Gå til innhold

Nye vaner gir nye muligheter


Gjest kampari

Anbefalte innlegg

Gjest kampari

Jeg er snart 31 å sliter meg helsa. Hvordan i Helsike har jeg latt meg selv bli så stor??? For 4 år siden gikk jeg ned 30 kg å jeg har vell levs på det helt til jeg rett før påske måtte innse at ALLE klærne som var i kleskapet ikke passet. Det var en frustrerende følelse. Tårene trillet å samboeren min skjønte ingen ting så klart. Nå er alle klærne pakket i oppbevaringsposer å jeg har bestemt meg for at di skal passe igjen innen 1-2 års tid. Må jo bare ha et mål for å komme i gang. Det å innse at en ikke er 80 kg lengre det er tungt. Skjønner ikke hvordan jeg kunne ha fortrengt det gjennom 4 år. Det er LAAANG tid.

 

Nå har jeg og samboeren min snakket sammen. Vi har sammen blitt enig om å fjerne all snop og brus fra huset. Til middagene er MASSE grønnsaker nesten 50% av talerkenen, kjøtt og bitte litt potet/ris eller pasta.

Jeg sliter med å få i meg frokost og lunsj. Det frister ikke nå når jeg er sykemeldt, men jeg vet at jeg må starte med et godt måltid om morgenen for at kroppen skal fungere utover dagen. Har fått oppskrift på Ingers rugbrød og grovt knekkebrød. Skal bake mot helga. Skal bli godt med noe saftig og grovt.

 

Gjennom legen har jeg kommet med i en gruppe overvektige. Vi skal ha 2 treninger hver uke hvor noen av gangene vil være felles matlaging.

Det er oppfølging av fysioterapaut, psykolog, helsesøster, erneringsekspert og lege.

Tror dette kan bli et godt tilbud. Gleder meg til å få møte de andre som er som meg.

 

Jeg tror at når jeg har klart å få ryttmen i hverdagen er det enklere for meg å få inn alle måltidene og treningen som skal til for å skape en sunn og god kropp. Alt omhandler "ja takk til alt- men bare i moderate mengder" prinsippet. En skal ikke nekte seg noe, bare det at noe kan en spise mer av enn noe annet. Det å kunne ta seg litt godis til helgen eller når det er bursdag, det er greit, men ikke hver dag. Mange kloke mennesker har sakt det før meg: Det skal være forkjell på hverdags og til fest. Det er viskelig så sant som det er sakt. En skal unne seg litt ekstra når det er spesielle dager.

 

Inspirasjonen er kommet og jeg vil gjennom denne tråden få ut litt frustrasjon og dele tanker som jeg vet det er flere enn meg som har der ute:) Håper noen hiver seg på. Sammen er vi sterkere!!

 

Jeg glemte å si at fra jeg veide meg for 1 mnd siden så er jeg 1,5 kg lettere:) det er helt supert!!! (men da har jeg ikke begynt å trene enda, bare sluttet å spise snop hver dag.. men det er ikke bare bare.. det er et skritt i riktig retning)

 

Klem Fra kampari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairytale

Skjønner godt dette med fortvilelse om at man ikke finner klær som passer...

Kg renner på, og en merker det ikke før det er for "sent" ...

Men når du og samboeren nå har blitt enig om hva som ikke bør være i kjøkkenskapet - er du jo på god vei allerede :)

Gratulerer deg også med minus 1.5 kg - HURRA ! :)

 

Kan jeg spørre deg om hva startvekten din er på ? Og hva som er målet ditt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frstor

Å stakkars deg da du sto forann kleskapet. Kjente jeg fikk tårer i øynene selv. Lett å leve seg inn i situasjonen din. Er akkuratt der du er. Men dette skal vi klare!!!!!

Jippi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest kampari

Det var ikke enkelt nei det kan jeg si. Men det var deilig å kunne starte på "nytt". Var å kjøpte meg klær som passet å vips så følte jeg et mer behag med meg selv.

 

Den siste tida så har det vært masse bursdager å jeg sliter med å klare bare det ENE kakestykket. På tirsdag begynner jeg på et kurs igjennom kpmmunen jeg bor i. Alle med BMI over 30 har mulighet til å være med å i den forbindelse har jeg snakket med en fysioterapaut. Hun sa til meg at jeg skulle gå inn en avtale med meg selv på forhånd, samtidig som at jeg skulle være ærlig å fortelle om livstilsendringene mine. Så nå prøver jeg å det fungerer MYE BEDRE. Ikke perfekt, men jeg kommer meg sakte men sikkert frem mot det målet jeg har.

 

Har ei venninne som gikk ned ca 50 kg å hun sier. Jeg har ikke slanket meg, jeg har lagt om livsstilen. Hver gang jeg er på ferie så er det ferie å da skal jeg kose meg. Jeg skal nyte hvert sekund. Når jeg kommer hjem så er det tilbake til en NORMAL hverdag. Jeg tneker ikke på slanking.. Det er en investering. En investering i å ta vare på kroppen min.

 

Hun har et godt poeng. Det er ikke slanking, det er en investering. Når kroppen min får det bedre så vil jeg få det bedre. Når jeg har det bedre så vil alle rundt meg få det bedre:)

 

Jeg ELSKER DETTE selv om det er tungt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...