Gå til innhold

Banankake


Gjest Hildepilde

Anbefalte innlegg

Gjest Hildepilde

Du det går supert.. Har klart 11 kilo:)deg da? har bare hatt masse og gjøre og ikke rekt å skrive så mye..hvem tråd er du på nå? hadde vært hyggelig og følge med her litt igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, gratulerer, gratulerer=D Nei, jeg daffet av en lang periode så jeg er fortsatt rundt mine 70 desverre.. Men jeg har i det minste holdt meg i forumet hele tiden og ikke gått opp så det er jeg litt stolt av^^ Akkuratt nå henger jeg på "nå skal alt av:)" på Mellom 18 og 25-forumet. Du kan jo slenge deg på, virker som det begynner å dø litt der også:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidideli

Hei Hildepilde!

Denne oppskrifta har jeg rappa fra Nigella. Hvis du lager 12 muffins (slik det står i oppskrifta), blir det ca 213 kcal per stk. MEN det går jo an å lage babymuffins, f.eks. 20 stk. Da blir det 128 kcal per stk :-) En annen OK ting med denne oppskrifta er bruken av olje i stedet for margarin.

 

Bananmuffins (12 stk)

3 meget modne bananer (300 kcal)

1 dl rapsolje (888 kcal)

2 egg (160 kcal)

250 g hvetemel (812 kcal)

100 g sukker (400 kcal)

1/2 ts natron

1 ts bakepulver

 

1. Sett stekeovnen på 200 grader og legg muffinsformer av papir på en stekeplate.

 

2. Mos bananene og sett dem til side.

 

3. Hell oljen i en mugge og vips inn eggene.

 

4. Ha mel, sukker, natron og bakepulver i en stor bolle og rør først inn de vispede eggene og deretter de moste bananene.

 

5. Fordel deigen i muffinsformene. Det er praktisk å bruke iskuleskje og slikkepott. Stek muffinsene i 20 minutter.

 

Kommentar: Dersom du lager babymuffins, må de stekes mye kortere. Hvis ikke, blir de tørre. Rundt 10-12 minutter er vel sånn passe for 20 former.

 

Jeg har ogå laget en sunnere variant hvor jeg byttet ut en del av hvetemelet med hvetekim (20 g) og fint sammalt hvete (80 g). Resten vanlig hvetemel (150 g). Jeg kutta også sukkermengden ned til 80 g i stedet for 100. Det funka fint det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt bytte ut rapsolje med risolje(færre kalorier) og minske mengden noe, og sukkeret kan byttes med sukrin og der kan også mengden minskes. Godt meltips!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...