Gå til innhold

Alvor - ned 15 kilo!


Gjest Jenta29

Anbefalte innlegg

Okei, nå er det alvor. Har vært medlem her før, men var ikke spesielt flink til å følge opp. Nå derimot - er det alvor!

 

Er jente på 29, er 1.78 høy og veide forrige onsdag 82,5 kg. Det er ca 15 kilo for mye. Har alltid vært kraftig, men veltrent. Det siste året har det blitt så som så med trening (er vant til å trene nesten hver dag), mye på grunn av en skade som snart skal opereres, men også på grunn av latskap og dårlige unnskyldninger... Nå føler jeg meg som en gorg. 2/3 av klesskapet passer ikke, og resten ser ikke fint ut det heller.

 

Jeg har et energiforbruk på ca 2400 kcal, og tenker derfor å legge meg på ca 1600 kcal inntak om dagen. Satse på å få til ca 12 trimpoeng i uka fram til operasjonen, etter det blir jeg relativt inaktiv noen uker og må ned 350 kcal inntak i disse ukene. Første delmål er julaften. 74,1 KG!!

 

Jeg tenker at hvis jeg skriver her og deler med andre blir det lettere å motivere meg til å være flink også!

 

Veiing er på onsdager (hvis jeg har forstått det riktig), så er spent på morradagen. Var ikke dødsflink i helga (flink på mat, men det ble noen glass vin), men har vært flink de andre dagene.

 

Heia meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det fullfres! Jeg tror opplegget er bra - det er bare snakk om å klare å å følge det ;)

 

I alle fall fornøyd med første uka, 0.9 kilo ned! Registrerte ikke mål første uka, men har gjort det nå. Har ikke gått på kurs, så jeg får bare plottet inn midje ser det ut til. Legger inn resten her, så husker jeg det:

17.9: Midje: 82, Overarm 28, Bryst 92: Ende 110, lår 63, hals 35.

24.9: Midje: 81, overarm 28, Bryst 92, Ende 108,5, lår 62 hals 34,5 (= 4 cm minus totalt)

01.10: Midje: 80, overarm 28, Bryst 92, ende 108, lår 61, hals 34,5 (= 6,5 cm minus totalt)

 

Gleder meg til klærne passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var helga overstått, noen utskeielser ble det, men når jeg skeier ut passer jeg på å ikke overskride mitt energiforbruk. Da har jeg 5-6 dager der jeg ligger 7-800 kcal under forbruket og 1-2 dager med litt ekstra kos der jeg ligger omtrent på forbruket. Summen av dette skal jo bety vektnedgang ;) Selv om jeg ønsker å gå ned mange kilo, og jeg sikkert kunne gått ned fortere med mer fanatisme, tror jeg det er viktig å kose seg litt ekstra innimellom. Forskjellen til tidligere, er at hvis jeg skeia ut da kunne det gjerne bety en pizza grandiosa etterfulgt av en stor pose potetgull og en stor pose smågodt; sikkert 4-5000 kalorier på en dag... Framgang uansett synes nå jeg :)

 

Snikveide meg lørdag morgen, sikkert ikke lurt... Vekta var lav, sikkert lavere enn den kommer til å være på veiinga til onsdag etter helgas utskeielser, men vi får se. Jeg er flink i ukedagene, så kan hende jeg får et fint resultat på onsdag allikvel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ble så utrolig nysgjerrig på hva en gorg er. Skjønner at det er noe med uønsket fasong, men hadde vært artig å vite hva det er.

 

Jeg er i samme båt som deg, skal ned ca. 15 kg, skriver en del i en tråd som heter 10 kg ned til jul. Tror det kan være realistisk, så tar jeg resten etterpå. Begynte for 4 uker siden på 86 kg, er nå på 81,7.

