Gå til innhold

Brød?


Gjest Lillum

Anbefalte innlegg

Gjest Innersvingen

Jeg har helt kutta ut brød. Spiser kunn knekkebrød.

Det har gjort underverker for meg.

Spiste faktisk brødskiver for ett par dager siden og jeg endte opp med knip i magen.

Så 2 Husman knekkebrød med det pålegget du liker på og masse grønt.

Jeg spiser to slike knekkebrød til frokost, lunsj og kvelds. (middag kommer jo selvsagt utenom)

Jeg pleier å ha makrell i tomat og tomater/agurk på.

Spiser gjerne også en yoghurt utenom til lunsj.

Liker godt appelsin som mellom måltid.

 

Dette har resultert i at jeg har gått ned 2,1 kilo på en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innersvingen

Evt. kan du jo mekke isammen noen enormt gode knekkebrød selv...

Knekkebrød:

 

2 dl. av:

-grov sammalt rug

-lettkokte havregryn

-havrekli

-sesamfrø

-solsikkefrø

-linfrø

-kruskakli

 

Tilsett deretter:

-2 tsj. salt

-7 dl. vann

 

Røres sammen og fordeles på 2 stekeplater på bakepapir. Deles med pizzakutter før steking og knekkes opp når de er kalde.

 

Stekes i 45 min. å 180 grader (varmluft).

Tørkes i ca. 30 min. på 100 grader.

 

Anbefales på det sterkeste!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk bak på posene og finn brød med 200 kcal eller mindre pr 100 gram. Da kan du spise en del brød på en 1600 kcal-diett :) Og velger du magert pålegg kan du jo spise mer brød, eller hvordan er det for dere som følger GR-prinsippene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innersvingen

Er dette utifra Grete Roede?

 

 

Kikk bak på posene og finn brød med 200 kcal eller mindre pr 100 gram. Da kan du spise en del brød på en 1600 kcal-diett :) Og velger du magert pålegg kan du jo spise mer brød' date=' eller hvordan er det for dere som følger GR-prinsippene?[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakers Naturlig sunt bygg fullkorn er et artig brød.. Det ser ut og smaker som loff, det er mykt og luftig og inneholder 197 kcal pr 100 gam (og 30 karbohydrater). Det er ikke dårlig for et så godt brød! Ellers er det maaange (både sunnere og "usunnere" alternativer)

 

Selv har jeg aldri skjønt hvor hvor dette med knekkebrød istedet for brød- opplegget kommer fra.. Det finnes MASSE sunt, grovt og godt brød man kan spise, det er mer mettende og det smaker bedre synes jeg. Så jeg ser ingen grunn til å bytte til tørt knekkebrød med mindre man syes det smaker bedre.

 

Men les bakpå brødet hva det inneholder så velger du utifra det og hva du synes smaker best. Er veldig mye brød som er farget for at det skal se sunnere ut så det er alltid lurt å skjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke i meg nok kalorier med knekkebrød jeg. Synes det blir så mange jeg må spise. Og vet at en del andre sliter med det også. Da er det bedre å ta litt ekstra tykke skiver med grovt brød og så få i seg nok kalorier.

 

Du burde finne brød med "Brødskalaen" på og velge de som er merket med "GROVT" eller "EKSTRA GROVT", til nød de som er merket "HALVGROVT". http://www.brodogkorn.no/fakta/brod/

- dette er sunt, og lurt å lære seg for seg selv og for hele familien sin (hvis man har eller kommer til å få familie en gang :) )

 

Jeg velger å lære meg vaner som jeg kan leve med resten av livet, så da går det på vanlige, gode, grove brød - det trives jeg med, og kan leve med både nå, neste år, og resten av livet. :) Dessuten er grove produkter mer mettende.

 

Og Innersvingen: Grete Roede har ingen regler om at du må velge brød med mindre enn 200 kcal pr 100 g. Da ville det være vanskelig å spise de groveste variantene. Grete Roede anbefaler å spise så grove produkter som mulig, det er jo sunnest.

 

Av de 23 brød/rundstykke typene som er listet opp i min Grete Roede Ned i vekt bok så er det kun 1 type som har under 200 kcal pr. 100 g - så det er ikke viktig. Jeg trenger kaloriene fra brødskivene jeg, så jeg kan hvert fall ikke følge den regla.

 

-innen2010 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innersvingen

Jeg begynte på Grete Roede kurs i kveld.

Håper virkelig at jeg finner ut av dette her. Var mye info på en kveld, men det er vel sånn første kvelden.

 

Kan jeg spørre hvilket brød du velger?

 

Jeg får ikke i meg nok kalorier med knekkebrød jeg. Synes det blir så mange jeg må spise. Og vet at en del andre sliter med det også. Da er det bedre å ta litt ekstra tykke skiver med grovt brød og så få i seg nok kalorier.

 

Du burde finne brød med "Brødskalaen" på og velge de som er merket med "GROVT" eller "EKSTRA GROVT"' date=' til nød de som er merket "HALVGROVT". http://www.brodogkorn.no/fakta/brod/

- dette er sunt, og lurt å lære seg for seg selv og for hele familien sin (hvis man har eller kommer til å få familie en gang :) )

 

Jeg velger å lære meg vaner som jeg kan leve med resten av livet, så da går det på vanlige, gode, grove brød - det trives jeg med, og kan leve med både nå, neste år, og resten av livet. :) Dessuten er grove produkter mer mettende.

