Gå til innhold

"ny" her


Gjest Bine

Anbefalte innlegg

Dvs, vært inne mange ganger og prød meg, men har liksom falt ut etter en kort periode.

 

Men nå skal jeg. Er lei av å være overvektig og missfornøyd med meg selv. Litt om meg, jeg er 30 år og mamma til ei jente på 20 mnd, verdens vakreste selvfølgelig. Jeg jobber 85 % natt som sykepleier, og studerer nå deltid på universitetet ved siden av.

 

Jeg trenger motivasjon og ett skikkelig kikk i ræva. Jeg har eller holder på å slutte å røyke. jeg har etter 12 år begynt å spille håndball igjen, elsker det. og skal melde meg inn i innersvingen.

 

Men ett spørsmål til dere som er kjent og kan litt; hvor mange kallorier skal jeg ligge på pr. dag? og hvor mye trener dere i uka?

 

Noen andre som jobber natt? Hva spiser dere på natta? Jeg trenger tips på hvordan jeg kan legge opp dagene og nettene som jeg jobber.

 

Takk for at du leste.

 

mvh

Bine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kcal du skal ha i deg avhenger av hvor høy du er, hvor mye du veier, alder og aktivitetsnivå. Om du ser i tråden til fairytale har jeg skrevet utregningsmåten der. Jeg kan jo godt kopiere den inn her når jeg finner den igjen...

 

Så flott at du har bestemt deg for å gjøre noe! De fleste av oss trenger x antall spark i ræva for å komme i mål!

 

Håndball er gøy ;) Og super trening!!!

 

 

Heier på deg!

 

 

Vimsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bine!

Jeg jobber 80% natt. Jeg tar Grete Roede nettkurs på fjerde uka. Jeg prøver meg fremdeles frem når det kommer til mat på vaktene. I det siste har jeg hatt med ferdig smurte Ryvita knekkebrød, eller rugbrødskiver med variert pålegg, i tre ferdig posjonerte matpakker. Jeg har også hatt med tortillalefse med skinke og salatgrønnsaker, eller tunfisksalat. Jeg synes det er greiest med flere små måltider på nattevakta, så får man litt påfyll når man blir trøtt. Og oppkutta rå grønnsaker å knaske på:-) Det jeg synes er litt vanskelig, er å få trimmet nok mellom nattevaktene. Går jo i "halvsvime" uten særlig treningslyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bine

 

Velkommen i klubben.

 

Jeg begynte først å kutte røyken, for så å starte her inne for 2 uker siden.

 

Har aldri trodd at jeg skulle klare å ta knekken på begge tingene samtidig. Så langt har det forsåvidt gått greit.

 

Jeg ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bine!

Jeg jobber 80% natt. Jeg tar Grete Roede nettkurs på fjerde uka. Jeg prøver meg fremdeles frem når det kommer til mat på vaktene. I det siste har jeg hatt med ferdig smurte Ryvita knekkebrød' date=' eller rugbrødskiver med variert pålegg, i tre ferdig posjonerte matpakker. Jeg har også hatt med tortillalefse med skinke og salatgrønnsaker, eller tunfisksalat. Jeg synes det er greiest med flere små måltider på nattevakta, så får man litt påfyll når man blir trøtt. Og oppkutta rå grønnsaker å knaske på:-) Det jeg synes er litt vanskelig, er å få trimmet nok mellom nattevaktene. Går jo i "halvsvime" uten særlig treningslyst.[/quote']

 

 

 

Tusen takk for svar. Nettkurs har jeg ikke tenkt på, men kan fort bli ett alternativ ja. Skal på jobb i helga, og da skal jeg følge ditt råd, så i natt blir det grønnsaker og skiver i nistepakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bine! ;) Er også "ny" her for ente gang. Men nå er jeg nødt til å skjerpe meg, hvis ikke ligger helsa tynt an. Er også sykepleier og jobber turnus med mest nattevakter og seinvakter. Synes også det er vanskelig å finne ut hva man skal spise på nattevaktene, og ofte blir det 2 brødskiver som man hiver i seg i farta på morgenen når man er super sulten.

