Gå til innhold

Dere som går ned i vekt, hva spiser dere egentlig?


Gjest LykkeligSomLiten

Anbefalte innlegg

Gjest LykkeligSomLiten

Jeg har holdt på siden 4.januar i år, men kan ikke skryte av den største nedgangen (2,2kg). Har prøvd så godt jeg kan med å prøve å spise mer, spise mindre, trene mer osv.

 

Jeg spiser ingen snop i ukedagene, men tillater meg å ha en fridag om lørdagen der jeg kan spise det jeg vil. Så det blir gjerne en pose smågodt og litt chips da. Men kan dette virkelig ødelegge for hele greien?

 

Jeg trener 3 ganger i uken der jeg løper på tredemølle i ca 30 min, etterfulgt av en times pilates. Blir ca 8-9 treningspoeng i uken.

 

Så da spør jeg dere som klarer å gå ned i vekt, hva spiser dere i løpet av en dag? Kanskje det gjør det lettere for meg å se om jeg gjør noe feil.

 

Tusen takk for hjelpen!

 

Hilsen en som begynner å bli litt motløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilyAnn

Jeg spiser stort sett vanlig mat, men magrere og mindre mengder pasta/ris/potet og kjøtt. Så fyller jeg heller godt på med grønnsaker.

 

Frokost:

Stort sett ei banan

 

Lunsj:

To grove skiver med magert pålegg, et glass juice og en frukt (f.eks ei pære)

 

Mellom:

F.eks knaskerøtter eller noen cherrytomater.

 

Middag:

I prinsippet litt karbohydrater (ris, pasta eller potet), litt magert kjøtt og masse grønnsaker.

 

Kvelds:

Sjelden noe stort. Kanskje litt frukt/grønnsaker.

 

En av de tingene som ødelegger for min vektnedgang er hvis jeg spiser tung mat på kvelden. Jeg spiser kvelds hvis jeg er sulten, men jeg passer på at det er lett fordøyelig mat. F.eks grønnsaker eller knekkebrød. Stort sett spiser jeg lite etter middag, men det er fordi jeg spiser jevnt utover dagen nå og derfor ikke er særlig sulten på kvelden lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Hvis du spiser det du vil en dag i uka kan du fort blåse hele underskuddet du har samlet opp i løpet av uka, ja.

 

Jeg prøver å holde kaloriunderskuddet på ca 500 kalorier pr dag, dvs at jeg spiser mellom 1300 og 1400 kalorier pr dag. Jeg øker ikke noe de dagene jeg trener, det blir ekstra kaloriunderskudd. Jeg prøver å holde meg til å bruke frimerkene til det jeg vil ha ekstra.

 

Nå har jeg hatt litt for mye ekstra noen uker og det merkes på at det går saakte ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LykkeligSomLiten

Det var det jeg var redd for. Men da er det full godtestopp på lørdagen og! :D

 

Her er det jeg spiser:

 

Frokost:

2 grove knekkebrød med magerost

 

Lunsj:

2 grove skiver med leverpostei/laks/makrell etc

 

Mellom:

Yoplait yoghurt med litt havregryn

 

Middag:

Som regel noe sunt med grønnsaker og litt ris/potet/pasta.

 

Kvelds:

Yoplait yoghurt

(2 skiver med magert pålegg hvis jeg har vært på trening)

 

Syns liksom ikke det er så gale jeg da. Så det må jo kanskje være lørdagen som spolerer hele greien. Eller spiser jeg for lite/mye?

 

Hvor mye pleier dere gå ned i uken da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gromjenta

Jeg har samme problem som deg, har holdt på siden 4.1 jeg også og har gått ned 2,5 kilo. Og 2,5 cm i midja, 3 cm på rumpa og 2 cm på låret. (Sier jeg for å trøste meg sjøl)

 

Har lurt på om jeg spiser for lite, at kroppen går i et "spareallekreftene-modus". Men ser at jeg ligger på nivå med dere andre (og kan finne på å kose meg lørdager, men det MÅ jeg for å holde ut, tror jeg) Selv om jeg syns et vaffelhjerte sjudobler seg i vekt og hiver seg på hofta. Rart det der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LykkeligSomLiten

gromjenta: ja ikke sant det er utrolig surt? Føler jeg jobber så hardt for ingenting. Kanskje vi skal prøve å kjøre helgen på lik linje med resten av uken de neste par ukene for å se? Er jo verdt et forsøk.

