Gå til innhold

Tips til rimelig sunn mat?


Gjest Tyra1

Anbefalte innlegg

Vi har dessverre ekstremt dårlig råd for tiden, og syns at sunn mat koster så mye. Det blir ofte løsninger som pølser, posemat, pannekaker, grøt osv som koster minst. Handler frisk frukt og grønnsaker altfor lite fordi det er dyrt.

 

Er det noen som kan kommer med gode tips eller forslag for hvordan jeg kan gå frem for å lage sunn og billig mat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussijenta

Se i butikkene hva som er billig av frukt og grønnt. Pass på og kjøp det som er på salg.

Brokkoli og blomkål er ofte på salg til rundt 9 kr stk. En sånn holder til ca 3 middager til en person.

Grønnsaksuppe er godt og trenger ikke og bli så dyrt, jeg har bare gulrot, kålrot og potet i, da det er det eneste barna mine spiser. Jeg tar gjerne kjøttboller oppi og.

På rema, kiwi og rimi har de laksefilet som koster ca 36 kr for 4 stk, holder med en stk til en person.

På rema har de kyllingkjøttdeig til 26 kr for 400 g.

 

Var det jeg kom på nå. Ellers er jo frosne grønnsaker rimelig, og det er mye bedre med frosne grønnsaker enn ingen grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, havregrøt til frokost er billig, og veldig sunt! Gå for den blå typen med ekstra fiber. Pr person: 1 dl havre + 2 dl vann. En pakke vil hode lenge og ikke bare det - du er mett lenge. Jeg har alltid litt salt og litt søtningsmiddel i og kanel på toppen. Veksler mellom 1/2 banan eller ett eple i biter på toppen, men det er jo fritt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk- nam, nam og kjempebillig. Kan brukes til mye, bla veldig godt på pizza til lørdagskos.

Som tidligere nevnt, rotgrønnsaker er billig. Kiwi og Meny har mange first-price-produkter. Feks fiskeboller til 7-8 kroner for en boks. Ellers får du jo koteletter veldig billig på tilbud. Helt ned i 29 kroner kiloen. Da kjøper jeg veldig mye, og fryser. Beina bruker jeg til å koke kraft til grønnsakssuppe eller lapskaus. Kotelett-kjøtt kan brukes i utallige varianter.

Hvis du kommer over tilbud på fine grønnsaker, kjøp masse, forvell og putt i frysen. Så har du utover høsten/vinteren.

Bak brød selv. Kjøp FIBRA fullkorn-hvetemel i stedet for siktet hv.mel. Det får du kjøpt på REMA.

Alt av pose-mat og ferdige pasta-sauser ol på glass er utrolig mye dyrere enn om du lager det selv fra bunnen. Ofte også veldig enkelt å lage, pluss at det bli myyye bedre:)

Håper noe av det kan være til nytte for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chili con carne er billig... Bruk f.eks. løk og paprika, en boks mais, en boks hakkede tomater, en boks bønner og karbonadedeig. Bare å krydre masse! Du får ca 4 porsjoner utav ingrediensene ovenfor til langt under 100-lappen. Middag for 2 personer i to dager. Siden det er bønner oppi kan du egentlig sløyfe evt ris eller brød også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Eks 1 : Kylling kjøttkaker (på rema 1000 koster kyllingkjøttdeig 20 kr)

Bland kyllingkjøttdeig med 1 egg, litt hvitløk evt chili hvis du vil ha mer smak, rull sammen og stek i panna. viltgrønnsaker (frossen pose ca 25 kr) passer ypperlig til :) Kan også bruker noen andre enda billigere frossen grønnsaker til. Brun saus er heller ikke veldig usunt hvis du bruker det i liten mengde.

 

Eks 2: Kjøp laksekotletter fra first price (smaker ypperlig. Ha poteter og gulerøtter og en liten skje matyogurt eller mager kesam til.

 

 

Eks 3: Mager kjøttpølse fra nordjord koster 10 kr for 4 stk på rema 1000.Skjær opp løk, poteter, gulrøtter, evt kålrot og purre kok dette. stek pølsene i pølsebiter og ha oppe i. Blir en ganske billig og sunn hjemmelagd lapskaus :)

 

eks 4: Seifile og fiskegrateng er billig mat, og en trenger bare grønnsaker til (evt litt matyogurt for mer smak,

 

eks 5: Kjøp nakkekoteletter (mye billigere en ytrefile svin), skjer av fettranden, stek i strimler og lag en god salat med tomater, agurk, litt avokado, og ruccolasalat. Litt sitronpepper over og evt et par spiseskjeer 3% dressing ved ønske.

 

eks 6 : Kylling (hel kylling er mye billigere en kyllingfile). spis med salat evt et grovt rundstykke ved siden av.

 

eks 7: Karbonader i grovt brød. (igjen anbefaler jeg magre karbonader fra nordfjord, koster vel 25 kr ca) og enten polarbrød (grove) eller grove hamburgerbrød. Kan godt ha salat ved siden av eller litt inni burgeren.

 

* Kan også evt lage hamburgere av kyllingkjøttdeig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...