den vekten var vann,gikk også gravid på sommeren(sept.barn 05) og jeg hadde mye vann i kroppen.

Mistet som sagt nesten 10kg på sykehuset,så det sier jo litt.

Du trenger nok ikke å bekymre så veldig,bare ikke fall i samme fellen som jeg gjorde etter forrige fødsel.

Jeg trodde kanskje ammingen hadde noe å si på vekt,så jeg spiste mye usunt og trente ikke det hele tatt.

 

En god start er å gå en del turer med vognen,det SKAL jeg bli flinkere til denne gangen!

 

 

 

Så litt om hvordan det går nå for tiden;

Jeg føler meg ikke så fin som jeg skulle ønske og klarer ikke å nyte graviditeten fullt ut fordi jeg føler at kroppen min ikke er så attraktiv som jeg skulle ønske.

Jeg merker at jeg har latt min overvekt ta mye overhånd med tanke på følelsene mine,noe som har resultert i mange tunge tanker rundt det.

 

Fikk klump i halsen i går da vi var på badestranden og jeg så alle de perfekte syltynne bertene som spankulerte rundt der i trekantbikinien sin og bare var så bertebert..

Tror nok hormonene ikke hjelper på det litt ustabile humøret mitt,i det ene øyeblikket føler jeg meg som en kjempe flott gravid jente og i det neste som et dass..

 

Ennå er vekten under 85 kg og jeg er kommet til uke 25 nå,skal veie meg i neste uken, så vi får se da.

Har vært litt flinkere til å gå turer og ta øvelser hjemme,men har ikke somlet meg til å melde meg inn i treningssenter,men det kommer..:)

 

Jeg skal bli slank,det har jeg bare bestemt for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er godt i gang med trening nå,trener fast to ganger i uken.

Deilig!

 

Skal prøve og få til tre treninger i uken,merkes godt at det har god effekt på meg.

Vekten min viser 86,6,det vil si kun litt over 1kg opp og jeg har kommet til uke 28.

 

Spiser ganske sunt også,slik ser dagen ut;

 

Frokost: 1 porsjon havregrøt med kruskakli og rosiner..(med litt kanel og sukker på)

 

Lunsj: En eller to grovbrødskiver med div. pålegg.

 

Mellommåltid: Frukt,appelsin/banan etc.

 

Middag: En porsjon med sunn middag.

 

Kvelds: 2-3 skiver grovbrød med div.pålegg.

 

Har fått et nytt mål om at jeg ikke skal veie mer ved denne fødselen enn ved forrige.

Skal gjøre mitt for å klare det også:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. det var lite mat.. da hadde nok jeg gått i bakken.. ha ha..

Men alt er jo så individuelt..

Må virkelig si at det er utrolig bra å ikke ha gått opp mer enn 1 kilo... også er du helt i uke 28.. Stå på. og lykke til

 

Havregrøten metter veldig,hadde ikke trodd det.

Jeg spiste et grovt rundstykke nå til lunsj og hadde strengt talt ikke trengt det,var jo ennå mett etter frokosten..(hehe)

 

Og siden det er så mye fiber i kosten min merker jeg også at forbrenningen har økt veldig,noe som i seg selv er veldig bra:)

 

Takk for oppmuntring!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff,i går sprakk jeg litt..

Iallefall sånn matmessig,hadde vært hos jordmor og fått konstantert at vekten min nå står på 85,8 og at jeg kun har gått opp 1 kg. siden forrige gang og jeg i meg selv har gått ned i vekt. (hvis dere skjønner)

 

Og dum som jeg er,så fikk jeg lyst å belønne meg selv for det!:-S

Joda,først spiste jeg noe sunt,en vaniljekesam med bær og et eple,men så avsluttet jeg det hele med et wienerbrød og ei lefse!

 

 

Det var jo den dummeste måten å belønne seg selv på!

Så jeg tok meg ei treningsøkt i går istedenfor i dag,så det ble en times trening på helsestudioet i går!

Fikk meg også en liten knekk når jeg skulle til å dra fra studioet da ei skikkelig bertebert kom inn og jeg bare følte meg som en potetsekk med mage!*BLÆH*

 

 

Så jeg skal trene i morgen også og heller unne meg noen kosemerker på fredag!

Da skal jeg og gemalen ha en date,hehe:)

 

Sånn,ferdig blåst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Uke 32+1

 

Vekten sto i forrige uke på 88,4,så jeg har gått opp litt.

Men ikke noe som jeg bekymrer meg for,skjønner jo at det bare er naturlig med litt vektoppgang.

 

Har hatt en tung tid siden sist jeg har skrevet her,mye som har skjedd og kroppen min blir merkbart mer sliten av trening nå.

Så jeg trener ikke med samme intensitet som tidligere,men trener fortsatt litt.

 

Har hatt barnebursdag så det har vel blitt en del kakespising også..*hehe*

Men har ikke sprukket helt heller.

 

 

Bare 8 uker igjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...