Gå til innhold

Student og mat


Gjest sirilene

Anbefalte innlegg

Som student synes jeg det kan være vanskelig å kunne prioritere nok penger til sunn og næringsrik mat. Jeg veit jo hva jeg bør ha i meg og hva jeg bør holde meg unna i størst mulig grad, men det samsvarer ikke akkurat med matbudsjettet en har som student.

 

Har noen tips til billige, sunne matretter? Spesielt middag.

 

Her er mitt tips:

 

Bland en boks tunfisk med tre ss lettrømme/ kesam. Kokes opp og kan evt. tilsettes litt salt og pepper etter ønske. Jeg pleier å severe dette til kokt brokkoli, kokt pasta eller rett og slett ved siden av salat. Veldig godt! Og en middag kommer da på ca 20 kr maks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juridikum

Det å finne studentmiddag til en billig penge er nok langt i fra enkelt nei... Det jeg gjør er at jeg lager middag for to dager. Etter at alt er kokt sammen finner jeg frem to tallerker og danderer middag på begge to. Den ene avkjøler jeg, legger plast rundt og setter i kjøleskapet. Da har jeg en enkel micromiddag til dagen etter og jeg slipper å overspise da det ikke finnes mer mat enn det jeg akkurat har lagt på tallerkenen. Synes du det er kjedelig å spise det samme to dager på rad så kan du heller fryse den ene porsjonen.

 

Eller har jeg tvunget meg selv til å like billige ting;)

 

- Kneipp til 5,- er et helt ok brød dersom man fryser det med en gang det er kjøpt og kun tar opp de skivene man trenger til enhver tid. Her er en brødrister en genial ting å ha!

- Svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig fra Rema1000 er både billigere og sunnere enn vanlig kjøttdeig.

- Saus til spagetti o.l. lager du enkel og sunn av hermetiske tomater (5,-) og tomatpure (3,-), løk og krydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordet her er vel flerdagersbruk, ja :-)

 

Tvert man skal ha noe kjøtt i måltidet øker prisen ganske mye, men om man feks. heller kjøper 500 g kjøttdeig (som koster bare noen få kroner mer enn 300 gram) og bruker det over flere dager, så trenger det ikke bli så dyrt likevel.

 

Jeg for min del er ikke noen stor kjøttspiser, og kan feks spise bare potet/gulrot og brun saus (kjøttkakesaus) til middag :D Da koster en middag godt under ti kroner... Men selvfølgelig må man variere kostholdet, det nytter ikke å bare spise dette. Selvlaget grønnsakssuppe synes jeg også er både godt og billig.

 

Ellers er det faktisk heller ikke så dyrt å kjøpe inn masse frukt, grønnsaker og salat, og ingenting er vel bedre enn å ha slikt ligge klart i kjøleskapet :) Her er det også det å bruke ting over flere dager som er viktig. Når man er i butikken kan det virke dyrt å kjøpe inn salat for 12 kr, agurk for 10 kr, mais for 5 kr, tomat ++ "bare for å lage salat" som kommer i tillegg til middagen, men det skal litt til å spise opp hele på en dag! Hvis man ikke kutter opp alt med en gang, men heller oppbevarer feks. salaten og agurken i emballasje i kjøleskapet, så blir den ikke dårlig i løpet av de første dagene, så man kan lage ny salat etter et par dager, i stedet for å lage sinnssykt mye salat på én gang. Jeg spiser også salat til middag noen ganger, feks. med litt pasta og/eller dressing med 3 % fett :-)

 

 

Mulig mine forslag ikke er helt allmennyttige, for jeg er litt sær når det gjelder mat... og jeg har problemer med å få i meg nok kalorier ift. høyde/vekt/aktivitetsnivå. Jeg er jo mett og fornøyd med mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...