Gå til innhold

Skjønner ingenting...


Anbefalte innlegg

Håper noen vennlige sjeler kan hjelpe meg litt nå. Jeg har omsider tatt fatt i livet mitt og skal ned fra 98 til 60 kg. Jeg er flink og går tur i marka med hunden på slep (eller meg på slep etter hunden?) eller med ungen i bæremeis på ryggen. Så er jeg flink og får i meg frokost og spiser (tror jeg da) veldig sunt på jobb. Spiser knekkebrød med 3% kylling ost. Hjemme er det sunn middag som gjelder så i går var det kyllingfilet med wok og ikke noe annet. Så legger jeg inn her da, på GR sine dagsrapporter, og finner ut at jeg har fått i meg drøyt 500 kalorier og trimmet bort ca 300 av dem...? Og det er da jeg ikke skjønner noentingen. 500 kalorier er jo alt for lite - hvorfor kan jeg ikke da spise et saftig ostesmørbrød? For å få opp kaloritallet liksom? Skjønner jo logisk at jeg ikke kan men hva gjør man for å få nok kalorier? Har jo ikke gjort så store forandringer da, så jeg tror ikke jeg var på så veldig mange fler kalorier før, likevel gikk jeg opp? Forvirret nå :)

 

Og kan man eller kan man ikke spise etter klokka 18?

 

Blir også så forvirra av alle kurene - unngå poteter, ris, pasta, unngå sukker, unngå fett, hva skal man spise da? Skal lage ovnsbakt ørretfilet med grønnsaker til middag i morra, men hva skal jeg ha til? Kan jo ikke ha potet står det skrevet... Og det må være noe som lager seg litt selv, sånn som poteten som koker seg selv, ellers er det jo ikke gjennomførbart når man har mann og barn og 2 hunder og 2 katter og full jobb og stort hus og veranda under bygging og kjøkkeninnredning og stuevegger under oppussing og...ja, dere skjønner problemet...

 

Huff, ble kanskje mye frustrasjon her men strax dere har hjulpet meg å forstå litt mer blir det bare smil og lutter glede fra denne kanten, jeg lover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Hei og velkommen inn på forumet :)

 

 

Sånn er min dag:

 

Jeg prøver å ligge på ett daglig kaloriinntak på mellom 16-1900. Det er en tråd på "ny i vektklubben" som viser deg hvordan du skal beregne dagsbehovet ditt. Skal være kalkulator her inne ett sted også tror jeg, men den kjenner jeg ikke til :)

 

Jeg spiser 5 måltider med, alle regisreres her inne for å finne ut kaloriintaket.

Jeg spiser normal hverdagskost. Jeg spiser knekkebrød eller brød med vanlig pålegg (unngår selvsagt verstingene kalorimessig, de er kun tillatt en sjelden gang). Jeg spiser poteter og den middagen de andre i fam'n får. Har vi pannekaker så spiser jeg det (for det er jo ikke hver dag det heller). Orker/vil ikke lage eget til meg, det funker ikke i lengden for meg.

Det lønner seg nok ikke å lange innpå med kalori-/fettbomber for å få opp dagsrasjonen. Men spiser man fem måltider så kommer det fort kalorier. Mangler du litt på dagsrasjonen, så ta heller litt nøtter, ett glass fruktjuice, en frukt el.

Jeg drikker ca. 2 l vann hver dag, må innrømme jeg sliter litt med denne mengden i helgene når jeg ikke er på jobb og har vannflaska mi...

 

På trimfronten har jeg som mål å ha minimum 10 trimpoeng i uka.

 

Det viktigste for meg har vært å finne ett opplegg som fungerer over laaaang tid. Mange kg. som skal av :eek: Håper du finner ett opplegg som passer for deg. En ting er iallefall sikkert, med GR er man "aldri" sulten og det er et veldig "levelig opplegg". Det er iallefall min mening, og jeg har prøvd de meste *sukk*.

