Gå til innhold

Gryter, former, frysbare ting


Gjest Lottesin

Anbefalte innlegg

Gjest Lottesin

Jeg har funnet ut av hvis jeg skal kunne klare å gå ned i vekt, og ikke bli totalt blakk (er student og bor alene) så må jeg lage store posjoner av mat og fryse det ned i små porsjoner som jeg barek an ta ut av fryseren og tine når jeg komemr hjem fra jobb.

Er det noen som har tips til mat/oppskrifter på ting jeg kan lage mye av som er sunt og som kan fryses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget Chili con carne (GR-oppskrift). Byttet ut pulveret med ekte chili, og det ble veldig godt. Har også lagd Hot pølsegryte(også GR-oppskrift). Lagde nok til 4 som jeg fryste ned, og det er jo evnt bare å gange det opp så mye man ønsker. Tok opp på kvelden i forveien, satte i kjøleskapet, og puttet i mikroen når jeg kom hjem fra jobb. (Kan sikkert varmes i kasserolle også, men siden jeg har mikro, så bruker jeg den)Enkelt og greit.

Hadde litt grønn salat ved siden av.

Det er sikkert endel av oppskriftene fra sidene her som kan fryses ned porsjonsvis. Fiskegrateng og lasagne, for eksempel. Du får kjøpt sånne små aluminiumsformer i butikkene, og da er det jo bare å ha over litt brødrasp/ost når du kommer hjem, og sette den i stekeovnen for den siste finishen.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forslag:

1)lapskaus

2)spagetti (karbonadedeig, revet gulrot, løk, squash, stangselleri, etc..)

-->frys sausen , kok fullkornspasta ved servering

3) Kylling sweet and sour med masse grønnsaker / kyllingwok (kok gjerne risen ved servering)

4) alle slags gryteretter (ditto ang ris)

5) lasagne / mousakka

6) supper av diverse slag

 

Er også aleneboende student, og lager alltid mange porsjoner når jeg lager middag. Erfaringen tilsier at det meste kan fryses, men at pasta og ris får litt rar konsistens, så det koker jeg som regel der og da. Går jo veldig fort!

 

Bare å kjøre på, fryseboks er tingen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avhengig av å fryse ned ting. Jobber ofte på kvelden og må da ha med middag jeg bare kan varme i mikron. Hater ferdigmat, så det er også greit å ha noe i frysern man bare kan varme på en travel ettermiddag.

 

Helt enig med tidligere poster!

 

Når man skal lage lasagn, kan man lage en stooor prosjon av sausen og fryse ned det man ikke bruker for så å ta den opp og lage ferdig med pasta og Cottage Chees. Merker ikke at den har vært frosset en gang!

 

Ellers er det jo bare å prøve seg fram.

 

Jeg prøvde meg på å fryse ned en wok - rett med nudler i; den blei litt "rar". Ellers blir ofte paprika litt vassent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...