Gå til innhold

plantar fascitt


scalapia

Anbefalte innlegg

Gjest Festinalente

Jeg har også hatt plantar fascitt, og det tok svært lang tid før jeg ble frisk. Det viktigste du kan gjøre er å ta det på alvor og forsøke å bli kvitt det så raskt som mulig. Enda viktigere er det å IKKE sette seg ned i godstolen - du kan ikke sitte deg frisk....

 

I desperasjon prøvde jeg alt mulig mellom himmel og jord, og her er noen av mine erfaringer:

 

- Akupunktur lindrer smertene (men er ganske vondt når de stikker rett opp i hælene! :eek:

- Du bør ikke spise smertestillende/betennelsesdempende når du tar akupunktur - det begrenser effekten

- Du bør alltid gå med gode sko (dyrt og ikke supersexy, men det er verdt det)

- Skaff deg gode såler hos ortoped eller ortopeditekniker - og bruk dem!

- Prøv å trene så mye som mulig for å få opp blodsirkulasjonen i beina, men uten å belaste dem. Svømming, sykling og riding var mine favoritter.

- bruk litt tid på å tøye leggene og akilles hver dag - og flere ganger for dag

- Ultralyd hadde liten effekt for meg (trenger ikke nødvendigvis være sånn for deg selvfølgelig)

 

Det som virkelig hjalp meg var et apparat som en fysioterapeut bruker på fotballspillere. Jeg husker ikke hva det heter, men det var en "hammer" som pulserer mekanisk/fysisk direkte på betennelsesstedet. Teorien er at hammeren "knuser" betennelsen ved å trigge immunforsvaret til å begynne å reparere seg selv. Utrolig effektivt! :P

 

Det viktigste er som sagt at du holder deg i bevegelse, men selvfølgelig ikke slik at du blir verre. Du må nesten prøve deg litt frem - lykke til og god bedring! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar! :P:)

 

Jeg er ganske fortvilet over hele situasjonen, så jeg er virkelig takknemlig for at du orker å fortelle om dine erfaringer.

 

Jeg var på røntgen i desember, hørte ingenting fra legen eller fra røntgen sentert. Bestemmte meg så for å ringe til fastlegen min. Jada, svaret var kommet, men det virket ikke som om noen hadde tenkt å gi meg beskjed om at de hadde funnet årsaken til plagen min. Jeg fikk da vite hva problemet var , men hun sa det ikke var så mye annet å gjøre enn å bruke en nattskinne , ha foten høyt og kjøle den ned. Har poblemer med å akseptere at det er så lite som kan gjøres. Syntes det hørtes litt tynnt ut, men det er vel ikke så mye annet å gjøre?!

 

Tenker å gå å kjøpe meg denne nattskinnen, for å se om det blir bedre.

Synes det var litt rart at ikke legen foreslo noe annet? Eller er det ikke det?Vil jo så gjerne bli bra fortest mulig.

 

Har også kjøpt meg sånne puter til å avlaste hælen med, som jeg har gått med nå i noen mnd uten effekt.

 

Akupunktur har jeg gode erfaringer med når det gjelder andre ting, så det skal jeg prøve.

 

Ellers så sliter jeg med å få trimmet, alt gjør liksom vondt. Jobber i butikk, og regner med at denne greia er et resultat av 20 år på betong gulv. Jobber 3 dager i uka, og etter de dagene skal jeg nesten ikke klare å gå til parkeringen for å få hentet bilen. Er ikke sykemeldt, men det e med blandede følelser. Synes at jeg må klare å gjøre noe annet enn å sitte på stumpen å lese (jeg er student). Syns sykling høres bra ut, skal gå til innkjøp av en til å ha inne nå på vintern.

 

Skal til legen 2.februar. Jeg skal spørre om fysioterapaut. Dette har jeg ikke tenkt å bare la være, skal få det bort og jeg skal gjøre det som trengs for å redusere tiden jeg må gå med denne plagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Festinalente

Kommer fortsatt ikke på hva det apparatet heter, men det var noe trykkluft involvert (nei, ikke trykkluftbor! :P )

 

Jeg vil ikke ta motet fra deg, men du kan risikere å slite med dette veldig lenge, og da mister du fort motet. Svært mange fastleger vet ikke nok om denne sykdommen, og de blir fort motløse når pillene deres ikke virker.

 

Min lege gav meg to kortisonsprøyter rett i hælen, og da de ikke virket fikk jeg bare beskjed om at "ja, da får du slanke deg!". Som om det var løsningen på noe som helst.... Jeg trenger vel ikke nevne at jeg ikke har vært hos denne legen siden. Jeg ble faktisk litt skremt når fastlegen min kastet problemet rett tilbake i fanget mitt - jeg trengte jo hjelp!

 

Det som virkelig hjalp meg til slutt var et opphold på et rehabiliteringssenter. Det er nok for tidlig for deg ennå, men du kan ha det i bakhånd. På senteret der lærte jeg meg til å gå skikkelig igjen og ikke være redd for smertene. Ja, det gjør vondt å trene - men det går over. Cluet er å finne den rette balansen slik at du ikke trener for mye.

