Gå til innhold

vektnedgang mens jeg fullammer?


Gjest lil

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ei jente i mai, og jeg fullammer og planlegger å gjøre det en stund fremover :o Pga bekkenløsning kan jeg desverre ikke gå særlig lange turene med barnevognen enda, og regner med at det er lenge til jeg kan trene særlig aktivt.

 

Jeg er 160cm og ca 78kg. Det hverken ser eller føles særlig bra, og jeg har lyst til å gjøre noe for å gå ned i vekt men jeg har ikke lyst til å ødelegge for melken. Ser at kursene ikke anbefales for dem som fullammer, og ammehjelpen.no anbefaler heller ikke slanking mens man fullammer.

 

Så hva kan jeg egentlig gjøre i matveien for å gå ned litt på en trygg måte også mens jeg fullammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975

Hei!

 

Gratulerer så mye med jenta! Beundringsverdig at du i det hele tatt orker å finne frem hit allerede nå! :o Jeg fullammer også og har holdt på i snart 4 uker. Går veldig fint siden jeg spiser masse og ligger på 1900 kcal pr. dag og vektreduksjonen skal skje saaakte. Jeg finleste tråden til Propell her på "Gravide og ammende" og fant masse nyttig der. Du finner kanskje også litt i tråden min - jeg har nemlig kopiert henne. :)

 

Ikke stress enda, men jeg kjenner følelsen - jeg veide også 78 - det er liksom ikke meg! Ellers er det veldig motiverende å "rapportere" inn her synes jeg.

 

Jeg hadde forresten også bekkenløsning og det gikk ikke fort den første tiden. Husker første trilletur til og fra Rimi - brukte 30 min hver vei - nå tar det meg 12-13 minutter. :) Nå var det riktignok masse snø, men jeg var dønn sliten. Nå er det bare en liten fisletur. Til høsten går det sikkert fint for deg å gå lange turer også. Skal forresten ikke mye til for å få til de 7 trimpoengene som er anbefalt. :D

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig svar :o

 

Så jeg kan altså "telle kalorier" og ligge på under 2000 selv om jeg fullammer? Tenkte at siden ammingen tar ca 700, så er det jo isåfall igjen ca 1300 til meg, og det er jo egentlig et ganske lavt energiinntak.

 

Jeg har ikke telt etter nå, men tipper jeg ligger på nærmere 2500kcal nå. Skal legge inn i morgen og se hva jeg ender på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975

Hvis jeg var deg hadde jeg ikke stressa så mye med det enda. Det er jo så mye annet du må tenke på! :o Kan du ikke bare begynne sånn helt i det små med å droppe sjokolade for eksempel? Har enda ikke møtt en som ammer som ikke har fått sjokoladekick! :)

 

Det kan jo godt være at du trenger mer enn 1900. Ettersom jeg har forstått så regner du ut her:

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

Havner du her på f.eks. meny 2 skal du gå opp på meny 3 når du ammer, havner du på 3 skal du opp på 4 osv.

Ellers gikk det opp noen lys for meg når jeg leste denne:

https://www.vektklubben.no/forum/showthread.php?t=9333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest propelle

Gratulerar så mykje med ei lita jente :o

 

Du må passe på å få i deg nok mat, slik at det ikkje går ut over produksjonen din. Ikkje gå så hardt ut, men sjå det an eit par veker, så kan du rekne ut kor mykje du treng. Men som ein tommelfingerregel er meny 3 på 1900 anbefalt til ammande.

 

Det er mykje god trening i trilleturar, og så kan du kanskje gjere nokon enkle styrkeøvelsar heime. Eg vil anbefale deg å gjere berre litt knebøy og kanskje noko med armane, og vente litt med situps - magemusklane dine treng å trekke seg saman før du trenar dei. Men dersom du framleis slit med bekkenet, så vil det hjelpe deg å trene, spør legen din om å få rekvisisjon til fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, gikk på vekta idag og veier visst 80 kg, ikke 78 :) Da har jeg faktisk lagt på meg 2 kg siden fødselen for fire uker siden. Veldig skuffendes.... og det viser nok at jeg må ta meg sammen.

 

Med 7 trimpoeng havner jeg såvidt opp til meny 2, men jeg prøver meg en ukes tid på meny 3 og ser hva som skjer. Foreløpig har jeg mengder med melk, jeg slanket meg mens jeg ammet de andre to barna jeg har uten å miste melka. Men da var jeg ung og dum, nå er jeg litt mer voksen og nevrotisk :o

 

Sjokoladen droppet jeg for en ukes tid siden. Merkelig det der med amming og sjokolade altså. Sjokolademelk foreksempel, helt magisk godt de første ukene :)

 

Angående trening så går jeg så lange turer jeg klarer. Jeg skal tilbnake til fysio 6 uker etter fødselen, det var ingen vits i å komme tilbake tidligere for da brukte jeg bare opp av de 6 mnd med gratis fysioterapi jeg har krav på til ingen nytte. Nå er det viktigste å få bekkenbunnen på plass og la ting normalisere seg, visstnok. Og så er det jo sommerferie, så det spørs om jeg kommer igang med fysio før til høsten. Skal ringe og bestille time nå etterpå.

 

Takk for oppmuntring dere! Jeg lager meg en egen "Lil slanker seg- tråd", og så er jeg igang. Sakte nå i begynnelsen, men litt mer aggressiv slanking når jeg til høsten begynner på skolen igjen og ikke lenger fullammer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...