Gå til innhold

Oppskrifter for kakemonser....


Gjest Anitgro

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte kanskje det kunne vært en ide å lage en tråd som samler gode kakeoppskrifter som er i "slankeånden". Det er alltid lettere å ha selskap hvis man har et sunnere alternativ... Min erfaring er at ingen merker at det er "Grete Roede" kake... hvis man ikke sier noe.

 

Jeg starter med en oppskrift på Gulrotkake, deler du i 16 biter er det ca 105 kcal pr bit (mrk. uten topping), jeg fikk oppskriften på et kurs for mange år siden...

 

Hvis kaken skal lages i liten brødform (som er en fin måte å få mindre kakestykker på) følges oppskriften.

 

(skal du bruke rund kakeform (springform) må du gange oppskriften med 1,5.)

 

180 g sukker

2 egg

130 g mel

1 ts natron

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

1 ts olje

300 g revet gulrot

 

Kaka stekes på 175 grader i ca 40 minutter.

 

Oppå kan du ha f.eks. en syrlig yoghurt, eller hvis du vil "ta'n helt ut" 100 g Philadelphia light ispedd 1 ss margarin, 2 ts vaniljesukker, og litt melis... Hvor mye du trenger avhenger av hvor tykk du vil ha kremen.

 

Pynt med noen forvellede skriver av gulrot (bruk ostehøvel, legg skivene i vann noen sekunder i mikroen...)

 

Prøv, kaka er kjempegod, det synes også jentene på jobben....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trår til med en oppskrift på hveteboller også. Oppskriften gir 24 boller, og hver boller har ca 105 kcal.

 

75 g margarin

2 dl skummet melk

1,5 dl vann

50 g gjær

0,5 dl sukker

0,5 ts salt

1 ts kardemomme

9-10 dl hvetemel

 

Etterheves 40 min, stekes på 250 grader i ca 10 minutter...

 

Ungene elsker dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i eplekake, men siden det gjerne kan bli litt mye kalorier har jeg fått dilla på oppskriften under her..

Den ligger under desserter på venstre siden

 

https://www.vektklubben.no/cgi-bin/viewRecipe.cgi?id=283

 

Jeg er ikke så veldig fan av rosmarin så jeg dropper det, men drysser heller over litt kanel før steking

her er det lov å bruke fruktkvoten ;)

 

Serveres med kesam vanilje eller lett is/yoghurt is.

 

Hvis noen har oppskrift på sunnere "vanlig" eplekake hadde jeg satt pris på om de kan legge den ut her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fått mye skryt av den, pleier ikke å si at det er en "slankeoppskrift". Det man ikke vet har man ikke vondt av.

 

Skal jammen prøve med sukkererstatning og annet mel jeg også ;) Det har jeg aldri prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei dere!

 

Skal du bake en god kake til morsdagen i dag, kan jeg aboslutt anbefale gulrotkaken her....

 

Lettvint, og kanskje litt for god til å spise bare en bit, men :P

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullegod

Limesjokoladekake - kaken gir ca 16 stk.

 

3 stk egg

2 1/2 dl sukker

1 dl hvetemel siktet

1 ts bakepulver

1 dl kakaopulver

2 ts vaniljesukker

1/4 ts salt

250 g cottage Cheese

1 stk lime

 

Slik gjør du:

Visp egg og sukker luftig. Bland mel, bakepulver, kakao, vaniljesukker og salt, og rør det inn i eggeblandingen.

Mos cottage cheese med en gaffel (bedre med stavmikser) og tilsett det inn i eggeblandingen sammen med finrevet skall av lime og presset limesaft.

Hell røren i en rund form og stek den på 200 °C i 16-19 minutter. Kaken kan godt være litt saftig inni. Jo saftigere du vil ha den, jo kortere steketid trenger kaken.

 

Kcal pr stykke (40 g) 85kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trår til med en oppskrift på hveteboller også. Oppskriften gir 24 boller' date=' og hver boller har ca 105 kcal.

 

75 g margarin

2 dl skummet melk

1,5 dl vann

50 g gjær

0,5 dl sukker

0,5 ts salt

1 ts kardemomme

9-10 dl hvetemel

 

Etterheves 40 min, stekes på 250 grader i ca 10 minutter...

 

Ungene elsker dem....[/quote']

 

Oppskriften den samme som sist, men disse funker utmerket også med litt vaniljekesam.... Deilig som fastelavensbollefyll istedet for krem...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage ostekake fra pakken til Toro, men jeg bytter ut rømmen med den magreste kesam-typen og bruker lett kremost. Til bunnen skal det være 100 gram smør, men jeg synes den blir bedre av å bruke bare 40 gram smør og så en dæsj appelsinjuice (1/2 dl kanskje?). smelt smøret og bland med juicen og så med de knuste kjeksene.

Du kan også ha litt gelé på toppen, denne kaken får jeg alltid skryt for. Jeg sier hverken at det er toro-pose eller at den er lettere. Hvis du lager kaka på denne måten inneholder den 233 kcal pr 100 gram mens originalen har 320 kcal pr 100 gram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nettsida http://www.detsoteliv.no er det UTROLIG mange kakeoppskrifter. jeg har prøvd flere av dem med veldig godt resultat. Det er også en funksjon der hvor man kan velge oppskrifter utfra allergi, eller man kan velge alle oppskrifter som har lite fett. Se f.eks "Grov sjokoladekake", hele kaka har bare 1500 kcal eller noe sånt (regna det ut i hodet så vet ikke hvor riktig det ble :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...