Gå til innhold

Sykkel/tredemølle


Gjest gmh

Anbefalte innlegg

I går tok jeg en liten test:

Målinger på apparatene

 

10 min trimsykkel hastighet "70-75"(vet ikke om det betyr omdreininger pr. min)

kcal ca 75 (her hadde jeg lagt inn program med div. "3 bakker" - motstand 4 og egen vekt)

10 min gå på tredemølle hastighet 6.3 km/t - 4% stigning i omtrent 5 min.

kcal ca. 80

10 min trimsykkel hastighet "70-75" flatt - motstand fast på 4

kcal ca 70

 

Håper dere forstår hva jeg mener med innstillingene. Det som overrasker meg er at det var så liten forskjell i forbruk (kcal) på tremølla og på sykkel. Ved å gå trodde jeg at jeg ville forbruke mer ved å gå enn å sykle. Hadde jeg brukt pulsklokke kunne vi målt dette nøyaktig.

 

Er det noen som har gjort det?

 

I går var det glatt og jeg kjørte kondisjonstreninga på helsestudioet istedet for i skogen. Kan være artig å vite hva som gir best effekt. Har ikke knær til spinning.

Hva med tråkke- og romaskiner.

Er det noen som vet hva som er best av disse apparatene når det er glatt og jeg ikke kan ta en times tid i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tok jeg en liten test:

Målinger på apparatene

 

10 min trimsykkel hastighet "70-75"(vet ikke om det betyr omdreininger pr. min)

kcal ca 75 (her hadde jeg lagt inn program med div. "3 bakker" - motstand 4 og egen vekt)

10 min gå på tredemølle hastighet 6.3 km/t - 4% stigning i omtrent 5 min.

kcal ca. 80

10 min trimsykkel hastighet "70-75" flatt - motstand fast på 4

kcal ca 70

 

Håper dere forstår hva jeg mener med innstillingene. Det som overrasker meg er at det var så liten forskjell i forbruk (kcal) på tremølla og på sykkel. Ved å gå trodde jeg at jeg ville forbruke mer ved å gå enn å sykle. Hadde jeg brukt pulsklokke kunne vi målt dette nøyaktig.

 

Er det noen som har gjort det?

 

I går var det glatt og jeg kjørte kondisjonstreninga på helsestudioet istedet for i skogen. Kan være artig å vite hva som gir best effekt. Har ikke knær til spinning.

Hva med tråkke- og romaskiner.

Er det noen som vet hva som er best av disse apparatene når det er glatt og jeg ikke kan ta en times tid i skogen.

 

Jeg har nettpp fått meg pulsklokke. Den registrerer økende kaloriforbruk ved økende puls. Spiller ingen rolle hvilken aktivitet jeg driver med ser det ut som.

Noen andre som har erfart det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort samme erfaring, at økende puls gir økt forbrennning av kcal. Hvilken øvelse du gjør er ikke så viktig for fettforbrenning, da det er pulsen som avgjør hvor mye fett som forbrennes. For høy puls fører til at kroppen går over til å hente energi fra "hurtig-lageret" av energi, sukker (glykose), da fettforbrenning ikke gir nok energi til musklene.

 

Når det er sagt, så er det klart at det er lettere å komme opp i høy puls med f.eks. romaskin, da du bruker flere muskelgrupper, enn om du går tur eller sykler. I tillegg oppnår du å trene flere muskler enn bare beina.

 

Den øvelsen jeg syns er best er skigåing, der får man brukt hele kroppen og får høy puls, uten det føles så belastende som når en bruker et treningsapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KrisePus

Jeg skjønner ikke det, at høyere puls gir høyere forbrenning. Jo, det høres jo logisk ut, men på helsestudio og i treningsveiledning har jeg fått beskjed om at man forbrenner mest når man holder en puls på 130 -140, langt under makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare blaabaer
Jeg skjønner ikke det' date=' at høyere puls gir høyere forbrenning. Jo, det høres jo logisk ut, men på helsestudio og i treningsveiledning har jeg fått beskjed om at man forbrenner mest når man holder en puls på 130 -140, langt under makspuls.[/quote']

 

 

...at ved så lav puls på trening så hentes en større del av energien ved å forbrenne fra fett. Ved høyere puls forbrenner man prosentvis mer fra karbohydrater.

 

Men hvis man trener med høyere intensitet (puls) så vil man jo forbrenne mer kalorier. Og ergo flere kalorier fra fett også selv om det ikke blir like stor prosentandel av den totale forbrenningen.

 

En annen ting som spiller inn er jo også hvor l e n g e man klarer å trene. Lav puls=lengre økter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er utrent og trener med for høy puls kan blodsukkeret bli noe lavt, da en forbrenner karbohydrater. Det gir en veldig tørste og sultfølelse, som gir en lyst på sukkerholdig drikke og søtsaker/mat. Om man gir etter for disse lystene blir treningsøkta ødelagt av inntaket av sukker. Da er det viktig å stå imot, drikke vann og la kroppen omdanne fett slik at blodsukkeret kommer opp på normalt nivå. Det kan være bedre å trene med lavere intesitet og unngå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...