Gå til innhold

Sliten-holdt på siden januar


Gjest Nelly04

Anbefalte innlegg

Jeg er bare så sliten... Jeg har gått ned 16 kilo siden januar, og skal ned 6-7 kilo til. Men akkurat nå er jeg så sliten og lei over å måtte begynne på kurs 5! Hvor lang tid skal jeg bruke egentlig? Ikke er jeg så flink lenger heller. Jeg er ikke " klar" til å slutte på kurs ennå heller. Redd for tilbakefall...det er jo så trygt å komme på kurs hver tirsdag, er ikke klar for å ordne dette alene. Fremdeles tror jeg ikke det jeg ser når jeg nå kommer inn i str. 38! Det er jo helt fantastisk, og jeg digger det. Men jeg klarer ikke overbevise meg om at jeg ikke veier 16 kilo mer igjen i morgen...jeg ser ikke forskjellen i speilet. Det er noe i hodet mitt som ikke er overbevist om at jeg faktisk har gått ned. Når kommer dette til å gå av seg selv? Når slutter jeg å være så fysen? Hvorfor er jeg så forvirret over å ha gått ned mye i vekt? Hjertesukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det høres ut som du ikke har motivasjonen helt på topp for tiden! Det har ikke jeg hatt en god stund heller nå, så har stått stille ganske lenge, før jeg nå endelig har orket å ta skikkelig tak igjen for å bli kvitt de siste kiloene.

 

Jeg tror kanskje at jeg ville anbefale deg å vurdere om du skal gå en stund på hold-vekten kurs? Du kan jo "fryse" kurset senere, og gå på et nytt ned-i-vekt kurs når du har mer motivasjon? Det er hvert fall dumt, som du sier (tilbakefall), å gi helt slipp når du har gått ned 16 kg! Gratulere så mye med denne flotte nedgangen! :P Du har ingen bilder av deg selv eller gamle klær som kan være fremme en stund for å vise deg hvor mye du faktisk har mistet? Kanskje du kan snakke litt med kursleder å få noen gode tips. Hodet må nesten henge med i prosessen. De aller fleste går jo dessverre opp igjen i vekt, og for de aller fleste vil dette aldri "gå av seg selv", i alle fall ikke helt. Oppmerksomhet på trening og mat må vi nok ha resten av livet, men det å være på en ned-i-vekt-kost er annerledes enn hold-vekten. Hvis du ikke er topp motivert vil jeg som sagt anbefale deg å kanskje la de 6-7 siste kiloene få vente littegranne, mens du tar deg tid til å samle motivasjon, og få med deg tankene i prosessen.

 

Lykke til!

 

-innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Skjønner godt hvordan du føler. Jeg gikk engang ned 25 kg til strl 36 i klær, og det tok veldig lang tid før jeg faktisk skjønte hvor slank jeg var. Hodet henger ikke alltid med nei. Jeg tror det tok ca 1.5 år jeg før jeg begynte å kunne finne klær på øyemål. Før det skjønte jeg rett og slett i størrelsen min, og kunne finne på å prøve klær 2 størrelser for store.

Det er ikke rart motivasjonen begynner å falme litt når man har holdt på så lenge som du har. Kanskje er det lurt å ta et skritt ut av dette, og ta noen uker fri og se på deg selv i speilet, og spise et godt og sunt kosthold? Har du greid å gå ned 16 kg på 10 måneder, så er du jo en kjempesterk jente! Du kan absolutt greie å beholde vekttapet ved å være bevisst på hva hånden din putter inn i munnen. Du har det inni deg, du må bare hente frem troa på deg selv, ta en pause, og vite at du kan beholde vekttapet ved å leve sunt og ta fornuftige valg. Du kan jo sette deg en dato da du skal fortsette, eks om 3 uker. Da får kroppen din god tid til å venne seg enda mer til den nye vekta, og det er veldig viktig med tanke på fremtidig vekttap. Da jeg gikk ned 25 kg, hadde jeg slike tider, noen uker med pause der jeg bare opprettholdt vekta, og levde med den nye, sunne livsstilen liksom. :P

Jeg har troa på deg!! Ønsker deg alt godt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hyggelige tilbakemeldinger og nyttige tips. Lurer på om smalasussi har klart å holde vekten, hva som var fristelsene før, hva utfordringene er nå og hvor lenge siden du gikk ned? Min svakhet er sjokolade, og jeg må heller la være enn å smake litt. Selv etter alle disse månedene er jeg fremdeles fysen på sjokolade. Tar en kopp varm options sjokolade hver kveld og det døyver litt... Men liksom ikke nok. Ikke har jeg masse klær som passer meg og min nye vekt og ei har jeg råd til å fornye garderoben nå heller... Kanskje jeg bare skal ta en pause...men jeg har jo akkurat begynt og betalt for kurs nr. 5!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SkinnyMinnie

Hei igjen, skal prøve så godt jeg kan å svare på spørsmålene dine. Jeg greide å beholde vekten ja, og den varierte mellom 56 og 58 kg noe som er helt normalt. Jeg veide meg relativt ofte (hver 3.dag ca) og om jeg var 58 kg var jeg ekstra nøye på hva jeg spiste de neste dagene og da gikk jeg 1 kg ned igjen, og slik beholdt jeg meg liksom innenfor mitt aksepterte vektområde da.

