Gå til innhold

Cellegift/kreft og vektproblemer - finns det fler enn meg her inne?


Gjest Bluegirl
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tar sjansen på å opprette denne tråden - her i Åpent forum - bare får å finne ut om det er noen her inne som kan være interessert å delta i en tråd relatert til denne overskriften. Tråden kan evt flyttes senere hvis jeg finner noen med felles skjebne. Forteller litt om meg selv.

 

Jente, 48 år, har i løpet av de siste 3 årene gått ned ca 16 kg, men vil gjerne ned ca 20 kg til. (har pr idag en BMI på ca 33-34) I november fikk jeg konstatert brystkreft - egentlig med en god prognose for å bli frisk - men behandlingen er lang, utmattende, slitsom både mentalt og fysisk. For tiden er jeg halvveis i cellegiftbehandling, deretter skal brystet fjernes i mai/juni, etterfulgt av strålebehandling og anti-østrogenbehandling. Visstnok takler kroppen min behandlingen fint hittil, men det er tunge tak og gode dager om hverandre.

 

Men: Helt fra første cellegiftbehandling i starten av desember har jeg lagt på meg - hittil nesten 5 kg :eek: - og jeg begynner å få panikk!!!! Jeg vil jo NED i vekt - og aldri opp igjen! Da jeg fikk kreftdiagnosen - tenkte jeg at det ENESTE positive var at jeg sikkert ville bli slankere, men da det motsatte skjedde og jeg snakket med legen på DNR om det, sa han at de fleste med brystkreft, som ikke får alvorlige komplikasjoner, legger på seg av behandlingen, spesielt de som har et vektproblem fra før - fordi cellegifter ofte påvirker stoffskiftet. :confused: Jeg er også plaget av en vedvarende kvalme, og går og småspiser for å motvirke dette. Orker heller ikke å være så fysisk aktiv som jeg ellers skulle - både pga dårlig form OG pga den strenge vinteren som ikke vil gi seg med det første.....

 

Er det noen der ute som er i omtrent samme båt?? Familie og venner ber meg blåse i vekta nå og bare konsentrere meg om å bli bra av kreften, men for meg er det ikke så enkelt. Jeg har skrekk for å ende som en enda større og tyngre utgave av meg selv - og da vil jeg slite med økt vekt på toppen av en langvarig kreftbehandling og rehabilitering.

 

Bortsett fra denne "lidelseshistorien" har jeg mye humør og guts - er det noen der ute som tror de har noe å hente på å melde seg på denne tråden ville jeg blitt kjempeglad......

 

Spent på respons!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Det høres ut som en frustrerende situasjon. Jeg har ikke opplevd samme, og er nok ikke helt i "målgruppen" din. Men jeg har opplevd noe av det samme og kjenner meg endel igjen. For flere år tilbake gikk jeg ned mange kilo, så var jeg utsatt for en ulykke, ble sittenede stille og vips, gikk jeg opp igjen alt sammen. Denne gangen gikk jeg ned 17kg. Så fikk jeg hjertesykdom og gikk opp ti kilo på bare neon månder. Det har vært nesten like frustrerende som selve sykdommen og nå et år etter er jeg enda ikke tilbake på samme vekten. Og nå er det virkelig vekta som bryr meg, sykdommen har jeg jo fått kontroll på og bekymrer meg lite, men vekta derimot:p

 

Det er jo hyggelig av familie og venner å be deg glemme vekta, det er jo av omsorg. Men det er jo som med all omsorg, det kan slå feil vei. Jeg synes at det er kjempebra at du ikke hører på det øret. For det er en stor belastning å skulle ha de kiloa å jobbe med etterpå. Når du attpåtil sier at du har humør og masse guts, er jeg helt enig i at dette bør du gjøre noe med.

 

Vil du vite hva jeg gjorde for å snu? Jeg har alltid vært en jente som har trent jevnt. I forb med sykdommen kuttet jeg ut hard trening(måtte delvis det en periode før ting roet seg) så jeg gikk bare noen turer. Men da bestemte jeg meg for at jeg fikk ta fram joggekoene igjen. Jeg var jo redd for å segne om der ute i skogen så jeg fikk med min mann. Vi jogget(lite jogging) men litt. Hadde en times tur. Det var faktisk den turen som snudde hele greia. Men det gikk utrolig tregt for en av medisinene mine gjorde også at jeg gikk saktere ned, og som med deg var jeg mye kvalm. Jeg satte meg bare som mål å ikke gå ytterligere opp .

 

Det er jo masse du kan gjøre. Jeg synes du er tøff som har tatt dette opp med de rundt deg og med legene. Det viser jo at du tar tak og er sterk selv om du har møtt tøff motgang. Og så er det jo utrolig bra at du hadde gått ned så mye før du ble syk, tenk om de fem skulle kommet oppå der du var før du begynte!