 

Jeg synes det høres flott ut at du skal starte med håndball, det har jeg også spilt... Men for mange år siden... Er nå 27 år og sliter allerede med betennelser i skulder, og synes det er vanskelig å finne en trening jeg greier å liker. Har alltid likt å gå på tredemølle, men det er kanskje ikke den beste treningen? Skal til en ny fysioterapeut over helga, så har tenkt å få litt treningstips hos han også.

 

Skal vi sparke hverandre i ræva og motivere helt til vi blir superslanke? Har veldig lyst å følge deg videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den formelen Grete Roede bruker for å beregne kaloriinntak.

Har bare klippet og limt den inn fra en annen tråd ;)

 

 

Vekt : kg *(ganges med)10

Høyde : cm * 6,25 (disse to svarene adderes)

Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret)

Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5)

 

Hvilestoffskifet (er det tallet du kom frem til etter å ha trukket fra 161 for kvinne eller + 5 for mann)

faktor for hverdags aktivitet (gang dette tallet med hvilestoffskifet): *

ENERGIFORBRUK FØR TRIM=

 

Trimpoeng pr uke; * 28,58

MITT DAGLIGE ENERGI FORBRUK; (addere forrige sum med energi forbruk før trim så får du ditt daglige energi forbruk)

 

 

Du skal spise 500-800 kcal under denne summen. Og ALDRI mer enn 1000 kcal under ditt daglige energi forbruk

 

 

Faktor for hverdagsaktivtet;

1,3= stillesittende arbeid og fritid)

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

 

Her skal du IKKE telle trimpoeng! De kommer utenom..

 

Energiforbruk og meny;

under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal)

1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal)

2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal

2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal

3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal

 

Håper dette var forståelig og til hjelp!

 

Ps. Du får 50 kcal til kosemerker hver dag, dvs 2 kosemerker daglig. Spiser du ikke dem hverdag men sparer opp, skal du ligge 50 kcal under det menyen din tilsier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bine! :) Er også "ny" her for ente gang. Men nå er jeg nødt til å skjerpe meg' date=' hvis ikke ligger helsa tynt an. Er også sykepleier og jobber turnus med mest nattevakter og seinvakter. Synes også det er vanskelig å finne ut hva man skal spise på nattevaktene, og ofte blir det 2 brødskiver som man hiver i seg i farta på morgenen når man er super sulten.

 

Jeg synes det høres flott ut at du skal starte med håndball, det har jeg også spilt... Men for mange år siden... Er nå 27 år og sliter allerede med betennelser i skulder, og synes det er vanskelig å finne en trening jeg greier å liker. Har alltid likt å gå på tredemølle, men det er kanskje ikke den beste treningen? Skal til en ny fysioterapeut over helga, så har tenkt å få litt treningstips hos han også.

 

Skal vi sparke hverandre i ræva og motivere helt til vi blir superslanke? Har veldig lyst å følge deg videre :)[/quote']

 

 

Så absolutt, jeg er med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens kost og mosjon gikk veldig bra, ligger rundt 1500 kacl i døgnet, burde kanskje opp litt?? Jeg skal prøve å sette meg litt delmål og belønninger etterhvert, og håper på 10 kg før jul, det hadde vært supert!

 

Men nå må jeg innta litt mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var mandagen her igjen. Frokosten min er unnagjort, ble grynmed melk og banan. Skal ut å gå tur seinere idag, har vært flink til det hele helgen. Fredag er min veie dag og jeg håper virkelig jeg har gått ned litt, hadde vært deilig med en god start.

