Gå til innhold

buskjettdiett ?


Gjest fysen

Anbefalte innlegg

Heihei ! Som student vet vel de fleste av dere at økonomien ikke er helt på topp, det er derfor da veldig typisk at sunn mat ofte er dyrere enn usunn. Og nå som jeg skal gå ned i vekt passer det derfor dårlig å kjøpe happy meal på McDonalds og First Preice cola.

Så derfor trenger jeg tips til billig, men sunn mat og oppskrifter ;)

 

Veldig takknemmelig for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker metter godt og er billig. Spesielt rotgrønnsaker, samt erter og bønner. Det krever mer planlegging og mer tid, men om du regner over så blir det billigere. Og så trenger du ikke så mye kjøtt til bønnemåltider. Både fordi de metter i seg selv og fordi de inneholder godt med proteiner.

 

Finn f.eks. en oppskrift på chilli con carne og lag en stor porsjon - frys i porsjonspakninger.

 

Vann er billig drikke. Piff gjerne opp med sitronskiver og isbiter. Eller fun light.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Hei!

 

Det er lett å tenke begrensinger, og ikke muligheter, ja :-)

 

Ett sundt og billig kosthold lar seg absolutt forenes.

 

Kålrabi, gulrøtter, løk, hvitløk, purreløk, tidvis blomkål og brokkåli er ferske grønnsaker en finner mye av og noe i sesongen. Poteter er billig. Så lapskaus er jo en lur ting å ha i frysen.

 

Grytekjøtt på Obs pleier heller ikke vært så dyrt.

 

Har du frys? Kan være verdt det. Hele kalkuner er ganske billig pr kilo, stek en hel og del kjøttet i porsjonspakker på det du spiser på en middag - ha det varmt eller kaldt til salater eller med kokte poteter og grønnsaker, eller lag en grønnsaksuppe og ha det i.

 

I frysedisken finner du alltid store, rimelige pakker med frosne grønnsaker.

 

Tørkete erter (gule og grønne), kikerter (NAM!) og kidneybønner (røde salatbønner) kan bløtlegges, kokes og fryses og taes opp når du skal bruke det.

 

Og da vil jeg bare avslutte med vår favoritt til sommer-grillen:

 

Kikertsalat (i stede for potetsalat).

Kokte kikerter

Yogurt naturell

chilli og hvitløk.

 

Del en chilli i små biter, rasp eller press hvitløksfeddet. Bland inn yoghurt og la stå litt. Ha i passe mengde kikerter. (Litt vanskelig med mengdene, men hvis du har 2 dl yoghurt så sånn ca 3-4 dl kikerter). Denne salaten er enda bedre dagen etter, for da har smakene fått blande seg.

 

Vi servere denne der hvor vi ellers ville hatt potetsalat, og også i tillegg til potetsalat. Smak til om du liker sterk eller svar chilli og hvitløk.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisk, får du skinn og benfrie fiskefileter i fryseren. Disse er oppdelt i porsjonspakinger, slik at en lett kan ta en porsjon ut av fryseren (prisen blir ca 15-20 kr for porsjonen). Du finner de hos Rema, Bunnpris etc.

frossen kyllingfilet koster ca 150kr for 2 kg. Da har du mange middager. (spiser du f.eks 100g. kylling i en middag, har du kylling for ca 7,50 kr porsjonen.

Grønnsaker er billige. en porsjon gulrøtter blir ca 5 kr. En porsjon kål ca 3 kr og så videre. Velg de grønnsakene du liker best.

En boks med bønner koster ca 10-15kr. vanligvis så deler jeg den i to, slik at den holder i to dager.

 

 

Et eksempel:

100g kylling (7,50kr)

1/2 boks bønner (7,50 kr)

150 g grønnsaker(5kr)

= 20 kr

 

Da har du en næringsrik og god middag.

 

Fiskemiddagen:

1 porsjon fisk (20 kr)

1/2 boks bønner (7,50kr)

150g grønnsaker (5kr)

= 32,50

 

I stedet for bønner, kan du jo velge poteter. evt ris/ pasta En pakke 500g pasta koster ca 10 kr. Evt. skal du velge et sunnere alternativ, kan du jo velge fullkornspasta til ca 20 kr. Denne holder til ca 5-6 porsjoner. da blir hver porsjon ca 4 kr.

 

Til frokost, kan du jo velge havregryn/havregrøt med kanel og litt kanskje litt søtt.

 

Som du sikkert ser, trenger faktisk ikke sunn mat være så forferdelig dyrt.

 

 

 

Når det gjelder drikke. Hva er vel billigere og sunnere enn vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Et godt tips er å bruke disse oppskjæremaskinen som er på butikken og skjære opp brød der, da legger du oppskåret brød i fryseren og tar opp det du trenger etterhvert. Dvs at du ikke trenger å kaste brød fordi det blir gammelt og fælt ;)

 

Kjøper du store pakker med kjøttpålegg så kan du også fryse dem i mindre posjoner - mindre svinn og billigere pr brødskive :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fysen! ;)

 

Jeg er også student, så kjenner meg godt igjen når det gjelder pengemangel!

 

Jeg og samboeren har somregel maks 1500 kroner å handle mat for i måneden. Så det jeg gjør, for å få det uendelige puslespillet til å gå opp er:

 

Hver mandag kommer tilbudskatalogene fra alle de forskjellige butikkene. Det er alltid sunn mat på tilbud! Jeg bor veldig sentralt, så har et stort utvalg av matbutikker. Så hver uke går jeg gjennom katalogene og skriver "handlelister" for hver butikk. Også bruker jeg et par timer på å handle inn. Alle burde gjøre det på den måten. Man sparer flere tusen kroner i måneden!

 

Når det kommer til grønnsaker så kjøper jeg alltid firstprice-produkter. De har litt "utvannet" smak. Men heller det enn en happy-meal! Hehe

 

Hvis du ikke er så fryktelig kresen på brød, så er rugbrød og knekkebrød kjempefint! For de har kjempelang holdbarhetsdato, så da er det bare å kjøpe de store pakkene også har du hele måneden. :D

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har selv dårli råd, så jeg vet hvordan du har d.

En fryseboks er en kjempe investering. Les tilbudsavisene hver uke, handle inn og frys i porsjonspakker.

Skinkesnurrene, som du finner i bok 1, er gode og billige å lage. Jeg regnet ut at d kostet ca 3 kr pr snurr. Disse er fine å putte i veska når du får ut, slik at du alltid har ett sunt måltid tilgjengelig.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...