Gå til innhold

Kesam-is


Gjest Arduinna

Anbefalte innlegg

Gjest Arduinna

Hei!

 

Noen som har prøvd den kesam-isen? Smaker den godt?

 

Har så lyst til å lage noe "lovlig" godteri til helgen, og i den isen er det jo bare 110 kcal pr porsjon...

 

Noen forslag på hva jeg eventuelt kan smaksette den med, utover kakao og bær. Syntes det høres spennende ut med litt kaffesmak i isen, jeg...

 

Klem Arduinna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arduinna
Hvordan lager man den isen?

 

Kaffesmak er bra.

Kankje man kan riste noen nøtter å hakke opp...

Hva med litt ekte vanilje;)

 

Renate

 

Dette trenger du:

3 eggeplommer

2 ss melis

3 dl kesam, 8 %

1 vaniljestang

2 ts vaniljesukker

 

Slik gjør du:

1. Visp eggedosis av eggeplommer og melis. Skrap frøene ut av vaniljestangen og rør dem inn i Kesamen sammen med vaniljesukker.

2. Bland sammen eggedosis og kesamblanding.

3. Frys isen, helst i ismaskin. Fryses isen i fryser, er det viktig å røre i den et par ganger under innfrysingen slik at det ikke dannes isnåler.

 

Variasjon:

*2 ts kakao + 1 ts vaniljesukker

*Moste friske eller fryste bær, jordbær, bringebær, multer

*Smak halve porsjonen til med kakao og vaniljesikker, den andre halve med bær og legg kremene lagvis før innfrysing.

 

Pr porsjon 110 kcal

Oppskriften er til 6 porsjoner

 

Dette er den oppskriften som står i kursbok 1

 

Lurt det der med nøttene!

 

Klem Arduinna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arduinna

Har nå laget kesam-isen etter oppskriften i bok nr. 1. Den smakte kjempegodt! Brukte ikke noe ekstra smakstilsetning - det er ikke nødvendig heller, den var mer enn god nok i seg selv. Litt små porsjoner, kanskje, men det er jo en av utfordringene vi må lære oss å takle fra nå av...

 

Kan trygt anbefales som "lørdagskos"!

 

For de av oss som savner smaken av "forbudt godteri" i stedet for frukt og grønt til kos innimellom, så dekker denne isen opp for det...

 

Ingenting galt med frukt og grønt, altså, for all del. Det har reddet meg fra mang en sprekk... :)

 

Klem Arduinna

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...