 

Ha en super dag alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! ;) Jeg ble skikkelig motivert av å lese det du skrev på fredag, allerede første dagen. Så jeg kledde på meg noe treningsklær, børsta støvet av Kari Jaquesson dvd'en og marsjerte opp på loftstua. Så for første gang på veldig lenge trente jeg i 40 minutter og ble god og svett kan man si! Forsøkte å unngå det som gjør mest vondt i skuldra, og det gikk overraskende bra. Har også vært ganske flink i helga, spist 4-5 måltider og drukket 2 liter vann om dagen. Men når kvelden kom sprakk den fine fasaden litt, så har spist litt popcorn og saltstenger. Har fortsatt ikke trent siden fredagen, mest fordi jeg ble så sinnsykt støl etter det i lårene og i brystmusklaturen. Men i morgen skal jeg til fysioterapi så da blir det vel trening... Burde ha trent noe i dag også siden jeg har hatt pause i 2 dager, men hva? Liker ikke gå turer siden jeg er så lettskremt og livredd elg... hehe...

Nei, tror jeg tar litt Kari Jaquesson i dag også :)

 

Hvordan gikk det med deg på nattevaktshelga, Bine? Fikk du spist noe? Du er forresten kjempeflink til å stå opp tidlig etter nattevaktene, jeg sliter ofte med å snu døgnet tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! ;) Jeg ble skikkelig motivert av å lese det du skrev på fredag' date=' allerede første dagen. Så jeg kledde på meg noe treningsklær, børsta støvet av Kari Jaquesson dvd'en og marsjerte opp på loftstua. Så for første gang på veldig lenge trente jeg i 40 minutter og ble god og svett kan man si! Forsøkte å unngå det som gjør mest vondt i skuldra, og det gikk overraskende bra. Har også vært ganske flink i helga, spist 4-5 måltider og drukket 2 liter vann om dagen. Men når kvelden kom sprakk den fine fasaden litt, så har spist litt popcorn og saltstenger. Har fortsatt ikke trent siden fredagen, mest fordi jeg ble så sinnsykt støl etter det i lårene og i brystmusklaturen. Men i morgen skal jeg til fysioterapi så da blir det vel trening... Burde ha trent noe i dag også siden jeg har hatt pause i 2 dager, men hva? Liker ikke gå turer siden jeg er så lettskremt og livredd elg... hehe...

Nei, tror jeg tar litt Kari Jaquesson i dag også.

 

Hvordan gikk det med deg på nattevaktshelga, Bine? Fikk du spist noe? Du er forresten kjempeflink til å stå opp tidlig etter nattevaktene, jeg sliter ofte med å snu døgnet tilbake igjen.[/quote']

 

Ja jeg prøver iallefall, så tusen takk! Du er veldig flink du og, så vi er veldig flinke begge to.

Helgen gikk så som så, natt til lørdag gikk veldig greit, men lørdag til søndag så spiste jeg både pizza, sjokolade og nachos... og i går spiste jeg nonstop sjokolade... Men pytt sann, helgene kommer til å bli vanskelig så skal fokusere på ukedagene hovedsakelig.

 

Idag har ligger jeg på rundt 1600 kacl pluss minus. Var ute istad, gikk/ jogget i en halvtime, og føler meg full av energi, deilig :) Og røykeslutten går strålende. Så fortsetter det så her så kanskje jeg når mitt mål på - 10 kg før jul.

 

Ift det med å snu etter nattevakt, det er ikke frivillig... men jeg våkner ofte tidlig, så sover jeg heller ett par timer på kvelden før jeg drar på jobb igjen.

 

Hvor mange kacl ligger du på daglig? Jeg er virkelig usikker på om jeg ligger for høyt/ lavt... Kunne du regnet på det for meg??

 

Alder 30

Høyde 170

Vekt 108.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bine!

 

Beklager at det er så lenge siden jeg skrev her, har ikke hoppet av tråden vår. Men det har skjedd en del ting denne uken, ble innlagt på sykehus i 3 dager.

Jeg er ikke helt i form enda, og jeg greier ikke å trene akkurat nå, men skal i hvertfall prøve å spise greit. Må spise lite av gangen og mat som er skånsom for magen eller så får jeg bare vondt i magen med en gang.

