Gå til innhold

Registrering av grønnsaker?+ ris


Gjest Tonus

Anbefalte innlegg

Ja, nå kommer det dumme spørsmålet; Skal vi registrere kaloriene for ja-grønnsakene vi spiser?

Det har seg nemlig slik at jeg er sinnsykt frokostlei, og tenkte at jeg da kunne erstatte den vanlige frokosten med litt ris og grønnsaker kokt i buljong. Så at det var litt under 200 kcal i 100 gram kokt ris... det er da litt det, er det ikke;P Virker som om min elskede ris er en storsynder når det kommer til kalorier. Eller overdriver jeg da?

Hvor mye ris skal man tillate seg å spise i et måltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juridikum

JA-grønnsaker skal i utgangspunktet ikke legges til i kalroiberegningen. Bare husk at det er visse grønnsaker slik som mais, avocado (som strengt tatt er en frukt...) osv. som er litt-grønnsaker.

 

Når det kommer til ris så er regelen at en "potetrasjon" er 150g potet eller 100g ris eller pasta. Dette gjelder riktignok til middag som i tillegg inneholder en del annet. Når du skal spise ris alene uten tilbehør (ser man bort i fra ja-grønnsakene) så kan du nok øke dette litt så lenge det ligger innenfor kalorigrensen.

 

Jeg ville forresten også vert litt forsiktig med buljongen pga saltet som man får nok av ellers i maten. Kjøp såkalte "fond" som inneholder langt mindre salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA-grønnsaker skal i utgangspunktet ikke legges til i kalroiberegningen. Bare husk at det er visse grønnsaker slik som mais' date=' avocado (som strengt tatt er en frukt...) osv. som er litt-grønnsaker.

 

Når det kommer til ris så er regelen at en "potetrasjon" er 150g potet eller 100g ris eller pasta. Dette gjelder riktignok til middag som i tillegg inneholder en del annet. Når du skal spise ris alene uten tilbehør (ser man bort i fra ja-grønnsakene) så kan du nok øke dette litt så lenge det ligger innenfor kalorigrensen.

 

Jeg ville forresten også vert litt forsiktig med buljongen pga saltet som man får nok av ellers i maten. Kjøp såkalte "fond" som inneholder langt mindre salt.[/quote']

Jeg tåler uansett ikke for eksempel mais, men er veldig glad i gulrot og brokkoli osv. så dette var gode nyheter:D

Skal se på det med "fond" da kanskje, men er en viss fare for at det da er laget til med maisstivelse som jeg ikke tåler da vel?:/ Heter det "fond" i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...