 

Stedet jeg var på heter Attføringssenteret i Rauland og anbefales på det varmeste. Her har de en fantastisk forståelse for mennesker med kroniske plager, og står nesten i vinkel for å hjelpe deg. Selve jobben må du selvfølgelig gjøre selv, men du får all den oppbacking og støtte du bare måtte ønske deg. Oppholdet kan være tøft fysisk og psykisk men det er absolutt verdt det. Du får ha det i bakhodet. Du finner mer info på http://www.air.no

 

Hold meg oppdatert på hvordan det går! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe trykkluftbor i foten... kniiiis :P

 

 

Forstår at du VIRKELIG har vært plaget. Dette høres helt grusomt ut, men godt å lese at du fikk hjelp på rehabiliteringssenteret. :P

 

Jeg er ikke kommet så langt, og håper virkelig at jeg ikke kommer så langt at jeg må på et rehabilitieringssenter. Jeg har bare vært plaget siden i juni.

 

Et lite spørsmål til fra en fersking i fotplager.... hehe. Synes du at jeg burde be om å få komme vidre til fysioterapi på den timen jeg har i beg. av februar, elles skal jeg vente til senere for å se om det blir bedre med nattskinna?

 

og forresten for å kommentere det med legen din ang det at han sa at du måtte slanke deg.... Det er jo vanlig at de sier når de ikke vet. Har selv hørt utallige gange at livet mitt ville vært så mye bedre hvis jeg bare hadde vært slank....Jeg er så stolt over at jeg har slanket meg 20 kg, og gud nåde hvis de prøver å fortelle meg at det er for at jeg er for feit.... JA; jeg er overvektig, men tror ikke det er problemet nå, kunne skjønnt det hvis det var for 20 kg siden. Jeg tror dette er straffen for at jeg har vært for lenge på samme arbeidsplass og på betonggulv.

 

Forstår godt at du ikke gikk til den legen flere ganger. Det ville vært likere å si at han rett og slett ikke visste. Det er lov å si. Kjenner at jeg blir en smule forbanna på dine vegne...Godt du bytta lege, og håper denne nye legen ikke er likedan... men det forstår jeg jo at han ikke er siden du fikk hjelp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har slitt med plantar fascitt i over et år nå. Går nå til trykkbølgebehandling og har blitt litt bedre men er ennå ikke bra.

Jeg er ikke overvektig, og har en stillesittende jobb. Jeg fikk det etter å ha endret/økt treningsmengden litt for raskt. Skulle være med på et bakkeløp og begynte pluteselig å løpe mye i bakker.

Hvis du starter trykkbølgebehandling før du har gått for lenge så er sjansen større for at du blir bra. Selv hadde jeg gått 9mndr med skaden før jeg tok kontakt med behandler, det var ikke noe lurt. Men jeg håpte hele tiden det skulle gå over av seg selv.

Vær obs på at behandlingen er rådyr.

 

Lykke til, håper du blir kvitt skaden snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt trykkbølgebehanding med stort hell. Snakket først med fysioterpeuten (som driver med dette). Gikk deretter til legen og fikk henvisning til røntgen for å være sikker på diagnosen. Husker ikke om legen ga meg henvisning til fysioterapeuten. For meg holdt det med én behandling. Og det er flere år siden jeg gjorde det. Vet at sykehuset i Telemark også driver trykkbølgebehandling, men vet ikke hvilke lidelser de benytter det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Festinalente

Det er min anbefaling - du blir bare dårligere hvis du går for lenge og prøver alt mellom himmel og jord slik jeg gjorde. I tillegg blir du mer stillesittende - mister muskelmasse - får lavere smerteterskel - vil ikke bevege deg fordi det gjør vondt - mister muskelmasse osv. osv. Du kommer fort inn i en sirkel som er vanskelig å komme seg ut av.

 

Jeg tror jeg brukte 3 behandlinger for å bli mye bedre og betalte ca. 500 kroner per gang. Det er verdt hvert et øre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige dere som ble kvitt problemet etter så få behandlinger. Jeg hadde nok gått altfor lenge, har holdt på i et halvt år nå og har sikkert hatt 10 behandlinger minst, tør ikke telle;) Men i følge behandleren så går det fremover. Men jeg er ikke så plaget at jeg ikke kan trene. Var på to timers løpe/gåtur på fjellet i går uten at jeg er blitt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med plantar fascitt.... Noen som har noen tips hva jeg kan gjøre for å bli bedre?

 

 

Etter som jeg forstår så er plantar fascitt det samme som hælspore. Jeg hadde problemer med det for en del år siden. Fikk kortisonsprøyte rett i hælen. Dagen etterpå så var smertene borte . Helt utrolig. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Festinalente

Det jeg har fått vite er at hælspore en en forkalkning, mens plantar fascitt er en betennelsestilstand.

 

Slik jeg forstod det var røntgenbildene jeg tok for å UTELUKKE hælspore. Mao: Hvis du ikke har hælspore (som vises på røntgen) er det gjerne pf. Men er ikke helt sikker - noen annen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...