 

Jeg og har tenkt at jeg kanskje får i meg for lite. Ligger på 12-1300 kalorier daglig i gjennomsnitt. Har prøvd å øke litt, men det hjalp ikke den lille stunden jeg prøvde, så er jeg litt vrang i forhold til å stole på at mer mat = mer nedgang.

 

Men vi har jo gått ned i cm da! *klappe på skuldrene våre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gromjenta
Kanskje vi skal prøve å kjøre helgen på lik linje med resten av uken de neste par ukene for å se? Er jo verdt et forsøk.

 

QUOTE]

 

 

Har altså ikke sjans til å kjøre helga som ukene.Trenger litt kos også. Jeg tror at i det lange løp tjener man på det, man går ikke raskt ned, men får en livsstil man kan leve med og som man bruker lengre tid på å komme bort fra. (Hvis jeg skal gå uten sjokkis i 4 måneder blir jeg ikke grei å ha med å gjøre, tror jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LykkeligSomLiten

Nei, jeg er forsåvidt enig med deg. Man skal jo kunne leve med det.

 

Men tror likevel jeg bare skal prøve det, bare for å se hvor stort utslag det har, så får vi se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nillasnilla

Jeg har også en godteridag i uken. Men det kommer vel an på hvor mye og hva man spiser den dagen også...? Tror ikke jeg klarer meg uten den "gulroten" :D

 

Jeg prøver å holde meg til et par ting, dvs litt popcorn og litt smågodt, eller potetgull, eller bare smågodt osv. Ikke alt og mye på en gang! Og har jeg vært i selskap på lørdag f.eks og spiste kake, så har jeg brukt opp godterikvoten til kvelden...

 

Men jeg går jo heller ikke ned da... så spørs om man må være så grusom streng med seg selv å kutte helt ut... Det frister ikke... :) Buhuu!

 

Så jeg lurer også på om jeg spiser riktig ifht hvor mye jeg trener osv...

 

Kanskje vi bare må stålsette oss og være ekstra tålmodig... Jeg har vel ekstremt dårlig forbrenning... :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hellinor

Det kommer jo helt an på hvor mye ekstra du spiser i helgen, ja. Jeg har en dag hvor jeg koser meg, men registrer dette også, og ligger da denne dagen rundt 2000 kcal mot 1600 vanligvis. Det betyr et kakestykke (brownies) (2 av eplekake), en 50 grams sjokis ELLER kanskje en neve potetgull osv. Man er jo helt klart nødt å begrense seg også denne dagen, er jo ikke noe problem og hive innpå 1000 kcal hvis man spise en stor sjokolade, masse smågodt, potetgull, kake osv en eller to ganger i uka, da spiser man opp underskuddet ja. Mitt råd er: Bestem deg for hva du skal spise, og hold deg til det. Spis småååå biter og kos deg. Og kjenn etter: Er du noe lykkeligere etterpå? Egentlig ikke, muligens mens det står på, men ikke etterpå. Jeg pleier og kose meg med espresso med litt lettmelk og 3 suketter, 8 kcal og kjempegodt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hellinor

Og så tar jeg også av og til en bit (10 gram) mørk sjokolade til kaffen, også på vanlig dager. (dette går innunder de 1600 da). Jeg går i allle fall ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilyAnn

Jeg har hatt en kosedag i uken hele tiden uten at det har påvirket vektnedgangen. Har tatt av 12 kg som jeg har holdt borte i snart 3 år nå. For meg har det vært godt å ha en dag der jeg kunne spise litt godteri:)

 

Vær helt ærlig med deg selv i dagboka, hold deg unna tung mat om kvelden, tren og drikk masse vann så vil kiloene forsvinne. Og husk at selv om det går sakte så teller hvert lille vekttap. Summen til slutt blir stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LykkeligSomLiten

Ja, det er vel sant det. Hva unner du deg på fridagen din da? Jeg tror jeg unner meg litt for mye :D kan ikke kalle det fråtsing, men you get the picture. Momse momse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jeg pleier å ta meg en lett kakao (40kcal) etter middagen ellers så spiser jeg også mye honningmelon når søthungeren melder seg- en halv kilo er kun 125 kcal og det er utrolig søtt!

