Gå til innhold

Hva regnes som stabil vekt?


Gjest MsM

Anbefalte innlegg

Jeg har nådd den vekten jeg vil ha og har hatt den et par år nå. Det jeg har sett er at jeg varierer 2-3kg i perioder. Når jeg ser at jeg har gått opp 2kg strammer jeg litt inn og når relativt kjapt tilbake til trivselsvekten og holder den gjerne lenge før jeg igjen tar på et par kg (som jeg så går ned). Kan dette karakteriseres som usunn jojoslanking? En venninne sier at når jeg har en slik vektutvikling betyr det at jeg har lagt meg på en trivselsvekt som er for lav for mitt stoffskifte. Jeg føler vel heller at det er etter perioder med mye reising i jobbsammenheng og ferier at disse 2-3 kg kommer på og at det ellers ikke er vanskelig å være stabil. Har hun rett? Burde jeg kunne holde vekten helt stabil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Gratulerer med å holde målvekta så lenge :P! Nå er jeg ganske ny i gamet, men jeg synes dette høres kjempebra ut, jeg! Forutsatt at du spiser relativt sunt og nok mat jevnt over og ikke går rundt og 'slanker deg' hele tida altså, men det høres det jo ikke ut som du gjør. Dette ser veldig likt ut som slik mine venninner som alltid har vært normalvelktige lever.

 

Jeg tenker at dette er måten jeg skal prøve å leve på i framtida, og hvis det skjer noen ganger i året pga ferier så er det vel ingen fare, tenker jeg. Er det annenhver uke er saken en helt annen slik jeg ser det.

 

Jeg tror at hadde du ligget på en trivselsvekt 2 kilo høyere så hadde sikkert det samme skjedd...det handler vel mer om at vi slipper opp litt ekstra i perioder, uansett hva vi veier :).

 

Hva mener dere mer erfarne HVere?

 

- skrulle B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vekta går opp og ned 2-3 kg er nok veldig normalt og ikke noen fare. Jeg gjør som deg og strammer inn litt etter perioder hvor jeg har "slurvet" med kost og trening (ferier f.eks). Jojo-slanking må vel mer regnes som 10 kg ned og 15 kg opp etter pulverkurer osv?? Ikke normale variasjoner i vekta hos normalvektige mennesker :P

 

Ang å stabilisere seg på for lav vekt, jeg forsøkte å holde vekta mi helt nede på 55 kg etter at jeg var "ferdig slanket". Var lett å komme ned til den vekten forsåvidt, men for min del var det umulig å holde seg der. Innså at det var en for lav vekt (det var også lavt ift BMI (19,7)). Er mye mer fornøyd der jeg er nå, som er rundt 58-60 kg. Da er min BMI mellom 20,8 og 21,5 (ikke at det er så nøye, men det er jo en pekepinn på fornuftig vekt). Strammer inn hvis jeg går over 60 kg for da trives jeg ikke så godt utseendemessig, men har også vært oppe i 63 (etter i fjor sommer). Vil ikke kalle meg jojoslanker av den grunn :) Men stort sett lever jeg sunt og fornuftig, innimellom glipper det (selv for en erfaren HV'er, Skrulle...hehe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...