Gå til innhold

Liker ikke grønnsaker!


jannee

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er veldig sær og like ikke grønnsaker i det hele tatt, jeg kan spise rå gulrot og potet med brunsaus, men det er alt.

Jeg vil så gjerne ned i vekt, men alle sunne oppskrifter består jo for det mese av grønnsaker. Noen som har tips/oppskrifter om hva jeg kan spise for å gå ned i vekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, vet NØYAKTIG hvordan du har det. Jeg er en liten grønnsakshater selv.

Men jeg foreslår at du prøver å venne deg til det, hører jo rart ut, men man kan lære seg å like ting.

Jeg for eksempel, har jo lært meg å like både oliven, sære oster og en del grønnsaker fordi jeg på en eller annen måte har blitt "tvunget".

Start med det du liker, altså gulerot, spis mer av det, gjerne med en sunnere dipp også jobb deg oppover med det du tolererer og etterhvert vil det du virkelig ikke kan fordra smake mindre ille:p

 

Jeg startet med gulerot og agurk, så ble det blomkål, asparges, kålrot, mais, salat..

Nå går det meste greit, selvom det ikke er det beste jeg vet. Plukker fortsatt vekk paprika og tomat og spiser mye mer frukt enn grønsaker, men jeg ser i alle fall en klar forbedring fra "er det paprika på pizzaen? Æsj, da vil jeg ikke ha. Nei, jeg kan ikke plukke det av, det setter smak. Æsj" =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage foskjellige grønnsakspurèer?

Feks:

Kok blomkål og brokkoli, mos med en stavmisker, ha oppi litt melk og en dæsj vita margarin + krydder.

 

Eller denne:

Kok sellerirot, mos med stavmikser, ha oppi litt kesam og krydder.

 

Kålrotstappe:

Gjør det samme som over. Kokgrønnsakene, mos med mikser, litt melk, litt margarin og krydder ( i denne kan du også blande inn gulrot!).

 

Dette kan du gjøre med omtrent all slags grønnsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg juicepresse og lager hjemmelaget juice av:

 

1 appelsin, 1 eple, 1 gulrot, en liten bit brokkoli, noen spinatblader, litt ananas. Her får du da med noen grønnsaker, men det er appelsin og eple du kjenner smaken av :( Masse vitaminer ihvertfall. Lykke til :)

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke liker grønnsaker, men trenger å gå ned i vekt kan du enten raspe grønnsaker og blande det inn i farse, kjøttdeig o.l. Grønnsakene havner i magen, og du slipper smaken. En annen mulighet er rett å slett å slanke deg med Atkins. Der spiser du ihvert fall til å begynne med lite grønnsaker, og kanskje du som meg begynner å savne grønnsakene når du ikke får lov å spise så mye av dem? Vet at det er rart å anbefale noe annet enn GR her, men det er jo en mulighet, men om det er særlig sunnt vet jeg ikke, men effektivt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag gryter og woker der du har sauser med mye smak i. Da smaker du ikke grønnsakene - hvis det er konsistensen du ikke liker så kan du raspe grønnsakene slik at de jevner gryten i stedet for å bli biter :(

 

Grønnsakene har masse vitaminer og mineraler vi trenger i tillegg til at de fyller opp i magen uten å gi masse kalorier, dessuten er det mye fiber som får magen til å jobbe og kan bidra til å unngå kreft. Så det er mye å vinne på å lære seg å spise grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...