Gå til innhold

Enkel hverdagskost


Gjest Bine

Anbefalte innlegg

I en hektisk hverdag med full jobb, deltids studier, mann, datter på 19 mnd og

 

hjem så sier det seg selv at hverdagen er hektisk og vanskelig (syns jeg) å

 

planlegge mat, måltider og trening. Og etter 30 år har jeg jo skjønt at mat og

 

trening er essensen for å gå ned i vekt.

 

Derfor er mitt spørsmål til dere flinke slankere, hvordan er deres hverdag lagt

 

opp? Hva spiser dere til måltidene, enkelt og rask, men sunn mat? Hvor ofte og

 

når legger dere siste måltidet? Og hva trener dere?

 

Håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

dagen min går ut på 5 måltider, frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds.

Det er ca 3 timer mellom hvert måltid og det går mye i brødmat med magert pålegg,

jeg er veldig glad i hamburgerrygg og ost, så jeg spiser hjertegod hvitost for den syns jeg er en god erstatning pluss den er sunn. Jeg sløyfer smør for da får jeg mere pålegg :P bruker mye agurk, paprika og tomater på.

Mellom måltidene har jeg frukt, spiser 3 stk for dag, må være litt forsiktig med banan og druer, mere frukt sukker i.

Middagene er litt forskjellig, du kan spise det meste, men må velge med omhu viss du vi bli mett, litt viktig å bli mett for å ikke få annet sug. Jeg bruker alltid karbonadedeig eller god og mager svin istede for kjøttdeig, mye sunnere, karbonadedeigen har mins kcal. men er selvfølgelig dyrere.

Er veldig glad i woock med strimla svin, veldig magert, og det går mye i kyllingfile.

Siste måltidet mitt har jeg i åtte tida, kommer ann på når jeg har middag.

Jeg går mye, trimmer ikke på helsestudio, bare går og går, syns det er deilig å komme meg ut :)Når du kommer deg inni det så går det av seg selv :(

Håpe jeg kunne hjelpe deg litt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronderpi1

Planning is everything!!!

 

Uten planlegging hadde det ikke vært mulig for meg iallefall. Det gjelder tilgjengelig mat, måltider, trening mm.

 

Vi handler stort sett inn to ganger i uka. Jeg er helt avhengig av å planlegge måltider og skrive huskelapp før butikkrunde.

 

Jeg spiser ca. hver 3-4 time. Prøver og aldri la det gå mer enn 4 timer, da blir jeg snopen! Prøver å gjøre kloke valg, men hele fam'n spiser det samme, så noen gang er det mengden som er "kritisk". Feks. når vi spiser pannekaker ol.

 

Trim... Viktig å sette av tid til trim noen dager i uka! Planlegg og prioriter :P Utrolig godt når en først kommer i gang! Pr. i dag består trimmen min av turer ute, gå og jogg. Fom. 1. november skal jeg også trene litt i treningsstudio. Og storgleder meg på skigåing igjen :( Litt trim er bedre enn ingen trim!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg.

Jeg har et mål om denne omleggingen og det er at det blir en del av livet, noe som passer meg på alt fra gode rolige hytteturer hvor jeg har full kontroll til de superhektiske hverdagen. Jeg tenker at hvis en i en periode gjør mye som egentlig ikke passer for en selv vil en falle tilbeke i de gamle mønstrene etterhvert. Men noen klarer å legge om vestenlige vaner og det er jo selvfølgelig det beste hvis man klarer.

Når det gjelder trening gjør jeg følgende:

Jeg deler opp treningen i tre typer:

-den som er på et fast tidpunkt i uka, som ikke kan flyttes og som hele familien bare må"bøye" seg for. FOr min del er det en fast aerobic time. Jeg vet at jeg blir savnet om jeg ikke kommer, det er vanskelig for meg å droppe den. Om så en uke blir så hektisk at jeg ikke får trent noe annet så har jeg i alle fall hatt den. Og om jeg ikke kan den dagen i uka så må den erstattes. Jeg har hatt perioder hvoir jeg har trent på helsestudio, men jeg merker at de timene er det mulig å skyve på og det er en fare for meg.

- Så er det diverse egentrening. Jeg jogger, går turer og har en trimsykkel. Det passer alltid å få trent en til to ganger i uken når en har en slik treningsform. Det tar fra 20 minutter og oppover + skifting og dusjing. Mao en kan gjøre hele greia på 40 min.

- Det tedje og kanskje viktigste er at jeg alltid har i bakhodet at jeg skal bruke kroppen min. Feks er vi på tur m venner er jeg av de som går tur eller leker m ungene og ikke av de som lager mat eller spiller spill. Jeg gjør alle typer arbeid her hjemme og overlater bare de aller tyngste tingene til mann min.

 

Når det gjelder mat har jeg ikke kommet i "mål" så der blir det litt mer ideologi. Jeg vet med meg selv at jeg aldri kan leve et liv uten sjokolade og kaker. Derfor har jeg en mal på at jeg må spise så lite kcal til vanlig at jeg tåler et kakestykke nå og en sjokolade da.

Jeg kan planlegge i perioder, men siden jeg er 40år kjenner jeg meg selv godt, vet jeg at det sklir ut. Derfor må jeg lage vaner som passer med et "uplanlagt" Liv. Men jeg ser at livet mitt består av rutiner og de er ganske faste. Derfor tenker jeg at om jeg klarer å lage vaner som :riktig mengde mat, mye grønnsker og ikke overspising vil det passe inn i mine rutiner og jeg "være i havn". Men som sagt: der er jeg ikke enda

:P

 

Jeg vet ikke om jeg kommer i havn med denne metoden, men jeg har skjeelet til mine slanke venninner og tenkt at: kan de leve et slankt liv uten å planlegge så kan vel jeg også!

 

Som du ser prøver vi veldig ulike metoder. Det er så bra. for vi er så forskjellige som menneseker og det ville være rart om alle kunne passe inn i samme mønster. Håper du finner den metoden som passer for deg og at du kommer i mål. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...