 

Er ikke helt sikker på mitt energiforbruk, men da jeg gikk på GR kurs for 10 år siden var anbefalt inntak mellom 1100 og 1200 kcal pr. dag. Jeg har prøvd å holde meg der, men begynner å lure på om det er for lite. Vil jo ikke at kroppen skal begynne å gå på "sparebluss". Vet noen av dere noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E54 - jeg vet heller ikke hva en gorg er, men jeg vet at Grete Roede for lengst har gått bort fra sine gamle "sultemenyer".

1.100-1.200 kalorier blir for lite!

Du må bruke formelen som du finner et eller annet sted her inne for å beregne ditt individuelle kaloribehov. Vet ikke hvor høy du er, eller hvor aktiv du er, men ut fra vekta di vil jeg tippe at du minst skal ha meny 2. Den brukte jeg da jeg gikk ned fra 75 til 65 kg. Da har du 1.600 kalorier til rådighet hver dag, og det gir helt andre muligheter til variasjon enn 1.100 kalorier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E54 - jeg fant formelen i en annen tråd, lagt inn av anneloy:

 

Dette er en formel du kan bruke for å finne ut hvor mye kalorier du trenger.

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mer sulten i det siste, godt å høre at jeg kan spise mer, hadde en mistanke om at 1100 var i minste laget. Da skal jeg sette meg ned og regne ut etter formelen, og så kan jeg nyte iallfall 200 kcal til, minst. Lurer på hva jeg skal bruke de til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de gorgene, men rimelig digre!!

 

Veiing i morra, spent på resultatet. Man ønsker jo liksom hurtig nedgang for å holde motivasjonen oppe, samtidig som veit at følger jeg det her opplegget er faktisk vektnedgang nødt til å komme - på sikt, og på riktig måte... Tålmodighet blir nok min største utfordring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Potteplantenlotte

Hiver meg på sammen med deg hvis det er ok. Har lyst til å gå ned ca 15 kg jeg også. Begynte om onsdagen, så jeg har også veiedag i morra. Jeg veier nå 74 kg og er 169 cm høy, fødte en gutt for 8 uker siden og vil gjerne ha av meg svangerskap kiloene, noe blei jo borte med en gang, men det er langt igjen til trivsels vekta.

Mitt første mål er 8 kg til jul:-) Er veldig spent på morgendagen, har vært sånn passe flink denne uka, men kan kanskje bli enda flinkere når jeg har noen å slanke meg sammen med:-)

Lykke til i morra. Heia deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg regnet, og funnet ut at mitt kalorinivå ligger på 2055 før trim, og 2255 hvis jeg klarer å få 7 trimpoeng i uka. Da skal jeg altså spise 1600 kcal, 500 mer enn jeg har gjort disse ukene! Jeg må jo si jeg lurer på om jeg ville ha gått ned noe da?

 

Men hvor finner jeg menyene? Er det noe man må gå på kurs for å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glajenta79
. Jeg veier nå 74 kg og er 169 cm høy' date=' fødte en gutt for 8 uker siden og vil gjerne ha av meg svangerskap kiloene, noe blei jo borte med en gang, men det er langt igjen til trivsels vekta.

:-)[/quote']

 

Leste innlegget ditt på tråden til Kreps78 og.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Måtte bare svare på innlegget ditt då eg følte vi hadde mye felles.

Er selv 1,69 høy. er 29 år og har 3 barn en gutt på snart 7 år, ei jente på 4 år og en gutt på 5 mnd. Begynte selv på slanke kur då minstemann var 6 uker, i mai mnd og veide då 74 kilo, gikk ned 4 kilo iløpet av sommeren og begynte på grete roede kurs 25 aug. Då var vekta 70 kg og no en mnd seinare e den nede i 67 kg.

Siden eg fullammer, spiser eg 1900 kcal om dagen, så det er fullt mulig å klare en go del kilo om en virkelig e motivert. Det var eg etter tre graviditeter og et fysisk forfall som starta med førstemann. Målet er å nå ideal vekta mi på rundt 60 kilo og nå er eg halveis.

