Gå til innhold

Hvordan regne ut dagsbehovet?


Gjest Solsikke
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Solsikke

Jeg lurer på hvordan man regner ut dagsbehovet. Finnes det en formel eller noe?

 

Vet jo at man må ha 7000kcal i underskudd på en uke for å gå ned et kg. Når man trener mye, kan man da spise litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan man regner ut dagsbehovet. Finnes det en formel eller noe?

 

Vet jo at man må ha 7000kcal i underskudd på en uke for å gå ned et kg. Når man trener mye' date=' kan man da spise litt mer?[/quote']

Dette lurer jeg også på,noen som sa det stod på dagsrapportskjemaet men jeg ser ingen ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Formelen er:

Vekt i kg*10

+høyde i cm *6,25

-alder*5

-161 (+5 for menn)

=hvile stoff skifte

Deretter ganger du hvile stoff skiftet med en faktor avhengig av aktivitets nivå på jobb/ellers (1.3, 1.4, eller 1,5)

Svaret du får her er Energiforbruk før trim.

Deretter tar du det siste svaret og legger til antall trimpoeng * 28,58 og dermed har du ditt daglige energiforbruk.

 

Ellers er 7000 i manko i uken altfor mye hvis du vil gå ned i vekt på en skånsom måte, slik at ike forbrenningen settes ned og du går opp i rasende fart etterpå! Prøv heller å spise ca 500-800kcal mindre enn du bruker.

 

(Hvis formelen er vanskelig, så anbefaler jeg ett kurs! -Har nå gått ned 11kg, og føler meg aldri sulten! Har enda 25 kg igjen, men dette har jeg tro på!)

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelen er:

Vekt i kg*10

+høyde i cm *6' date='25

-alder*5

-161 (+5 for menn)

=hvile stoff skifte

Deretter ganger du hvile stoff skiftet med en faktor avhengig av aktivitets nivå på jobb/ellers (1.3, 1.4, eller 1,5)

Svaret du får her er Energiforbruk før trim.

Deretter tar du det siste svaret og legger til antall trimpoeng * 28,58 og dermed har du ditt daglige energiforbruk.

 

Ellers er 7000 i manko i uken altfor mye hvis du vil gå ned i vekt på en skånsom måte, slik at ike forbrenningen settes ned og du går opp i rasende fart etterpå! Prøv heller å spise ca 500-800kcal mindre enn du bruker.

 

(Hvis formelen er vanskelig, så anbefaler jeg ett kurs! -Har nå gått ned 11kg, og føler meg aldri sulten! Har enda 25 kg igjen, men dette har jeg tro på!)

 

CamCam[/quote']

 

Takk for formelen! Dette har jeg lurt på lenge, hvor mye man ca forbrenner i løpet av en dag, uten trening. Jeg fikk en sum på 2.047 kcal. MEN jeg spiser ca 13-1400 kcal per dag - og går ikke ned! Enda jeg er oppe i min. 7 trimpoeng i uka. Skjønner ikke hva jeg gjør feil :)(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for formelen! Dette har jeg lurt på lenge' date=' hvor mye man ca forbrenner i løpet av en dag, uten trening. Jeg fikk en sum på 2.047 kcal. MEN jeg spiser ca 13-1400 kcal per dag - og går ikke ned! Enda jeg er oppe i min. 7 trimpoeng i uka. Skjønner ikke hva jeg gjør feil :)([/quote']

 

Er du flink til å skrive ned ALT du spiser og telle kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...