Gå til innhold

Erstatte salt, smør og fløte med??


Gjest snart snuppe

Anbefalte innlegg

Gjest snart snuppe

Jeg har problemer med å finne matretter som smaker godt uten å bruke, smør, fløte og mye salt... og skjønner at problemet mitt ligger der, sammen med lite fysisk aktivitet.

 

Er det noen som kan fortelle meg hvordan dere har lagt om kostholdet og fått maten til å smake godt uten disse ingrediensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å bruke annet krydder rett og slett.

Kjøp inn friske urter, tørkede krydder og test i vei. Det ligger mye der.

 

+ at det er en liten tillvenningssak ;)

 

Vi bruker mye hvitløk i maten, frisk oregano, persille. Mine favoritter.

 

Smøret bør byttes ut med en nøytral olje, solsikke, mais, raps.

 

Om du absolutt skal ha litt fløte så ta litt kaffefløte da. Ganske stor forskjell på fettinnholdet.

CF, rømme osv kan fint byttes ut med matyoghurt/ekstre lett rømme.

 

Men når du bruker sånne produkter i maten blir det mer kaloririkt og posjonene blir mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke aromat på diverse retter/pålegg. Det inneholder salt, men du får jo i deg mindre. Selv er favoritten min peppermix el lignende.

 

Jeg har lett, og lett og lett for å finne noe som kan erstatte fløte. Og prøvd det meste. Svaret er rett foran nesen vår : H-MELK! H-melk har minst kalorier av alle alternativene til fløte. Og godt det blir det ;)

 

Men som Iris sier, med H-melk i maten blir det mindre matvolum! Husk masse grønsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

her er smakstilsetninger jeg bruker masse av. Det blir kjempemasse smak og jeg savner ikke så mye salt ;)

 

hvitløk, chili, ingefær (fersk), karripasta, basilikum, rosmarin, karri og pepper. Prøv deg litt fram, du finner sikkert masse du liker. Seltin er forresten et godt alternativ til vanlig salt, men man må passe på å ikke bruke mer av det for det gir litt mindre saltsmak.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...