 

Håper virkelig at du finner din vei, det er jo positivt for sykdommen også når du føler at du gjenvinner kontrollen over vekta. Masse masse lykke til med både sykdommen og vekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt. Selvom jeg i utgangspunktet skrev for søke respons fra andre på cellegiftbehandling, ser jeg at min situasjon har mange paraleller til andre sykdommer - det handler jo om at man er på god vei ned, deretter får en sykdom/ulykke som bremser fysisk aktivitet, må ta medisiner som innvirker på vekta - og at en slik hendelse også i stor grad påvirker humør/pågangsmot.

Flott at du kom deg igang igjen med gåturer/jogging og på den måten tok opp kampen - det aller viktigste er jo å ikke gi opp!

Jeg får gjøre det beste ut av situasjonen, har begynt å lese om Beckprogrammet, kognitiv adferdsterapi relatert til kosthold/trening. Kanskje det kan motivere meg til å tenke annerledes? (les evt mer på beckprogremmet.no) Jeg tror også at mitt mål må være å ikke gå ytterligere opp - hvis jeg klarer det til jeg er ferdig med cellegiftbehandlingen om 3 mndr får jeg kanskje være fornøyd.

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mangle!

 

Håper du finner noen som kjenner på det samme.

 

Har ikke lest om Beckprogrammet, men jeg har stor tro på kognitiv adferdsterapi generelt så det er sikkert bra. Flott at du står på, målet om å holde vekta høres ut som et fornuftig mål.

 

Masse lykke til med alt sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...
  • 1 year later...
På 20.2.2010 den 13.10, Gjest Bluegirl skrev:

Hei! Jeg tar sjansen på å opprette denne tråden - her i Åpent forum - bare får å finne ut om det er noen her inne som kan være interessert å delta i en tråd relatert til denne overskriften. Tråden kan evt flyttes senere hvis jeg finner noen med felles skjebne. Forteller litt om meg selv.

 

Jente, 48 år, har i løpet av de siste 3 årene gått ned ca 16 kg, men vil gjerne ned ca 20 kg til. (har pr idag en BMI på ca 33-34) I november fikk jeg konstatert brystkreft - egentlig med en god prognose for å bli frisk - men behandlingen er lang, utmattende, slitsom både mentalt og fysisk. For tiden er jeg halvveis i cellegiftbehandling, deretter skal brystet fjernes i mai/juni, etterfulgt av strålebehandling og anti-østrogenbehandling. Visstnok takler kroppen min behandlingen fint hittil, men det er tunge tak og gode dager om hverandre.

 

Men: Helt fra første cellegiftbehandling i starten av desember har jeg lagt på meg - hittil nesten 5 kg :eek: - og jeg begynner å få panikk!!!! Jeg vil jo NED i vekt - og aldri opp igjen! Da jeg fikk kreftdiagnosen - tenkte jeg at det ENESTE positive var at jeg sikkert ville bli slankere, men da det motsatte skjedde og jeg snakket med legen på DNR om det, sa han at de fleste med brystkreft, som ikke får alvorlige komplikasjoner, legger på seg av behandlingen, spesielt de som har et vektproblem fra før - fordi cellegifter ofte påvirker stoffskiftet. 😕 Jeg er også plaget av en vedvarende kvalme, og går og småspiser for å motvirke dette. Orker heller ikke å være så fysisk aktiv som jeg ellers skulle - både pga dårlig form OG pga den strenge vinteren som ikke vil gi seg med det første.....

 

Er det noen der ute som er i omtrent samme båt?? Familie og venner ber meg blåse i vekta nå og bare konsentrere meg om å bli bra av kreften, men for meg er det ikke så enkelt. Jeg har skrekk for å ende som en enda større og tyngre utgave av meg selv - og da vil jeg slite med økt vekt på toppen av en langvarig kreftbehandling og rehabilitering.

 

Bortsett fra denne "lidelseshistorien" har jeg mye humør og guts - er det noen der ute som tror de har noe å hente på å melde seg på denne tråden ville jeg blitt kjempeglad......

 

Spent på respons!!!

Hei Bluegirl. 
 

Jeg sitter med tårer i øynene, etter å ha lest innlegget ditt. Det er sjokkerende å lese dine ord, hvor jeg til punkt og prikke går igjennom og føler på akk det samme som du gjorde i 2010. 
 

Jeg er 26 år gammel. Fikk konstantert brystkreft i oktober 2020. Livet endret seg helt.. Jeg er nå halvveis i cellegift behandligen. Hvor jeg etterpå skal ha stråling. Og 1 års HER2 behandling. (Jeg måtte ikke fjerne brystet). 
 

Jeg har gått opp 10kg nå. Og sitter med samme PANIKKEN du beskriver du hadde i 2010. Jeg føler meg hjelpesløs.. hvor jeg føler meg kvalm og går å småspiser. Legene sier det er fett som legger seg på kroppen og ikke væske. Dette gjør meg redd.. jeg er ikke i utgangspunktet glad i å trene fra før av. Men har nå blitt mer bevisst på hva jeg putter i meg. 
 

Så sprm mitt er vell, hvordan går det med deg i dag..? Hvordan gikk du ned, hvis du evt gikk ned? Vi har nok fått akk samme diagnose og behandling. Ikke langt unna ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...