Gå til innhold

Veien ned for tullerusket


Gjest tullerusket

Anbefalte innlegg

Gjest tullerusket

Da er første skrittet tatt! Nok en gang, må jeg vel legge til...? Dette er ikke første gang jeg prøver meg på å holde den sunne linjen, men jeg håper det blir den siste ;)

 

Jeg har gått litt opp og ned i vekt de siste tre årene (mest opp, huff huff...), men jeg har alltid hatt et par kilo for mye. De siste 6-8 månedene har jeg igjen gått opp ca ti kilo, etter en grei nedgang for rundt ett år siden. Det er så kjipt når man glemmer å tenke før man spiser!!!

 

Skylden er min egen, og det er også valget om at nok er nok. Jeg veier nå rundt 90 kilo, og kjenner at det begynner å tære på helsa. Det er ikke sunt å bære rundt på så mye ekstra. Jeg er bare 169 cm høy, så jeg kan godt gå ned over 20 kilo.

 

Håper på støtte og motivasjon fra flinke folk her inne :) Det blir så mye lettere når vi står sammen og deler tips og inspirasjon! Gjerne sleng dere med på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

Dagen i går gikk fint! Jeg har i hvertfall kommet i gang på matfronten (om vi ser bort i fra over en liter perpsi max...) og handlet inn masse godt og sunt snacks :)

 

Jeg vet selv at de tingene jeg må bli flinkere på er:

1. Drikke mer vann og mindre lightbrus

2. Spise flere måltider som består av mindre porsjoner

3. Trene et par-tre dager i uka

4. Gå tur hver dag

 

Etter en liten tankeflyt og en litt større diskusjon med min andre halvdel, ble idealvekten satt til 60. Det er mye som skal av. 1/3 faktisk... Men sånt mister man motet av, derfor fokuserer jeg heller på hvor sunn og flott jeg kommer til å føle meg! :)

 

Veiedagene mine blir på fredag. Det tror jeg kan være med å motivere for å fortsette sunnheten i helgen også. Om man får en nedgang på fredag, vil man jo ikke ødelegge alt ved å spise godt på kvelden??? ;)

Derfor er i dag og i morgen bare "øvedager" for min del. Jeg kommer fortsatt til å prøve å få trent/gått tur og få inn nye rutiner når det gjelder mat før fredagen kommer.

 

Dette blir flott, dere! Jeg er i gang, og jeg føler meg fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen

Lykke til med vektnedgang! Jeg veide jo nesten tilsvarende som deg når jeg begynte for fire uker siden, og har gått ned litt om litt de siste ukene. Føles bra å spise sunt og trene. Bare tanken på alle helseeffektene og følelsen av god selvtillitt og det å føle seg "slank og fin" er hovedmotivasjonene mine for slankingen. Men jeg har ikke turd å sette meg et like stort mål som deg, fordi jeg er redd det vil bli uoverkommelig i perioder hvor det ikke går så bra. Så jeg har satt meg første delmål å gå ned 10% av kroppsmassen jeg hadde ved start, dvs. 8.8 kg i første omgang. Vet at en 10% reduksjon vil ha store helsegevinster, så det er noe jeg ser fram til :-)

 

Tenk på hvert gram du går ned som noe positivt. Selv 100 gram i minus hver uke blir mye over lang tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

Så bra, Mallorcablusen! :) Fint å se at du ikke gir opp selv om nedgangen er liten noen uker. Det tror jeg nok kommer til å bli en av mine utfordringer! Jeg må se resultater NÅ :o Men jeg skal prøve å tenke masse på det. 100 gram er jo også noe :)

 

I to dager nå har jeg holdt med på rett over 1600 kcal. Fornøyd med det! Det har ikke vært så altfor vanskelig, heller. Treningen er det verre med, hehe... Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne!

 

Men nå er det frokost: to brødskiver med ost og paprika med en kopp te ved siden av! Ha en flott dag, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallorcablusen

Joda, jeg har jo gått ned hver uke. Det minste jeg har gått ned så langt, er 400 gram på en uke. Det føltes litt surt når de andre på kurset hadde gått ned mye mer. Og kurslederen var jo litt sånn der, "Ja, hvordan har det gått med deg denne uken? ...Du har jo gått ned litt denne uken..." Jeg syns jo selvfølgelig det er mye mer motiverende å gå ned mer, men prøver å dra frem det positive i det, som det at ethvert gram ned er hvertfall i riktig retning :-) Er sykt lei av å være feit!

 

Nå skal jeg på kursmøte om en time, tipper det har blitt et halvt kilo eller noe i den duren denne uken (har jo snikveid meg litt hehe).