 

Og Innersvingen: Grete Roede har ingen regler om at du må velge brød med mindre enn 200 kcal pr 100 g. Da ville det være vanskelig å spise de groveste variantene. Grete Roede anbefaler å spise så grove produkter som mulig, det er jo sunnest.

 

Av de 23 brød/rundstykke typene som er listet opp i min Grete Roede Ned i vekt bok så er det kun 1 type som har under 200 kcal pr. 100 g - så det er ikke viktig. Jeg trenger kaloriene fra brødskivene jeg, så jeg kan hvert fall ikke følge den regla.

 

-innen2010 :)[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt "Havre fullkorn" i serien Naturlig sunt fra Bakers. :) Ellers spiser jeg polar extrem av og til.

 

I tillegg har jeg brødbakemaskin, så da hender det jeg baker grove brød selv, med mange ulike korn og grove mel. Det er lett å regne ut selv hvor grovt brødet er, du bare legger sammen vekten av alle korn og melproduktene du har hatt oppi, også deler du andelen siktet hvetemel på totalsummen. 100 % - % andelen siktet hvetemel = % grovt mel. Om å gjøre å ha godt over 50 % grovt mel.

 

Lykke til videre på kurs! :) Det er mye fint man lærer, men det er viktig å finne de tingene du kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innersvingen

Takk for tips... Jeg skulle jo absolutt ha hatt en brødbakemaskin...

Men kurslederen vår så også at Polarbrød Extreme er veldig bra. Blir innkjøp av det ja.

Skal prøve meg på Grete Roede sitt 4-korn brød. (men jeg er jo veldig glad i forskjellige korntyper i brød jeg da)

Her du ei grei oppskrift på det?

 

Jeg liker veldig godt "Havre fullkorn" i serien Naturlig sunt fra Bakers. :) Ellers spiser jeg polar extrem av og til.

 

I tillegg har jeg brødbakemaskin' date=' så da hender det jeg baker grove brød selv, med mange ulike korn og grove mel. Det er lett å regne ut selv hvor grovt brødet er, du bare legger sammen vekten av alle korn og melproduktene du har hatt oppi, også deler du andelen siktet hvetemel på totalsummen. 100 % - % andelen siktet hvetemel = % grovt mel. Om å gjøre å ha godt over 50 % grovt mel.

 

Lykke til videre på kurs! :) Det er mye fint man lærer, men det er viktig å finne de tingene du kan leve med.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innersvingen

Nå har jeg vært og handla inn ett Bakerens ferske 5-korn brød. Og ett Bakers spelt fullkorn brød.

De hørtes veldig sunne og gode ut og det var masse korn. Mmm..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innersvingen

1 kg sammalt hvete, grov

250 g fin sammalt rug

100 g bokhvetegryn eller helkornhvete

7 dl kruskakli/hvetekli

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

1 dl solsikkekjerner

1 dl hvetemel

2 ts salt

15 dl sur skummet melk/yoghurt naturell + vann

100 g gjær

 

Har ikke prøvd det selv, men jeg skal prøve det...

Ble lagd på God morgen Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ ha brød hehe.. Blir altfor fort sulten av knekkebrød å klarer ikke fylle alle kcal med kun knekkebrød:/

 

Men fått mange tips og "bekreftelse"på at de brøda jeg spiser er ok:)

Må legge om kosten for å klare å holde den der å "leve normalt" med det. Ikke måtte ta super hensyn hvor enn jeg skal i forhold til mat. Er en omstilling for livet:)

 

Men igjen, hjertlig tusen takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Jeg lar bakeassistenten min ordne det meste :).

 

Prøver meg fram litt og tar litt på slump. Brødene mine blir alltid kjempegode selv om de synker sammen litt på midten (Sikkert en konsekvens av alt det grove!)

 

Jeg bruker prinsippielt:

4.8 dl væske (ca)

1.5 ts salt

2 ts sukker

3 ss olje

3 ss skummet melk

 

Litt passe med kjerner og frø* (0.5-1.5 dl ...alt etter dagsformen)

710 g mel **

gjær (Jeg bor i England og bruker en type tørrgjær, men jeg tror at det er det samme som omtrent 1 pakke tørrgjær i Norge)

 

Bruker grovbakst bakeprogram

 

* Bruker det jeg har av frø: Linfrø, solsikke, sesam, gresskar...

** Mellom 100 og 200g av hvetekim, hvete-/havrekli og havregryn. Resten mel. Somoftest bare sammalt, men noen ganger har jeg i litt fint hvetemel også.

 

I starten var jeg kjempeflink og skrev opp de ulike variantene mine, men nå slenger jeg bare oppi. Noen ganger har jeg i litt gulrot også - det er helt supert det! Det viktigste er nok rekkefølgen med det våte først, så det tørre og så gjær. Og jeg har *alltid* 1.5 ts salt og samme mengde gjær. Liker ikke søtt brød og synes at 2 ts er et ok kompromiss. Ofte jeg tar meg en kikk og ser om konsistensen ser sånn passelig ut og fyller på bitteløittvann eller mel hvis det ser ut til å trenges!

 

Så jeg anbefaler deg å eksperimentere! Kjempemoro. Du kan gjrne bruke litt mer hvitt mel i starten, kanskje

 

Lykke til - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...