Gå til innhold

Hvor mye krever ammingen?


Gjest 40pluss

Anbefalte innlegg

Gjest 40pluss

Heisann. Er det noen som kan svare meg på hvor mange kalorier kroppen krever for å lage de dyrbare dråpene? Altså hvor mange kalorier ekstra en trenger i tillegg til et normalt nivå for å lage melken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme, og har søkt litt rundt. Har forstått at gr roede kurs anbefaler å gå opp en meny, foreks fra 1600 til 1900 kalorier i gjennomsnitt.

Andre steder har jeg sett at de regner med at så mye som 700 kalorier kan gå med til å holde igang ammingen ved fullamming.

I tillegg anbefaler de ikke å gå lavere ned enn 1000 kalorier under forbruk, så mitt personlige regnestykke ble som følgende da:

 

mitt forbruk før trim var ca 2000 kalorier, derfor skulle jeg egentlig ligge på 1600 kalorier, gikk derfor opp til meny 3, 1900 kalorier. Hvis jeg i gjennomsnitt hadde 500 kalorier som gikk til amming (ville ikke ta maks, for en vet jo ikke helt hvor mye som går med), og trimmet vekk ca 200 kalorier til dagen, så ville mitt forbruk pr dag være 2000 + 500 + 200, altså 2700, 1000 ned vil si ikke gå under 1700 kalorier til dagen. Jeg har ligget på 2000 kalorier til dagen (litt over sikkert i gjennomsnitt) og har tatt av mellom 0,5 -1 kg i uken.

 

Har ikke vært helt hysterisk, har fullammet som sagt. Men nå som jeg ikke ammer så mye lenger, kommer jeg til å legge meg på 1900 blank en periode, og se om jeg fremdeles tar av. For nå siste uken har jeg sikkert ligget litt høyt i forhold til kaloriforbruk, tok av mye mindre:)

 

Hvis du ønsker å beholde melk etc er det kanskje lurt å legge seg litt høyt, og så gradvis redusere hvis du ikke tar av. Men jeg har også lest ett sted at melkeproduksjonen kan bli redusert hvis du ligger under 1500 kalorier, og på 1900 er en jo godt over det. Jeg tenker at kroppen min skal jo også ha det bra, hvis alt jeg spiser går til melkeproduksjon, så vil jeg sannsynligvis ikke føle meg særlig opplagt.

 

Lykke til:) Håper det var litt til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...