Gå til innhold

Sykehusdietten


Gjest silye
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! jeg bare lurte på om det er noen her som har prøvd sykehusdietten, (suppediett)?

Jeg er i gang med den nå, for å rense kroppen! vet at fordøyelsessystemet mitt blir mye bedre! også er jo suppen veldig god da:)

 

Noen som har noen erfaringer eller tanker de vil dele ang dette?

 

er i dag ca 66kg 165 høy og har et mål om 58kg til jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare si at jeg ikke bruker denne dietten for å gå ned, jeg er veldig opptatt av å spise riktig og trene, for å gå ned i vekt. Men denne dietten er laget for hjertepasienter, man får virkelig renset kroppen, og er ikke farlig for deg. Er ikke noe "sultediett" :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter forrige svangerskap prøvde jeg den..holdt ikke ut mange dagene, en uke tror jeg.husker ikke hvor mye jeg gikk ned for jeg prøvde alt som var den gangen,hehe, å var lite tålmodig.mange skryter av den, var veldig mye prat om den inne på dinbaby.com.slankedebatten. jeg gikk sulten hele tiden, ble skikkelig lei av suppa for spiste den flere ganger om dagen, å laget mye av den.lukta hang igjen i huset lenge etter jeg lagde den..hehe.den var jo veldig god ja synes jeg og, men ble fort lei av den:)hva prøver man ikke når man er desperat;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vil bare si at dette ikke er gunstig diett. Den har heller ingen tilknytning til sykehus. Noen steder blir den også kalt rikshospitalets diett (fra Danmark), men de tar avstand fra at de anbefaler denne.

 

Jeg er veldig redd for at kroppen din vil gå i sparebluss på dette, og følgelig vil kroppen "suge til seg" alt den får av kalorier etterpå når du begynner å spise normalt.

 

Men jeg skal være enig i en ting - suppen er faktisk god! Vi har den av og til til mellommåltid i helgene med nybakte rundstykker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

jeg er på min siste dag nå, den er ikke så vansklig som alle skal ha det til, det er den første dagen som er ille, men man blir vant til det. jeg har gått ned 4,6 kg på 6 dager. og den renser kroppen no helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ernæringsfysiologen her inne skrevet om før. Det er ikke en diett som følges på sykehus nei, den kan være helsefarlig, og hjertepasienter skal ha mye flerumettet fett og enumettet fett - så det er IKKE en sunn diett for hjertepasienter. https://www.vektklubben.no/forum/showthread.php?t=1192

 

Det er alltid fristende å velge en enkel og rask løsning når man vil ned i vekt' date=' men det er ikke lurt. I dag vet vi mye mer om fettvevet enn vi gjorde for bare få år siden. Før trodde vi fettvevet var et dødt vev SOM det bare var å bli kvitt. Sånn er det ikke. Nå vet vi at fettvevet et et aktivt organ som skiller ut forskjellige hormoner som igjen er med å påvirke sult og metthet samt regulere kroppsvekten.

Raser kiloene av, vil det trigge motreaksjoner i kroppen som gjør det vanskelig å holde kiloene borte. Spiller du på lag med kroppen og går langsommere ned i vekt, vil du begrense disse motreaksjoene.

 

I tillegg til å trigge motreaksjoner i kroppen, vil et svært lavt energiinntak og en hard slankekur bidra til en redusert forbrenning. Kroppen tilpasser seg det lave energiinntaket ved å spare på energiforbruket sitt. Den bruker mindre energi på å bryte ned mat, bruker mindre energi til å holde kroppstemperaturen oppe osv osv. Når forbrenningen går ned, mister du en god drahjelp i slankingen.

 

Et raskt vekttap vil føre til at du taper mer muskelmasse enn nødvendig. Det er nemlig begrenset hvor mye kroppen kan tære på fettreservene i løpet av f. eks. en uke. Tar du tiden til hjelp, vil vekttapet i større grad være i form av fett.

 

Til sist vil en slik kjapp kur ikke bidra til at du innarbeider nye gode vaner. Det er fort gjort å havne tilbake i de gamle vanene som jo resulterte i for mange kilo.

 

Det beste er å ta tiden til hjelp! Innarbeide nye vaner, spise sunt og trene litt mer, ha det godt underveis til målet uten sult, sprekker og ubehag.

 

Slutt å tenk KUR - ta heller et KURS og lær deg vektreduksjon på en sunn måte!!!

 

Hilsen Kari

ernæringsfysiolog

GRETE ROEDE AS

Endre/Slett melding[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Gjest gressklipper

jeg er på min sisste dag i sykehusdietten! og jeg holder på å spy av suppa! greit nok, jeg har gått ned 3 kg på en uke.. men jeg tror jeg vil se på det som en kickstart på å spise sunt. jeg kommer ikke til å gå på den igjen. jeg gikk konstant sulten og blr rett og slett kvalm av suppa etter 4 dager.

men kansje du liker den. lykke til jaffal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isdronning

Styr unna, du roter bare til forbrenningen din. Dette har ingenting med sykehus eller sundt koshold å gjøre. Du går nok ned i vekt, men opp like fort igjen, så hvirfor pine seg gjennom flere dager med dette for så å fyke opp i vekt igjen. GR er igrunnen ikke en slankekur, men en livsstil endring, så ikke se på det som en slankekur, men heller en måte du skal leve på resten av livet. Greit at du må forsake noe akkurat når du skal ned de X antall kg, men når målet er nådd, så begynner vedlikeholdet og da kan du ha litt mer slingringsmon og ikke være så streng mot deg selv. Masse lykke til om du velger det ene eller andre for et varig vekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Bambina

Kan kanskje være en grei start, med en sånn suppekur?

 

Jeg går ikke på suppekur, men har fått dilla på grønnsaksuppe. Til resten av familien sin store fortvilelse. Men jeg bruker et par poteter i, på 4 liter suppe, samt litt kålrot. Og gulrot og purreløk selvsagt. Blir den veldig mye usunnere av det? Jeg skal passe både vekt og blodsukker, og merker jo at den suppen ikke akkurat er veldig mettende. Jeg syns bare det er så godt, akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Det var et veldig vanskelig spørsmål, Bambina ;)

 

Veldig mye å ta hensyn til når man skal vurdere om denne suppa er sunn eller ikke. Hvis det er snakk om posesuppe som du putter ekstra grønnsaker i? Sånne supper inneholder veldig mye salt, men få kalorier - ekstra gulrot og kålrabi er bare fint, men poteter drar opp kaloriinnhold.

 

Når det gjelder blodsukkernivået så er det en annen sak - der bør du passe på mengden karbohydrater for å holde blodsukkernivået lavere. Dvs at poteter kan bidra til å høyne blodsukkeret, og husker jeg min "Fedon" rett så bør du spise gulrot og kålrot rå fordi karbohydratene omdannes når du koker dem og du får høyere GI på dem.

 

Jeg har prøvd mange varianter av kurer opp gjennom årene - men det som fungere for meg er å spise vanlig mat, men kontrollere mengder. Da blir jeg ikke så desperat, så sånne kickstartskurer har jeg gitt opp - da hiver jeg innpå det dobbelte når jeg er ferdig.

 

Men som middag en gang i blant så er nok ikke suppen din så gæli - gidder du å lage grønnsaksuppen fra bunnen av så er den nok enda sunnere. Bytter du ut litt av potetene med linser eller kikerter så er det enda bedre for blodsukkeret ditt (det ligger oppskrift på en god grønnsakssuppe med linser i oppskriftene til venstre i menyen her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 years later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...