Gå til innhold

Har du ukesmeny på middager?


Gjest Monarda

Anbefalte innlegg

Og vil du dele den med oss?

 

Jeg merker at jo flinkere vi er til å planlegge ukens middager jo mindre dumt kjøpes inn og spises - så jeg har begynt å planlegge i alle fall 3-4 middager fremover. Men en ukesplan må jo være suverent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ukesmeny, men jeg har laget en liste som ligger sammen med handlelisten. På den er det vel 40 middager omtrent, som jeg sjonglerer på å lage. Også ser jeg på den når jeg skriver handleliste, og noterer på en lapp hvilke middager jeg vil lage i noen dager framover, og på en annen lapp hva jeg skal handle inn. Så ligger lappen med middagene jeg vil lage på kjøkkenet slik at jeg husker (jeg er litt rotete og glemsk av og til). Også går det rundt av seg selv. Skriver alltid handleliste, og det gjør jeg når jeg er mett og avslappet, ikke stressa og sulten. Hihi.. Da fungerer det egentlig ganske greit. Og lista med alle middagene hjelper meg når jeg føler meg helt tom for idéer.

 

-innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ukesmeny' date=' men jeg har laget en liste som ligger sammen med handlelisten. På den er det vel 40 middager omtrent, som jeg sjonglerer på å lage. Også ser jeg på den når jeg skriver handleliste, og noterer på en lapp hvilke middager jeg vil lage i noen dager framover, og på en annen lapp hva jeg skal handle inn. Så ligger lappen med middagene jeg vil lage på kjøkkenet slik at jeg husker (jeg er litt rotete og glemsk av og til). Også går det rundt av seg selv. Skriver alltid handleliste, og det gjør jeg når jeg er mett og avslappet, ikke stressa og sulten. Hihi.. Da fungerer det egentlig ganske greit. Og lista med alle middagene hjelper meg når jeg føler meg helt tom for idéer.

 

-innen2010[/quote']

 

Hei,

 

genial ide!

 

Jeg skriver ukeshandleliste (også jeg når jeg er god og mett...) - og supplerer med brød og grønnsaker gjennom uken. Men det går stort sett i det samme, føler meg nokså ofte tom for ideer. Så om du har lyst til å dele noen av de 40 med oss andre, så hadde det vært supert :) - tenker da mest på hvilke retter det er, ikke nødvendigvis hele oppskriften - mest tenkt brukt som inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en plan for hele månden, jeg. Må ha det for å greie å planlegge innkjøp. Jobber turnus, så ofte er det Mann som må handle på egenhånd og da er det så greit å ha en plan for å slippe å komme på ting og lete fram oppskrifter og sånn.

 

Jeg bruker mye opskrifter fra nye og gamle GR - bøker. Der er det jo alt mulig forskjellige, varierte ting. Ellers har jeg fisk på mandager, eggemat på onsdager og pasta på fredager. Kan godt legge ut noen forslag en gang jeg har litt bedre tid. Skal ta meg tid til å legge inn noen oppskrifter jeg har også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest Sivalur

Vi kjører ukesmeny, og handler inn en gang i uken. Snakk om å få et nytt liv! I forhold til tidligere, når vi måtte innom butikken nesten daglig.

 

Planlegger middager for 7 dager frem i tid, ser hva vi har i fryser og matbod som må brukes og planlegger rundt dette. Handler inn til alle middagene, pluss 7-8 brød, frukt, grønnsaker, melk, biola, yoghurt, pålegg etc... Brødet skjærer vi opp i butikken og putter i fryseren hjemme. Så er det bare å ta det ut litt før vi skal bruke det, kan i nødsfall også tine skivene i brødristeren. Genialt!! :D

 

Nå skal det innrømmes at middagene ikke nødvendigvis er helt GR-inspirerte... vi har to små barn og vil ha middagen kjapt på bordet, så det blir 'vanlig' mat som seibiff med løk og potet, lasagne, kylling på et eller annet vis, pasta med kjøttboller og grønnsaker, hjemmelaget pizza, ol... Kan nok sikkert bli flinkere på å lage sunnere middag, men foreløpig er jeg fornøyd med å få varm mat på bordet hver dag uten at det er stress med det. Det er svært sjelden at vi nå må innom butikken utenom den ukentlige handlingen, som en av oss unnagjør på en snau time.

 

Har begynt med mye sunnere frokost og lunsj, og kuttet ut godteriet på kveldstid, så får middagen heller bli litt usunn til tider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...