Gå til innhold

Smart handling hjelper mye.


Gjest RuneG39

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har det siste halve året gått ned 14 kg ved hjelp av GR og er storfornøyd.

En av de viktigste grepene jeg har gjort har vært å endre handlerutinene mine. Tidligere var jeg i butikken hver dag og handlet middag til meg og mine. Middagen ble som regel bestemt i butikken der og da, og siden jeg som regel var sulten på denne tiden, ble det mat som gikk det gikk fort å lage (les: grillet kylling, pølse, frossen pizza/lasagne, osv, osv).

 

Etter at jeg begynte på GR-kurset, så satte jeg med ned en kveld og ved hjelp av oppskriftene på nettsiden laget jeg en 4 ukers middagsplan. Dvs. en oversikt over hva vi skal ha til middag de 4 ukene fremover. Deretter printet jeg ut et kompendie med selve oversikten på forsiden og alle oppskriftene inne i. Hver søndags- og torsdagskveld setter jeg opp handleliste for henholdsvis mandag-torsdag og fredag-søndag. Har forsøkt å legge oppskriftene slik at jeg kan bruke elementer fra 1 middag videre i en annen middag (f.eks. kylling på mandag og onsdag, slik at jeg kan kjøpe økonomipakning med kylling).

Når du vet hva du skal ha til middag, så er det ganske greit å handle inn alt det andre (brød, melk, pålegg, osv, osv).

Når det så har gått 4 uker begynner man bare på uke 1 igjen. Det er ikke slik at jeg hver 4 uke lager et nytt kompendie, men man kan selvfølgelig gjøre det også.

 

NB Fiskemiddager bør planlegges på innkjøpsdag og ikke senere en 2 dager etter handel (f.eks. mandag og onsdag), da fisk ikke tåler å ligge så lenge i kjøleskapet.

 

Etterhvert som man får trening i dette, så blir handlelisten satt opp i den rekkefølgen du vet varene står i butikken, dermed er handlingen gjort unna på 1-2-3!

 

Har spart mye penger på dette og det blir utrolig mye mindre emballasje i søpla.

Det hender jeg må en tur innom butikken etter jobb på f.eks. onsdag for å kjøpe en melk og et brød, men siden middag allerede er innkjøpt så er kona godt i gang med middagen da jeg kommer hjem.

 

Pleier også å lage en stor bolle salat med noen dagers intervall, slik at jeg alltid har det klart til middag noen dager i strekk.

 

Dette har vært til stor hjelp for meg og tenkte kanskje at noen andre også kunne ha nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luringen!! Det der var imponerende og veldig organisert. Er ikke helt sikker på om jeg får med min heller ustrukturerte mann på det men det går an å prøve noe i den retningen iallfall. Tusen takk for tipset!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tonton

 

Du kan si til mannen din at når verdens mest ustrukturerte fyr (meg) får det til, så går det sikkert veldig bra med han og :P

Jeg føler at jeg har fått veldig mye gratis ved å gjøre det slik. For utenom å spare penger og mindre forsøpling, så sparer man også en del tid på ikke å være i butikken.

Hele GR-opplegget er jo bygget opp rundt at man skal endre sine matvaner. I mine øyne så gjelder ikke bare det hva man faktisk putter i seg, men man må se på de mønstrene som har ført til at man tidligere har lagt på seg. Deretter må man vel prøve å endre de også. For eksempel sitt eget handlemønster.

Jeg er rimelig sikker på at mange av de som er her, har en handlekultur som består av å handle middag hver dag, dvs at man er i butikken hver dag. Som oftest så blir det ikke kun middagsmat man handler, for på den faste løypa rundt i butikken så går man forbi brus, bakevarer og snophyller. Hvis man har for vane å ta fra de hyllene, så vil man gjøre det. Den vanen har jeg forsøkt å bli kvitt med dette opplegget.

 

Det skal sies at det ved noen anledninger havner en sjokolade eller to i kurven, men det er nå kun 3 ganger i måneden og ikke 3 ganger i uka. Man kan ikke spise det man ikke har.

 

Ha en god dag!

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt. Er det noen sjans til å få en kopi av et slikt 4 ukers program?

Har lenge tenkt på å sette opp en meny, men har ikke tenkt i dine lure baner. Kjempesmart med å ha kylling med noen dagers mellomrom osv. Tusen takk for supre tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...