 

Hilsen fra Glajenta79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg regnet' date=' og funnet ut at mitt kalorinivå ligger på 2055 før trim, og 2255 hvis jeg klarer å få 7 trimpoeng i uka. Da skal jeg altså spise 1600 kcal, 500 mer enn jeg har gjort disse ukene! Jeg må jo si jeg lurer på om jeg ville ha gått ned noe da?

 

Men hvor finner jeg menyene? Er det noe man må gå på kurs for å få?[/quote']

 

Hei igjen, E54

Ja, du må nok gå kurs for å få tilgang til alle detaljene.

Men en pekepinn om fordelingen av måltidene på meny 2 kan jeg godt gi deg.

 

Frokost 220 kcal (for eksempel 2 brødskiver med pålegg)

Lunsj 220 kcal

Mellommål 110 kcal

Middag 400 kcal

Kvelds 110 kcal

Melkerasjon 200 kcal

Frukt 200 kcal

Kosemerker 50 kcal

Ubegrenset av såkalte JA-grønnsaker - det vil si de fleste grønnsaker (unntatt potet, oliven, mais, avokado og noen til som jeg ike husker i farten.

 

Ved å sørge for hyppig inntak av fornuftig mat setter du skikkelig fart i forbrenningen. Du behøver derfor ikke være redd for at du ikke går ned i vekt selv om du spiser så "mye". Og husk at 1.600 kalorier uansett ikke er mye, sammenlignet med det inntaket som har gitt deg overvekt.

 

Hvis du ikke allerede har en matvaretabell bør du skaffe deg en, slik at du blir kjent med kaloriinnhold og andre næringsverdier i ulike matvarer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da har jeg notert meg den veiledningen. Matvaretabeller har jeg mange av, så da skal jeg nok finne ut av det. Snikveide meg i dag, har gått ned enda 0,6 siden mandag. Skal på hytta hele neste uke, uten tilgang på internett og vekt, skal veie meg før jeg drar på lørdag, og så blir det ikke før mandag etter ferien. Trimmet bort 700 kcal i går, er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så hyggelig at dere slenger dere på her i tråden, da føler jeg litt ekstra ansvar for å være flink ;) Det ser ut som flere av oss er i samme båt i forhold til antatt kilo, selv om jeg har klart å bli så stor helt på egenhånd, uten å føde barn... :)

 

Jeg skreiv ikke inn mine resultater i går fordi jeg har blitt sjuk og lå rett ut. Er en smule bedre i dag, men har fått nyrebekkenbetennelse... Og det er ikke noe særlig deilig. Fikk veid meg da, men tok målingene i dag. Ned "bare" 400 gram, men det er uansett riktig vei :) Legger inn målene nesten øverst i tråden, så jeg har sammenligningsgrunnlaget i nærheten. Får ikke lov til å trene resten av uka for da ville jeg bare irritere infeksjonen mer, så jeg må legge meg på rundt 1300 kalorier.

 

Heia oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, ny veiing og supert resultat på tross av sjukdom og kun trening mandag forrige uke.

Ned fra 81,2 til 79,6 kg!! Må si det går riktig vei ;) Måtte det bare fortsette. Jeg har vært veldig flink med spising, med unntak av lørdag, da jeg stappet i meg omtrent hva det var. Har ikke drukket noe alkohol heller, noe jeg merker godt på kaloriinntaket. Fy søren, øl er virkelig usunt (men akk så godt).

 

Ble friskmeldt fra nyrebekkenbetennelsen i dag. Skal trene igjen i morra. Blir deilig det også. Kjenner faktisk allerede at klærne sitter litt bedre og det er mindre "greier" som henger over bukselinninga. Artig!!

 

Kjempemotivert for fortsettelsen, og målet om 74 kg til julaften ser ikke så håpløst ut!

 

Jippi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...