Jeg og er veldig glad i sjokolade, men jeg greide ikke å begrense det når jeg spiste det alene, så det beste for meg var å unngå å kjøpe sjokolade. Vi er sikkert like på det område. Jeg måtte også unngå å kjøpe gjærbakst da det er en av mine store svakheter. Hvis jeg var på besøk og ble tilbydt sjokolade tok jeg 2 biter. Det som motiverte meg til å ikke spise for mye usunt, var å vite kaloriinnholdet på de ulike tingene, og bevisst på at det ville faktisk påvirke kroppen min, og alt jeg hadde arbeidet for på en negativ måte. Men jeg holdt meg ikke helt unna alt sammen, kunne godt kjøpe meg 10 stk smågodt en kveld, men da sjekket jeg alltid vekten på kvitteringen slik at jeg "aksepterte" en grense på eks 300 kalorier. Dette gjorde jeg bare dersom jeg hadde spist bra resten av dagen da, og hadde noen kalorier til overs. Og da var jeg ekstra bevisst på å være sunn dagen etter.

Ellers koste jeg meg med ting som lettyoghurt med oppkutta eple og kanel, mager kesam med fun light oppi, lettbrus og lettsaft, kaffe, te, knekkebrød med lettsyltetøy, og innimellom en kopp kakao. :P Fant ut at banan istedet for sjokolade til kaffen faktisk var veldig godt, og mye mer mettende.

Disse reglene følger jeg idag også, og det går veldig greit. Jeg har vært gravid etter vekttapet og da gikk jeg opp 23 kg og var livredd for å forbli like stor som før , men det har gått greit å gå ned, nå har jeg ca 4-7 kg igjen å gå ned, og det skal jeg greie.

Hvis du allerde har betalt for kurset, burde du jo følge det da. Men du kan jo være litt slappere på å presse deg selv, men heller være snill med deg selv og prøve å tenke positivt. Du kan jo ta en liten pause etter kurset for eksempel? Og prøve å motivere deg selv med at dette er siste lille innspurt før du tar en pause og vedlikeholder vekttapet? Å ha den rette innstillingen, og ha troa på seg selv er veldig viktig. Du har jo gått ned 16 kg siden Januar, så du har jo absolutt grunn til å tro på deg selv! Det er jo bare du som bestemmer, og bare du som kan ødelegge for deg selv. Du vet jo hvor mye dette betyr for deg og hvis du minnes det hver dag, så skal det nok gå bra. Å være redd for å gå opp igjen, sammen med at man føler man fremdeles er stor er helt normalt! Men det betyr jo ikke at du skal gå opp igjen eller at du er stor.

Prøv å ta det med ro, og husk kostholdsreglene dine, og ikke minst KOS deg med maten, og nyt at den er sunn og hvor godt det er for kroppen din. Spis sakte, og smak maten. Det har masse å si for følelsen av at du koser deg selv om det ikke er sjokolade liksom.

Lykke til med alt sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare meg på det jeg sliter mest med for tiden. Setter umåtelig stor pris på det du har skrevet og kommer til å lese det igjen og igjen. Kommer til å følge kurset ukentlig, men ta det med ro og ikke absolutt gå ned i vekt, men holde der jeg er:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at hold vekta-kurs kanskje er en bedre løsning enn nytt kurs nå.

 

Nå vet jeg ikke høyden din, men siden du har kommet ned i str 38 i bukser vil jeg vel neste tro at du er "slank nok" og kanskje ikke trenger å gå ned de siste 6-7 kiloene....?

 

Heller bruke tida framover til å bli vant til ditt nye jeg, fortsette med et sunt kosthold, spise nok og trene nok og bare nyte det gode resultatet du allerede har oppnådd. For 16 kg ned er jo fantastisk flott :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de andre som skriver her at pause er bra og viktig. Jeg gikk ned 10 kg for noen år siden, og da gjorde jeg den tabben at jeg IKKE tok pauser. Da vekttapet stoppet opp (jeg skulle fortsatt ned 10 kg til) bare fortsatte jeg å presse meg selv. For å gjøre en lang historie kort, så endte det med at jeg gikk opp igjen alt sammen i stedet.

 

I ettertid er jeg helt sikker på at jeg ville ha nådd målet mitt og beholdt vekten hvis jeg bare hadde tatt pauser innimellom, så det skal jeg gjøre denne gangen her!

 

Foreslår at du snakker med kursledern din om dette. Kanskje du kan begynne noen uker senere og så i stedet fortsette et par uker ut i neste kurs? De er ganske greie i GR syns jeg, så det er nå verd et forsøk i alle fall. :P

 

Hvis ikke, kan du jo bare være med men som andre her sier se på det som et "hold vekten kurs" i stedet de første ukene. Så lenge du er forberedt på at du ikke skal gå ned, men holde vekten, så blir det jo ikke skuff når du holder vekten i de ukene. Og så gå tilbake til å gå ned i vekt etterpå. Da har sikkert forbrenningen din økt, sammen med motivasjonen, og da blir det nok lettere å gå ned de siste kiloene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...