Gå til innhold

Hvor mange kalorier pr dag?


Gjest mamz

Anbefalte innlegg

Hvor mange kalorier pr. dag? Hva tilsvarer et kosemerke? Har dere kaloritabell og regner ut og noterer alt dere spiser? Hvor mye skal bør man mosjonere i løpet av en uke? (Anbefalt minimumskrav)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen etterlyste hvordan men finner sitt kalori-dagsbehov.

Her er en formel fra GRs kursbok:

 

Regn ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Selv gikk jeg ned ca 7 kilo på å bare legge om litt på livsstilen. Når jeg skjønte hvor lett det var, ville jeg ned mer, og det ganske kvikt.

Jeg holdt meg derfor på et kalorinivå rundt 1000 kcal om dagen. Jeg gikk temmelig raskt ned og var storfornøyd. MEN, det som skjer er at jeg ikke kan spise en ting uten å legge på meg. Jeg slappet litt av i sommer, og la på meg så og si 1 kilo i uken.

 

Selv om jeg har stidt litt med å innrømme det, så skjønner jeg også nå at jeg må spise mer for å få en jevn og varig vektnedgang. Hva er vitsen med å spise kun 1000 kcal når man må gjøre det igjen, og igjen og igjen. Da er det mye bedre å ta det gradvis, da venner kroppen seg til de mindre kiloene.

 

Jeg er selv 22 år, er ca 174 cm høy, har butikkjobb der jeg går endel, trener ikke og veier nå ca 78 kilo. Jeg har valgt å legge meg på et kaloriinntak på ca 14-1500 kcal om dagen. Det er mange måter å fordele kaloriene på, men min er ca slik:

 

Frokost - 1-2 brødskive m pålegg <--- 170-230 kcal

MM - 1 yoplait 0,1%, 1 fiberrik <---- 90 - 120 kcal

Lunch - 4 fiber plus m pålegg <---- ca 230 kcal

MM - 1 yoplait 0,1%, 1 fiberrik <---- 90 - 120 kcal

Middag - noe GODT ;-) <---- 500 kcal

Kvelds - frukt, yoghurt osv < ---- 200 kcal

 

Dette er tilsammen ca 1400 kcal. Dette er bare sånn ca, jeg varierer mye i hva jeg spiser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...