 

Har regnet på hvor mye kalorier du skal ha hver dag med det du oppga + 1,5 i faktor for hverdagsaktivitet siden du har fysisk arbeid og tok utgangspunkt i at du feks har 7 trimpoeng i uka... Og da skal du ligge på 2160 - 2460 kalorier i døgnet.

Og du hadde spist rundt 1600 kcal? Da skal du spise minst 500 kalorier til i døgnet :(

 

Ser at du ikke har gått ned denne uka, men du gikk i alle fall ikke opp, og det er jo kjempebra :) Alt anna enn oppgang er bra! Så du må nok spise mer for å gå ned kanskje?

 

Jeg veide meg i dag og hadde gått ned fra 120,5 til 117,8 = -2,7 kg. Ble veldig glad først, men så begynte jeg å tenke at det er jo garantert pga all fastingen når jeg lå på sykehuset, så de hopper garantert på igjen når jeg begynner å spise normalt igjen...

Men men, skal få de av igjen når formen kommer seg.

 

Ha en riktig fin helg med mye god sunn mat og nok kalorier, trimming og litt kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen andre har kopiert det jeg skrev om utregning av kcal, noe som er bra siden jeg glemte det helt bort :):(

 

Håper det går bra med deg! Og at du er motivert til å fortsette selv om det ikke var noe nedgang denne uken... Bare vent å se neste uke!!

 

Vimsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bine!

 

Beklager at det er så lenge siden jeg skrev her' date=' har ikke hoppet av tråden vår. Men det har skjedd en del ting denne uken, ble innlagt på sykehus i 3 dager.

Jeg er ikke helt i form enda, og jeg greier ikke å trene akkurat nå, men skal i hvertfall prøve å spise greit. Må spise lite av gangen og mat som er skånsom for magen eller så får jeg bare vondt i magen med en gang.

 

Har regnet på hvor mye kalorier du skal ha hver dag med det du oppga + 1,5 i faktor for hverdagsaktivitet siden du har fysisk arbeid og tok utgangspunkt i at du feks har 7 trimpoeng i uka... Og da skal du ligge på 2160 - 2460 kalorier i døgnet.

Og du hadde spist rundt 1600 kcal? Da skal du spise minst 500 kalorier til i døgnet ;)

 

Ser at du ikke har gått ned denne uka, men du gikk i alle fall ikke opp, og det er jo kjempebra :) Alt anna enn oppgang er bra! Så du må nok spise mer for å gå ned kanskje?

 

Jeg veide meg i dag og hadde gått ned fra 120,5 til 117,8 = -2,7 kg. Ble veldig glad først, men så begynte jeg å tenke at det er jo garantert pga all fastingen når jeg lå på sykehuset, så de hopper garantert på igjen når jeg begynner å spise normalt igjen...

Men men, skal få de av igjen når formen kommer seg.

 

Ha en riktig fin helg med mye god sunn mat og nok kalorier, trimming og litt kos :)[/quote']

 

Ja da spiser jeg jo litt lite. Helgen har jeg hatt en skikkelig sprekk, men er tilbake på riktige tanker nå. denne uka blir en utfordring, skal jobbe 4 netter, men får smøre med meg niste. ellers er målet mitt å gjøre noe aktivitet hver dag.

 

ja 2.7 er mye, men er ikke sikkert de går på igjen hvis du er flink denne uken, satser på det. Skal og bli flinkere å skrive mer her om hvordan det går hver dag. Men nå skal mini i bhg, så må løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen andre har kopiert det jeg skrev om utregning av kcal' date=' noe som er bra siden jeg glemte det helt bort :);)

 

Håper det går bra med deg! Og at du er motivert til å fortsette selv om det ikke var noe nedgang denne uken... Bare vent å se neste uke!!

 

Vimsa[/quote']

 

 

Håper du har rett, hadde vært morro med en kg ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etterå ha nok engang falt av litt så har jeg meldt meg på ett internett kurs. Jeg trenger litt mer oppfølging, klarer det ikke på egenhånd! Sliter masse ift nattevaktene. Så nå håper jeg på gode resultater :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...