Gå til innhold

" Ingers rugbrød "


Gjest AnneKatt

Anbefalte innlegg

INGERS RUGBRØD

 

Rør ut 75 gram gjær i 1,8 liter vann (37 gr.) ELLER 8 dl vann og 1 liter sur skummet melk.

 

1,3 kg sammalt hvete fin

200 g sammalt rug fin

200 g hvete helkorn

9 dl hvetekli eller kruskakli

1 dl solsikkekjerner

1 dl linfrø

2 ts salt

 

Blandes i væsken til en løs deig. (Kan ikke knas, bruk sleiv, deigen er løs)

Hev i 1 time, slå luften ut av deigen og hev 30 min til. Del deigen i 3 og ha i smurte brødformer på 2 liter. (Store former). Sett brødene rett inn i varm ovn på nederste rille, 220 grader. Stekes ca 1 time, brødene skal være fuktig inni.

 

 

Et tips er å heve de rett i formene.

 

God bakst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Har hørt så mye positivt om Ingers rugbrød' date=' er det noen der ute som kan hjelpe meg med oppskriften[/quote']

 

Hei, jeg har oppskriften på ingers rugbrød, for jeg har ingers kokebok. Så her er oppskriften:

 

Ingers Rugbrød

(3 brød i 2 L former, eller 4 brød i 1.5 L former)

 

1,3 kg Sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli

1,8-2 L vann (eller 1 L søt eller sur melk +8 dl vann)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

 

Bland alt det tørre, løs gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt.

Deigen blir ganske løs. Forhev deigen 1 time, slå den ned og hev ytterligere 30 minutter. Slå deigen ned igjen.

Hell deigen i smurte foemer, gjerne sprayet med formfett. Skal ikke etterheves, men settes i ovn på 220 grader i underkant av 1 time. Bruker du varmluft, settes ovn på 200 grader, samme steketid.

 

Som variasjon kan brødes bakes slik( også hentet fra ingers kokebok):

 

1 kg fin sammalthvete

1/2 kg grov sammalthvete

200 g havregryn

150 g linfrø

150 g hele hvetekorn

1 L hvetekli

50 g gjær

2,3 L vann

 

Samme fremgansmåte som den andre oppskriften.

 

Håper dette var til hjelp!!! Er ny her så dette er mitt først innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Har hørt så mye positivt om Ingers rugbrød' date=' er det noen der ute som kan hjelpe meg med oppskriften[/quote']

Hei evig slanker!

 

Her får du oppskrift på Ingers rugbrød:

1,3 kg fin sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli/kruskakli

1,8 l lunkent vann, evt 1 l søt el sur skummet melk + 8 dl vann

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

 

Dette gir 3 brød i 2-liters former, eller 4 i 1,5 l former

 

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, i maskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan ikke eltes på bordet.

Hev diegen i underkant av 1 time i bakebollen. Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen ca 1/2 t. Slå luften ut av diegen igjen og spa/hell deigen i smurte former (evt usmurte former fra Grete Roede - de er kjempefine). Sett brødene inn i varm ovn på 220 gr (200 i varmluftovn). Stekes ca 1 time.

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem. Skal være slik. Frys dem eller oppbevar i kjøleskap. Mugner lett i romtemperatur.

 

Jeg har brukt disse en god del, og deler dem i to og fryser. Det jeg har fremme har jeg i kjleskapet. Du kan også skjære i skiver og fryse i porsjoner for hver dag.

 

Lykke til.

Hilsen en annen evig slanker - anneka54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...