 

Så bra at du holder deg innenfor den magiske kalori-grensen :-) Jeg sliter litt med å få i meg nok, og prøver å komme på noe kreativt hver kveld. Men så er jeg samtidig litt skeptisk til å hive innpå for mye kalorier på kvelden også - så mange dager ligger jeg på rundt 1300 eller 1400 kalorier. Hva spiser du, og har du noen tips? Jeg spiser jo frokost, lunsj, mellommåltid, middag, og noen ganger kveldsmat (den sitter litt inne, har ikke alltid lyst på mat på kvelden). Dessuten spiser jeg ofte litt mer til middag enn 400 kalorier, sånn at totalen skal bli litt høyere...

 

Jadda, dette ble litt mye å lese... Hvorfor har du ikke kommet i gang med treningen da? Det er jo når du får inn regelmessige treningsøkter at du føler deg fresh ;-) (det syns hvertfall jeg - kroppen bare fungerer så mye bedre da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

Det skjønner jeg godt, mallorcablusen! Det er jo kjipt når "alle andre" får det til bedre. Men bra at du fokuserer på at alle gram ned tross alt er NED :)

 

Trening synes jeg er...slitsomt. Haha! :) Jeg har alltid hatet gym og sånne ting. Jeg liker ikke å TRENE, men om jeg går en tur er ikke det trening. Hehe, litt snål på det punktet der... Jeg må finne noe som jeg ikke ser på som trening, men som likevel er det! I dag er planen å komme i gang med trimsykkelen da, så får vi se om jeg blir sykkelfrelst :o

 

Mat er vanskelig. Jeg spiser frokost, lunsj, mellommåltid, middag og noen ganger kveldsmat. Så jeg får stort sett i meg nok måltider, hvertfall. Sånn ser måltidene mine som oftest ut:

FROKOST: to brødskiver/knekkebrød med kjøttpålegg, ost og paprika, leverpostei eller eggsalat/rødbetsalat

LUNSJ: yoghurt med banan, eple og appelsin skjært i biter

MELLOMMÅLTID: en brødskive med pålegg eller en frukt/grønnsak

MIDDAG: kjøttkaker, fiskegrateng, pasta og kjøttdeig, gryterett, pizza, taco, fiskekake/boller/pudding, biff, suppe osv.

KVELDSMAT: 1-2 brødskiver med pålegg, yoghurt, salat, frukt, grønnsak eller noe lignende

Min store fy-fy er vel at middagsporsjonen ofte blir stor eller dobbel, og at kveldsmaten ofte kommer av et intenst søtsug og blir til sjokolade, kjeks eller kake. Uffuff... Jeg er flink til å lage salat eller grønnsaker til middagen, men det er den fordømte take-out-maten som ødelegger for meg, hehehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

Jeg tok ikke så veldig feil da jeg tippet på 90 kg, for da jeg stilte meg på vekta i dag viste den 90,1 kg. Nå er jeg i gang, dere! Om en uke vil jeg se 8-tallet istedenfor :o

Dette blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fabeldyret

Ingenting som er så godt som å være i gang!

 

Måtte reflektere litt rundt dette med 100 g nedgang. Og tenk på det:

 

Om man går ned 100g i uka, blir det over 5 kg på et år. Og 200g blir 10 kilo. Tror de fleste vil være ganske fornøyd med 10 kg vekttap over et år - det er tross alt et vekttap som man da allerede har bevist at man kan beholde, siden man har klart å holde på i et år!

 

Hipp hurra for små skritt hver dag over lang tid, og for nye, gode vaner som man kan beholde for alltid.

 

Lykke til og god helg fra fabeldyret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

Tusen takk, fabeldyret, og god helg til deg også :o

 

Jeg er nettopp ferdig med ca 50 minutt trening! 30 minutt på sykkel, 10 minutt dansing og 10 minutt styrke :) Det ble 2,6 trimpoeng, hurrahurra! Nå gjelder det bare å ikke ødelegge alt med pizza og potetgull i kveld...... Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

I går møtte jeg litt av en utfordring! Hvordan i all verden skal jeg greie å regne ut hvor mange kcal jeg spiste til middag i går??? Jeg bakte hjemmelaget pizza med grov bunn, kyllingkjøttdeig, hjemmelaget tomatsaus og jarlsbergost... Og har null peiling på hvor mange kcal hvert stykke hadde! Det ble ren tipping, men mest sannsynlig ble den helt feil :o I tillegg streiket kjøkkenvekten min, så jeg fikk ikke veid hvor mye jeg faktisk spiste... Haha, uff... Det ble nok sikkert litt for mye på meg i går altså. Men men, i dag skal jeg være flinkere :) Kanskje ut og gå meg en lang tur med bisken etterpå...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

