Gå til innhold

Kaffe


Gjest queen

Anbefalte innlegg

Min eneste "dille" for tiden er cappuchino og caffe latte. Dette har jeg lyst på minst en gang hver dag, og siden det inneholder 75 kcal, sprenger det fort smilemerkekontoen (kosemerke) min. (min sønn har døpt det til smilemerker, et flott navn synes jeg :-)

 

Jeg slutta med vanlig kaffe for 3 år siden, da jeg fikk fysiske plager. Drakk atfor mye da vet du, og siden har ikke vanlig kaffe smakt godt.

 

Jeg liker te, men det kan overhodet ikke sammenlignes med en nydelig kopp cappuchino med masse kanel. Det er godt det :-)

 

Finnes det noen der ute som har noen gode forslag, slik at jeg ikke har brukt opp alle "smilemerkene" mine allerede på torsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

Jeg drikker gjerne en liten latte eller cappuchino med lettmelk et par ganger i uka. Jeg drikker ikke så mye melk ellers (har en mild laktoseintoleranse), så det går som regel på melkekvota ;)

 

Det går fint an å venne seg av med sukker i kaffedrikker. Selv var jeg veldig glad i å ha i litt råsukker, men det har jeg sluttet med. Nå foretrekker jeg faktisk kaffen uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du bruker melken på melkekvota og lærer deg å bruke suketter eller ikke noe + kutter ut smakstilsetning oppi om du bruker det så sitter du igjen med kaffe og det går ikke på kosemerkene ;) Kosemerker spart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at capuccino og cafe latte inneholder 75 kalorier, dette stemmer vel ikke?

 

Jeg er også veldig glad i latte, så jeg tok meg ett søk på grete roede sine sider for noen måneder tilbake for å se hvor mye kalorier det var jeg fikk i meg. Jeg noterte dette ned, slik at jeg har full oversikt på hvor mange kalorier de forskjellige kaffetypene inneholder. Kjekt å friske opp minnet før man drar på cafe med venninner ;)

 

Når det gjelder latte og capuccino, så stod det følgende:

 

Enkel café latte/café au lait med helmelk: 195 kcal, 12 g fett

Enkel café latte/café au lait med lettmelk: 135 kcal, 6 g fett

Dobbel café latte/café au lait med helmelk: 175 kcal, 11 g fett

Dobbel café latte/café au lait med lettmelk: 120 kcal, 5,5 g fett

 

Enkel cappuccino med helmelk: 100 kcal, 6 g fett

Enkel cappuccino med lettmelk: 70 kcal, 3 g fett

Dobbel cappuccino med helmelk: 80 kcal, 5 g fett

Dobbel cappuccino med lettmelk: 55 kcal, 2,5 g fett

 

 

Nå spør jeg alltid om å få min dobbel latte med lettmelk, og fører det opp på melkekvoten min :)

 

Jeg skal se om jeg finner artikkelen, slik at du også får lest den. Det var mye nyttig informasjon i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at capuccino og cafe latte inneholder 75 kalorier' date=' dette stemmer vel ikke?

 

Jeg er også veldig glad i latte, så jeg tok meg ett søk på grete roede sine sider for noen måneder tilbake for å se hvor mye kalorier det var jeg fikk i meg. Jeg noterte dette ned, slik at jeg har full oversikt på hvor mange kalorier de forskjellige kaffetypene inneholder. Kjekt å friske opp minnet før man drar på cafe med venninner ;)

 

Når det gjelder latte og capuccino, så stod det følgende:

 

Enkel café latte/café au lait med helmelk: 195 kcal, 12 g fett

Enkel café latte/café au lait med lettmelk: 135 kcal, 6 g fett

Dobbel café latte/café au lait med helmelk: 175 kcal, 11 g fett

Dobbel café latte/café au lait med lettmelk: 120 kcal, 5,5 g fett

 

Enkel cappuccino med helmelk: 100 kcal, 6 g fett

Enkel cappuccino med lettmelk: 70 kcal, 3 g fett

Dobbel cappuccino med helmelk: 80 kcal, 5 g fett

Dobbel cappuccino med lettmelk: 55 kcal, 2,5 g fett

 

 

Nå spør jeg alltid om å få min dobbel latte med lettmelk, og fører det opp på melkekvoten min :)

 

Jeg skal se om jeg finner artikkelen, slik at du også får lest den. Det var mye nyttig informasjon i den.[/quote']

 

Hei,

Tusen takk for nyttig informasjon! Den kaffedrikken jeg har kost meg med siste tiden inneholder faktisk 75 kcal, iflg varedeklarasjonen:

Det er Cappuccino eller Cafè au chocolat fra Nescafè som du rører ut i vann. Altså en instant type.

Den er veldig god :-) men utifra din informasjon ser jeg at cappuccino og latte fra kaffebaren er å foretrekke, kalorimessig.

 

Så hvis jeg velger "din" type, går det kun på melkekvota (så lenge jeg ikke har i sukker) og kan da la kosemerkene mine ligge på vent.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å orientere meg i espresso markedet. Er det noen som har en maskin å anbefale, som "ikke koster skjorta", men gir god drikk?

 

Blir artig å prøve nye smaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

Hvis du ikke skal være så veldig avansert, anbefaler jeg en espressokanne istedet for en maskin. Jeg har begge deler, og det blir til at jeg bruker esspressokanna (det er en sånn som man fyller vann i bunnen, kaffe i midten og setter på kokeplata, så kommer det esspresso ut i den øverste delen) sammen med en manuell melkeskummer.

 

En slik kanne koster 2-500 kroner, litt mindre for steameren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få en skummer fra en 80-100kroner. Varm melken litt i mikro (er det til 60-70 grader eller noe, ikke koke) før du setter i gang å skumme.

Billig på elkjøp, clas ohlson osv.

 

En kanne ville jeg sett på i en kaffe/te butikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bialettikanne er kjempekjekt, de finner du på kaffebarer og på butikker som jernia. Du får billigutgaver som nok er like bra, f.eks på Åhlens og sikkert andre steder også. Jeg vil anbefale deg å kjøpe espressokaffe på kaffebar og få de til å male den for deg ;)

 

Jeg bruker selv ekstra lettmelk i min cortado/cappuchino og det går på melkerasjonen! Det funker bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg har cappuchino maskin - men bruker den lite. Kjøper heller på kaffebar. Jeg bruker skummet melk i cappuchinoen - smaker deilig - en grande med tre shots kaffe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...