-jeg sparer mine frimerker til helgene og da spiser jeg den beste sjokoladen (gourmet) jeg kan finne, -jeg gleder meg til den, jeg lager god kaffe til å drikke til den, jeg lukter på den... you get the picture? det er en stor begivenhet!!! tror det er viktig å kose seg, og å ha ting å se fram til i uka, dette er ikke noe vi skal lide oss gjennom, men en livsstil vi kan leve i resten av livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LykkeligSomLiten

Honningmelom var ikke dumt. Tenkte kanskje jeg skulle prøve med masse frukt og kanskje en nutrilettbar for å dempe sjokoladesuget på lørdagen.

 

Noen som har noen erfaringer med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikini

Er utrolig glad i sjokolade. Når jeg kjøper smågott til ungene i helga unngår jeg småsjokolade, for dem elsker jeg.

 

Koser meg på lørdag med litt popcorn og to sjokoladebiter som jeg har kjøpt sammen med smågottet til ungene, når jeg kommer hjem gjemmer jeg dem til meg. he, he. (Har vi bare to i huset kan jeg jo ikke spise flere.)

 

Is er også en av tingene jeg er svak for. Dette pleier vi å ha til dessert søndag. Men jeg spiser frukt/bær og vaniljekesam nå. Vaniljekesam er utrolig gott på frukt og bær. Prøv det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest embla123

Jeg har bare slanket meg i snart 2 uker. Men iallefall, de første 5 dagene tok jeg av meg 300 gram, å på fredagen var jeg sååå fornøyd der jeg sto på vekta. I helgen hadde jeg bestemt meg for å "leve" som vanligt. Jeg er ikke en stor godtespiser, å har /hadde den ideen om at popcorn er så hiiiiimmmla sunt! Så spiste 2 poser popcorn, drakk ca 1 liter cola. Spiste kebab på gatekjøkken, ellers ganske vanligt kosthold som i uken..På mandagen var vekten min tilbake på samme nivå som da jeg begynte.

 

Begynte å sjekke litt kalorier å sånt og fant ut at popcorn nesten inneholder like mange kalorier som OSTEPOPP!! Da fikk jeg sjokk, å popcornen går ihvertfall IKKE under sunt snop her lengre.

 

Visst man skriver inn hva man skal spise FØR man gjør det på registreringen, så vil man kanskje få øynene opp for hvor usunn man egentlig er, å kan ta det valget om man kanskje heller vil droppe det. Funker på meg ialefall..

 

Denne helgen skal jeg IKKE skjeie ut. Vil ikke ødelegge den gode motivasjonen og den nye vekten min med søppelmat!

 

Denne helgen er planen å drikke MAX 0,5 liter coca cola (Har vært avhengig ja), å ellers fortsette som i uken..Vet det blir grilling i helgen, men jeg har planen klar der for å unngå for mange kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilie5

Typisk dag for min del er:

 

Frokost: 2 knekkebrød me feks leverpostei og noe grønt oppå

 

M.måltid: 1 knekkebrød eller eple/yoghurt 0.1%

 

Lunsj: 3 knekkebrød me noe magert pålegg, evt 2 knekkebrød hvis jeg spiser noe frukt eller annet ved siden av.

 

Middag: Alt mulig rart igrunn, men begrenser meg litt på pasta/ris/potet. Har jeg f.eks taco, så er det karbonadedeig, mager kesam, null ost men ellers fråtsing i salat og det andre tilbehøret, hehe. Men veldig gla i kyllingsalat med 1 grov skive atme.

