Gå til innhold

Trenger seriøst hjelp !


Gjest Glafruen

Anbefalte innlegg

Sluttet på kurs i juni, med 4.5 kg igjen til trivselsvekten.

Til idag har jeg lagt på meg 5 kg.

 

Jeg sluker alt jeg kommer over, akkurat som om min siste dag skulle være rett rundt hjørnet ,og at jeg må skynde meg å få i meg alt det gode som dukker opp.

 

 

Mitt daglige energi behov er så lavt, at jeg sulter hvis jeg bare skal spise det.

Jeg får ikke tid til å trimme noe-og ikke si at jeg ikke prioriterer trening.

Nei, jeg MÅ prioritere skolearbeid og barna før trim..ellers kan jeg like gjerne slutte på skolen.

 

Er det bare jeg som har det slik??

Er det bare jeg ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffeslukeren

Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg har vært der selv og tenkte derfor jeg skulle fortelle deg litt om hvordan jeg greide å komme "over kneika"

 

I sommer var jeg tyngre enn da jeg gikk gravid. Det var definitivt et bunnpunkt for meg. I dag, 15 uker etter bunnpunktet, har jeg to kilo igjen til mitt mål. Alle må finne "sin vei", dette ble min:

 

- Trening: Jeg går til jobb (ca 40 min) fire dager i uken. Ingen annen trening.

- Mat: Jeg spiser mellom 1400-1600 kc hver dag.

- Min mann snoper hver kveld: Jeg stiller med druer, mørk sjokolade og nøtter - (bla gode tips fra denne bloggen) aldri i store mengder men nok til å dempe sukkerbehovet.

- Mål: Mitt mål er langsiktig. Jeg startet i uke 30 og skal være ferdig i uke 50. Målet er å gå ned fra 74,5 kg (uke 30) til 66kg (uke 50). Om jeg ikke går ned mye hver uke, gjør det ikke så mye, for jeg har et langsiktig perspektiv!

-Motivasjon:

1. Jeg summerer opp alle kroppsmål og vekten hver uke og regner alltid ut fra uke 30. Derfor vil jeg alltid se forskjellene, selv om de ikke er store.

2. Denne bloggen er bare helt super! Jeg blir så inspirert av hva andre har fått til. Det gir meg motivasjon til å gå videre.

 

Jeg tror jeg har lyktes denne gangen fordi jeg tok bort alle stressende krav til megselv og gjorde ting på min måte.

 

'Ønsker deg lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nassenoff

Jeg kjenner meg veldig godt igjen når du sier du spiser som om din siste dag skulle være rett rundt hjørnet! Er heldigvis inne i min 2. uke med skikkelig mat nå og føler meg mye bedre, men jeg har gått opp 20 kilo det siste året pga av alt for mye spising slik som du snakker om. Hele dagen var styrt av mat. Hva skal jeg spise hvor og når, og viktigst av alt INGEN MÅ FÅ VITE HVOR MYE JEG SPISER! :-(

 

Når det gjelder energiforbruk vs inntak så bruker du vel litt energi sammen med barna? Jeg har også funnet ut at salat og grønnsaker er fint for å fylle opp så det blir nok mat. Og jeg spiser ofte mat jeg kan spise mye av. 200 g kyllingfillet er f.eks. mye bedre enn 100 g. lam osv.

 

Slanking blir en hobby for meg, en kamp jeg må vinne og jeg har skikkelig konkurranseinstinkt. Problemet er at når jeg slutter å konkurrere så sklir det ikke bare litt, men helt totalt ut. Aner ikke hvordan jeg skal holde vekten nede over tid, men jeg får ta nedgangen (den 3.) først og så får jeg se hva jeg kan gjøre når jeg enten er i mål eller begynner å skli ut.

 

Vi kan godt støtte hverandre om du vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dere grundige svar !!!!

Er sinnsykt godt å høre at det er fleere der ute, som sliter.

Det verste som finnes, er jo å tro at man er den eneste i verden med akkurat dette problemet.

 

Min dag er slik.

Spiser frokost--der klarer jeg å holde meg til menyen min.

MÅ kjøre til jobb/skole/barnehage, da det er 12 km dit.

 

Mellomåltid og lunsj og fruktmåltid går supert...

Så kommer middagen, hvor jeg er blitt superdårlig til å handle inn riktige typer mat. Jeg spiser feil mat (kjøttdeig, karbonader,kjøttkaker, spagetti) og så spiser jeg mer enn jeg burde.

Men jeg tror jo at jeg er så sulten at jeg må ha det. Selv om jeg har spist en skive eller knekkebrød m/yoghurt eller frukt 1-2 t før middagen.

 

Noen burde slå meg i hodet snart !!!!

 

Kvelden skjønner dere sikkert..

Har spist for mye til middag, dårlig samvittighet for det..

Spiser dermed ikke 3 timer etterpå, men går og tyner meg til langt på kvelden.

Da kjenner jeg sulten så godt at jeg må spise noe, gjerne en ekstra skive fordi jeg er så sulten.

 

+ at jeg kan ikke motstå kaker og snop.

Mannen min har glidd ut ang det med snop, han var så flink sammen med meg i vår å ikke spise snop i ukedagene.

Så her er det snop og kaker hele tiden. Jeg nøyer meg ikke bare med ett stykke, må ta mer-før kaken tar slutt.

 

Jeg har glidd helt helt helt ut !!

Neste kurs begynner ikke før januar, jeg skjemmes over meg selv-er flau over å komme på kurs og få vite eksakt hvor mye jeg har lagt på meg.

Vet ikke om det er samme kursleder da, og det er isåfall enda verre.