 

Les litt rundt på forumet så finner du mange gode råd og erfaringer.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier du maten du spiser? En brødskive er ikke alltid en brødskive :) Og spiser du kantinemat - så kan feks en oljebasert dressing gi deg 100 kalorier ekstra pr spiseskje... steker du middagen med fett på pannen så har du plutselig fått i den massevis av kalorier som du ikke "ser noe til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg kjøpt meg en liten matvekt som det første jeg gjorde :) Så begynner du å veie opp maten og registrerer det på sidene her. Som sagt - du får en del ahaopplevelser når du ser hvor mye maten din veier. Mine brødskiver veier feks mye mer enn de som ligger inne som standard her - og det utgjør mange kalorier.

 

Et godt tips er å lese denne tråden:

 

https://www.vektklubben.no/forum/showthread.php?t=9333

 

Så går du hit:

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Her kan du regne ut hvor mange kalorier ditt daglige forbruk er på - og finne ut hvilken meny du bør følge.

 

I Grethe Roede kostholdet kan du spise alle matvarer - det er mengden du kan spise som er begrenset. Du kan godt ha potet eller ris til middagen - i rett mengde.

 

Du finner mange fine oppskrifter på middager i menyen til venstre der det er oppgitt hvor mange kalorier det er i en posjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser foresten at jeg bare har svart på noen av spørsmålene dine så du må bare spørre mer hvis vi kan hjelpe deg med noe!

 

Jeg ville bare si at jeg lager samme mat til meg og mannen - han spiser bare mer av alt. Jeg bruker minst mulig fett i maten og prøver å holde saus og sånt utenom sånn at jeg kan måle ut min del av maten. Skjønner godt at du ikke vil lage flere middager for at alle skal få sitt. Men man spiser veldig bra mat på GR opplegget, og den som ikke slanker seg lider ingen nød om de spiser samme mat som den som slanker seg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, du spiser alt for lite! Kan tenke meg at du bør ligge på mellom 1600 og 1900 kcal. Spis en god frokost 2 skiver grovt brød a 30 gr. eller 4 knekkebrød med magert pålegg. Det samme til lunsj. Blir du sulten mellom frokost og lunsj så ta et mellommåltid på ca 100 kcal. Bruk 150 gr. magert kjøtt, fisk til middag. 150 gr. potet, ris eller pasta , mye salat eller grønnsaker. Melkerasjonen kan du bruke til 3 lettyougurt 0.1% eller 3 glass lettmelk. Pass på å få i deg 3 forskjellige frukter pr. dag. Kveldsmaten er det samme som frokost , lunsj.

Du synes nok dette er veldig mye mat, og tror at du ikke går ned i vekt ved å spise så mye, men prøv det virker!!

lykke til

Hilsen meg ( Ned 20 kg. siden januar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du brødskive med ost?

Putt den i mikro og tata!

Det er som de sier.. Mengdebegrensning er tingen..

 

Her er ett lite snaddertips fra meg:

1 skive a 30 gram Grovt brød (f.ex.) Havre fullkorn Naturlig Sunt Bakers

20 gram lettere Jarlsberg (smaker litt mer enn norvegia)

0,5 ss Sennep

1 ts Aioli

100 gram kyllingfilet

 

Stek kyllingfilet (jeg har stortsett brukt middagsrester) i masse godt krydder, avkjøl og del i skiver.

Legg disse skivene på brødskiva som er påsmurt aioli og sennep (Ja, de er gode å smøre oppå hverandre:)), legg osten på toppen, sett i ovnen på 225 grader til osten er smeltet. Server med grønn salat til. Snadder!

Dette er ett godt lunsj måltid, ja det tar litt tid, så i en travel hverdag har det blitt søndagslunsj, og en sjelden gang i blant kveldsmat på en snop og snacksfri lørdag etter ungen er i seng:)

 

Skjønner forvirringen din altså, er ikke så lett å styre det ene fra det andre. Jeg er en sterk troende på mengde begrensning. Ofte, men lite:)

Yoghurt er ett genialt mellommålti sammen med frukt som ikke krever no forberedelser. Er veldig glad i Yoplait sin frukt og fiber med no frøgreier oppi seg:D

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...