Gå til innhold

eple-blåbær-smuldrepai!


Gjest sukkertrollet

Anbefalte innlegg

Gjest sukkertrollet

Etter disse gode, søte bursdagskakene har jeg blitt litt gira på å finne noen erstatninger for kaker/desserter..

Så nå er jo høstens bær og frukt over oss, og jeg fant ut at jeg måtte prøve ut en smuldrepai på mitt vis:

 

Smurte en ildfast keramikkform (vanligst å bruke rund paiform,men det har jeg ikke) med bittelitt margarin.

Skar opp 4 store epler (med skall) i ganske store biter, og la i forma.

Strødde 2 dl blåbær over.

Hadde fire teskjeer farin over.

Smuldret 50 gram soft flora margarin og 1 dl mel sammen med fingrene, og strødde dette over epla/bæra.

Stekes på 200 grader midt i ovnen, ca 25 min.

 

Dette blir en stooor porsjon, holder helt sikkert som dessert for seks-sju personer. Det beste er at denne forma inneholder KUN 920 kcal! Blir selvsagt litt mer hvis man serverer med vaniljesaus eller is, men jeg syntes den var nydelig slik den var! Kommer helt sikkert til å bruke denne i stedet for å lage en sjokoladeskuffkake på 8000 kcal! Anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

mmm, hørtes veldig godt ut!

 

Jeg kan også anbefale eplesmuldrepai, som dere finner oppskriften på på venstre siden her. Den er veldig god og tar meg gjennom mange søtsug.

Jeg er også veldig glad i eplekake og da blir denne et godt alternativ.

1 porsjon = ca 120 kcal.

(pssst - jeg bytter ut rosmarin med et kaneldryss på toppen)

Jeg pleier å ha litt diplom lett-is eller dream yoghurt-is til hvis jeg har mer på melkekvoten min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...