Da har jeg vært ute og gått i solskinn og kald vinn. Godt og friskt å få seg en tur :)

I kveld blir det oksestek, potetbåter, salat og peppersaus. Gleder meg til å spise et sunt og godt måltid sammen min kjære :) Skal unne meg litt potegull i kveld også :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

Har vært på en lang tur i skogen sammen min kjære samboer og min kjære mor i dag :) Vi tok med oss toast (tynne brødskiver med litt smør, kalkunpålegg og en skive jarlsberg), te og appelsiner og labbet av sted. Vi gikk i ca 1,5 time før vi satte oss ned og laget bål :) Kjempekoselig! Jeg har alltid likt å gå på tur, men aldri vært flink til å komme meg ut av eget initiativ... Men nå skal jeg bli flinkere!

 

Ellers ble det egg og bacon til frokost i dag, med ca 500 kcal. Men siden lunsjen ble så kalorifattig og middagen ikke er spesielt usunn, er det helt greit. Man må da unne seg noe innimellom :) Holder meg fortsatt til ca 1600 per dag, og det er ikke noe problem så langt. Så får vi se hva neste uke bringer... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

Jeg greide ikke å dy meg i går morrest da jeg sto opp og så badevekta stå der... Jeg hoppet oppå og fikk meg en gledelig overraskelse. 89,6! Jeg har gått ned 500 gram over helga :) Og da spiste jeg både pizza og potetgull... Men jeg var flink å trene og gå tur hele helga, så det var nok det som gjorde utslaget ;) Veldig fornøyd med det hvertfall!

 

I går spiste jeg litt for lite, det ble bare 1400 kcal. Jeg synes ikke det blir helt riktig å "stappe i meg" masse mat på kvelden heller, bare fordi jeg mangler et par hundre kcal... Men samtidig er det ikke bra å spise så lite! Det vet jeg jo. Men hva er verst...? :)

 

I dag har jeg trenefri, men skal gå en tur med hunden etterpå. Det får være bra nok i dag! I går kjente jeg at lårene ikke orket så mye trening pga turen på søndag, derfor ble det bare 20 minutt sykkel og 10 minutt styrke. Men men.. man må lytte til kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

....for hver dag! I går ble det bare en tur på ca et kvarter, og i dag har jeg ikke trent noenting. Skal få med meg hund og kjæreste ut på en liten kveldstur i hvertfall, men det er egentlig ikke nok.

I tillegg kjenner jeg suget etter noe GODT! Is, kake, sjokolade, potetgull... Mmm.. Prøver å tenke på det jeg allerede har gått ned og det jeg skal gå end videre, men det er jammen meg ikke lett! :)

 

Jeg får bare stå imot som best jeg kan... Håper det går over i løpet av kvelden! Har (heldigvis) brus som jeg drikker en del av. Tilbud på obs ;) Men det er vel ikke så sunt det heller, selv om det er cola zero... Jaja, sånn er det hvertfall med meg om dagen. Flere som har møtt på humper i veien de siste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

Da var det første veiedag siden den offisielle starten min på fredag! Og jeg har gått ned........1,4 kilo! ;)

Ligger nå på 88,7, noe jeg er kjempefornød med. Håper at neste uke skal gå litt lettere enn denne (de siste dagene har vært tunge!).

 

I to dager nå har jeg hatt null trimpoeng. Det ble ikke noe tur eller trening på meg. Og i går kveld spiste jeg en punch. Det var så godt! Men. Nå er det skjerpings fra og med i dag! I kveld blir det svinewok til middag (oppskrift fra Grete Roede) og oppskjærte grønnsaker med gresk dip til kveldskos :) I morgen skal jeg nok unne meg litt potetgull/sjokolade...

 

Men nå venter fredagsvasken på meg. Ha ei flott helg, alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

...og det vises på vekta! Gått opp 200 gram igjen. :D

Men da er det vel bare å komme igang igjen?? I morgen er det trening og registrering av ALL MAT!

I helgen spiste jeg potetgull og is, og det ble litt is i går kveld også. Laget Grete Roede-mat både på fredag, søndag og i går :) Godt var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerusket

19.02.10 - 90,1 kg (STARTVEKT!)

26.02.10 - 88,7 kg

05.03.10 - 89,1 kg

12.03.10 - 89,0 kg

19.03.10 - ?

26.03.10 -

 

DELMÅL 1 (FØR 9. MAI?): 85 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...