Om hun kommer med moralpreken og trykker meg lenger ned i søla enn jeg er allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nassenoff

I tillegg til å fylle opp middagen med masse grønnsaker pleier jeg å planlegge et par brødskiver rett før jeg legger meg. Jeg vet det ikke skal være bra å spise sent, men det er uansett bedre enn det du beskriver! Du kan også planlegge en god dessert. Hermetisk frukt uten sukker er godt! Jeg liker fersken og pære. Eller du kan lage bananis. Frys noen overmodne bananer og kjør dem i mikser til de blir kremete. Softis av banan!

 

Og sist men ikke minst TA MANNEN DIN I NAKKEN! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffeslukeren

Jeg har håper du fikk noe positivt ut av de tilbakemeldingene som kom på din tråd. Jeg vet at det ikke er enkelt å slanke seg. Det kompliserer bildet når man har en stressende hverdag med jobb, småbarn etc Det blir ikke bedre av at man feks ikke kan gå til jobb men må kjøre. Du har ingen enkel situasjon. Jeg skjønner godt hvis du blir motløs.

 

Det jeg lurer på er om stress kan være en viktig faktor som hindrer deg i en vellykket slanking? Alt man skal greie i løpet av en dag ... du vet, man kan jo neste bli litt svimmel:)

 

For hvis stress er hovedfaktoren, så er det håp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Prøv å tenke at du egentli' har lov til å spise dette når DU har lyst - men bruk litt tid på å tenke på om du virkelig har lyst på det eller om det er en trass-handling fordi du føler at det er "ulovlig". Jeg har følt som deg i mange år og har et knep med å ta et sukkerfritt stort hardt drops (som det tar litt tid å spise opp) mens jeg bestemmer meg for om jeg virkelig har lyst på det jeg med min fornuft og kunnskap vet jeg ikke burde spise..... Det funker for meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Kjenner meg godt igjen i dere som skriver at dere bare MÅ spise - har hatt mange sånne perioder selv. Det virker umulig å la være.

 

Min strategi er å si til meg selv at "jeg har faktisk kontroll over min egen kropp, jeg kan la være å åpne kjøleskapet hvis jeg vil". Det er et valg jeg tar. Jeg prøver å ansvarliggjøre meg selv: Jeg er ikke styrt av impulser jeg ikke har kontroll over, jeg tar et aktivt valg om å spise mer.

 

Ellers har jeg noen triks som kan hjelpe innimellom:

 

1: Regler

For meg er det alltid om ettermiddagen på jobben det er vanskelig å la være å spise kjeks og sjokolade. Det er dessverre altfor lett tilgjengelig i felleslokalet. Da har jeg en regel om at før jeg går og henter snopet, må jeg gjøre følgende:

- drikke 1 kopp te

- drikke 1 kopp kaffe

- spise en frukt

- sutte på et sukkerfritt drops eller tygge en tyggis

 

Om ikke annet blir det mye mindre tid igjen til å spise snop når man hele tiden må drikke te og kaffe og spise drops i mellomtiden..

 

2: Sure og sterke ting

Er du glad i oliven, sylteagurk, chilisaus eller noe annet som er skikkelig syrlig eller sterkt så hjelper det ofte å spise litt av dette, i stedet for godis. Det er ikke akkurat kalorifritt, men i motsetning til søtsaker er det ikke sånn at man alltid må ha mer, mer, mer.

 

3: Andre erstatninger

Finn erstatninger for snopet. I begynnelsen vil ikke dette stille søtsuget, så kanskje blir du sittende og gomle epler eller rosiner eller tyggis til du blir grønn. Det er OK. Bare prøv å holde deg unna alt som er søtt og salt, og erstatt det med noe som er bedre for deg - selv om det ikke er kalorifritt. Bedre enn søtt og salt er: Alle typer frukt og grønnsaker, epleskiver med høvlet parmesan (yummy), knekkebrød, oliven (som nevnt), usaltede nøtter (høyt kaloriinnhold men sender ikke blodsukkeret ditt til himmels), yoghurt naturell med en teskje honning, ... (vær kreativ, men ærlig).

 

4: Beveg deg når du kan

Hvor store er barna dine? Løft dem høyt og snurr dem rundt (hvis de ikke er for store), lek gjemsel, vær med i leken på lekeplassen, krabb, klatre og løp (ignorer kjedelige naboer som ser rart på deg). Hvis du får det til, er noe av det beste du kan gjøre å lage rutine av å gå en liten ettermiddagsrunde etter middag. Hvis du vet du skal ut og gå kan det bremse lysten til å spise seg stappmett. I tillegg er det koselig å ta en runde med hele familien hvor man bare senker tempoet, titter på rare blader eller plasker litt i søledammene. Begynn med bevegelse, ikke tenk at du må være på et treningsstudio for at det skal "telle". Og uansett, du vet hva de sier, "abs are made in the kitchen" - ikke i gymsalen..

 

5: Tilgi deg selv

Fikk du ikke til i dag? OK, so be it. Prøv igjen i morgen. Du er bare et menneske. Ingen verdens ting blir bedre av at du går rundt og er skuffet over deg selv. Du kan ikke endre på det som var, du kan ikke forutse fremtiden, men du kan bestemme deg for hva du skal gjøre her og nå. Pust dypt, og ikke la en så liten detalj som noen kilo ekstra ødelegge for alle de andre gledene i livet ditt. Barna, for eksempel.

 

 

Oj, det ble mye. Håper det ikke virker belærende, jeg er ikke noe supermenneske og det er absolutt ikke alltid jeg får til dette selv. Men det er i hvert fall noe av det jeg prøver å tenke på for å endre livsstilen min og komme meg ut av "matbesettelsen". Og hvis noen finner ett eller to tips her, så har det jo vært til nytte :D

 

Stor klem fra fabeldyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...