 

Trener helst før middag, da blir det litt sen middag. Hvis ikke så blir det gjerne en banan eller alpen-bar rett etter trening, også noe mat med proteiner i innen en time.

 

Kveld på hviledag: Knekkebrød, salatrester, lett mat.

 

Drikker kun vann, evt litt melk. Juice/brus er lagt bort, kalori/sukkerbombe.

 

Kan forresten anbefale alpen bar mot litt søtsug også. Er masse gode nøtter i, noen rosiner også ett kjempetynt lag med sjokolade. 125 kcal, og syns faktisk at den er så god at den frister mer enn sjokolade/potetgull. Krispy og snadder!

 

Kanskje legge til at jeg trener 3 styrkeøkter i uka, samt intervall på tredemølle 1 dag utenom styrketreningen. I tillegg blir det gjerne rask gange etter 1-2 av styrkeøkten(e). Ikke gått så veldig mye ned i kg, men har krympet myyye i cm, og bytta ut fettet med muskler :)

Kan forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg ligger på ca 9-13 trimpoeng pr uke, for å begynne med det. Ellers er jeg et sted mellom meny 2 og 3, litt avhengig av trimpoeng.

 

Min typiske dag:

 

Frokost: 2 skiver grovbrød med eks. gulost og paprika.

 

MM: 1 skive med mager leverpostei og agurk

 

Lunsj: 2 skiver med makrell i tomat og agurk, 1 lite glass melk

 

MM: 1-2 frukt inni mellom. Kanskje en kaffe latte med ekstra lettmelk.

 

Middag: 100-150 g potet/ris/pasta, 100-150 g kjøtt og masse grønsaker.

 

MM: 1 skive med lett syltetøy/ en frukt/ en yoghurt / en liten sjokoladebit

 

Kvelds: 1-2 skiver med philadelphia light, mager salami og tomat.

 

Jeg har aldri dårlig samvittighet for å ta meg en sjokoladebit, så lenge jeg VET at jeg holder meg til den biten jeg har bestemt meg for, OG lagt inn i "matrasjonen".

En rad sjoklade fra en stor plate er ca 130 kcal. Men det øker jo blodsukkeret...

 

I helgene koser jeg meg, men er jo fortsatt i slankemodus. Det vil si, jeg føler jeg skikkelig koser meg om jeg spiser en is, et lite kakestykke, pølse med rekesalat osv. Det betyr ikke at jeg raider kiosken og stapper nedpå en hel sjokoladeplate alene + en pose potetgull, feit middag, feit lunsj osv. Slik jeg kunne gjøre før ;-)

 

Nå skal jeg lage boller med kesam og sukrin! MMmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg synes det høres nokså greit ut.

likevel kommer det også an på hvor mange kcal det er i det du spiser.

 

F.eks yoghurt: Jeg byttet ut Tine med Dobbel 0%. Forskjellen ligger ikke i smaken. men den siste har ca 100kcal mindre.

 

Synes du skal skrive ned antall kcal i en 1-2 uker. Da får du nok noen svar.

Ostepop og chips har UTROLIG mange kcal, helt forferdelig. jeg husker jeg ble fælen da jeg skjønte det etter å ha spist en halv pose chips

Lykke til - og husk at det er bedre å gå ned sakte enn for fort.

For da har du sjansen til å bli nede:)

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde4

Jeg overspiser ikke når det er helg, men unner meg helt klart mer enn i ukedagene.

Leste for en stund siden Body for life - hvor grunnleggeren anbefalte en dag hvor man virkelig koste seg. Hvis ikke vil kroppen stille seg inn på sparebluss, og tro det er krisetider jevnt over. Så han anbefalte en dag hvor man spiste det man ønsket - kroppen vil uansett ikke klare å ta inn alt på en dag.

Dette krevde selvfølgelig at man holdt seg til dietten resten av uka.

 

Jeg tillater meg selv iallefall litt ekstra når det er helg - og så prøver jeg heller å kompensere med ekstra trening i forkant, slik at det ikke skal ødelegge altfor mye. Man skal kunne leve med den nye livsstilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...