Gå til innhold

Snart i mål-nesten som jeg gruer meg...uvant


Gjest Nelly04

Anbefalte innlegg

Gjest Nelly04

Har gått på Grete Roede kurs i et år nå og blitt redusert med 20 kilo, 22 cm i midjen og strålende fornøyd med det. Er nedi 72 kilo og skal visstnok ende på ca. 67-68 kilo, er 38 år, 165 høy, så jeg har litt igjen. Men jeg er forvirret og vet ikke hvordan jeg skal løse det.

 

Trener spinning, styrke og pilates 3-4 dager i uken, og klarer å holde det etter endt kurs.

 

Mitt store problem er godis... og sjokkis... jeg har ennå litt søtsug og frykter hva som skjer etter endt kursdeltaking. Skal på hold vekten kurs, men da er det jo veiing kun en gang i måneden.

 

Jeg har vært overvektig i over 20 år og nå er jeg nesten livredd for hvordan det skal bli å spise normalt igjen. Jeg har jo levd på redusert kosthold i over et år...

 

Er det noen som er der jeg er? Trenger tips, råd og løsninger... å øke dagsinntaket høres helt "feil" ut i mine ører nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Først av alt: gratulerer med supert vekttap!! ;)

 

Jeg er helt der du er nå. Har gått ned 18 kg og har et par, tre igjen før jeg begynner på Hold- vekten kurs før sommeren.

 

Jeg har egentlig ikke noen svar på spørmålene dine, for jeg lurer på akkurat det samme. Jeg trener masse - og elsker det- så det skal ikke bli noe problem å følge opp. Men jeg er også ekstremt glad i sjokkis.....og hvordan skal man gå fram for å få et normalt forhold til det? En sjokkis hver lørdag? En liten bit hver dag? Eller ikke sjokkis i det hele tatt....? Og jeg gruer meg også til å øke matmengden- er så redd for å gå rett opp igjen!

 

Håper noen andre her inne kan gi oss svar....og så sees vi kanskje her inne med hver vår tråd i løpet av våren...??

 

Lykke til med innspurten!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

Gratulerer med flott nedgang!

 

Noen tips for å holde vekten:

 

Veie seg hver dag.

Hvis det er uvant, begynn med å øke, to ganger i uken, tre ganger osv. Tren på å takle det som vekten viser og vær forberede på hva du skal gjøre hvis den er 1,for lav, 2for høy. Ha en plan. Feks. er vekten for høy skal jeg vente å se tre dager om det bare var noe med kroppen. Hvis den er høy etter fire dager skal jeg gjøre følgende: og så ha en plan. OG vei deg videre om du begynner å gå opp. Da er det ekstra viktig.

 

Tren på å spise "skumle" ting som sjokolade is, potetgull, matvarer osv.

Tenk denne uken skal jeg trene på å spise sjokolade. Spis etter en "treningsplan" og godta at det kanskje blir en kilo i pluss. Det er bedre det blir en kontrollert kilo i pluss enn at en lukker øynene. Følg med på hva som skjer, blir du gira på mer sjokolade når du har spist det, er det best å spise masse på en gang og så vente en uke, eller er det best for deg å spise litt hver dag?

 

HOLD FAST PÅ TRENINGEN. Det er ustabilt i hold vekten fasen. Når en har vært overvektig lenge har en jo en tendens til å legge på seg og da er det ekstra viktig å holde på treningen. Trener du veldig mye nå kan du kanskje trappe ned etter en god stund. Men ikke slutt å trene.

 

Lykke til begge to!

Mvh Steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, gratulerer med supre nedganger ;)

 

Selv gikk jeg ned omlag ti kilo for et og et halvt år siden. Brukte ca. et halvt år på å ta av kiloene. Holdt meg til et sted mellom 1300 og 1600 kalorier pr. dag i denne perioden.

 

Samtidig med at vekta kom dit jeg ville, begynte jeg mitt nye liv: Opp av sofaen - ut og jogge. Dette er nøyaktig et år siden. Fra 6. mars i fjor startet jeg med å jogge tre ganger i uka, jevnt og trutt. Begynte i det små, økte på, for å jogge halvmaraton i september. Min erfaring med jogging er at det er en supert vekt-holder!!! Fra oktober i fjor og ut desember kunne jeg ikke jogge pga. trøblete ben. Vekta krøp oppover (ikke så rart heller med tanke på juletida...). I januar startet jeg atter med jogging. Ikke tre ganger i uka, men heller en. Jogging og noe langrenn. Nå er vekta omtrent nede der den var i oktober i fjor. Når joggesesongen for alvor tar til etter påske, antar jeg at jeg får vekta ned enda et hakk. I dag veier jeg 60 kg og målet er å stabilisere meg på 58.

 

Jeg gir joggingen all æren for at jeg holder vekta! I dag tenker jeg visserligen på hva jeg putter i meg, men noterer intet. Moralen er PASSE METT. Slik skal mitt liv være fremover i all overskuelig fremtid, vil jeg holde vekta.

 

Sjokolade: Jeg ELSKER sjokolade! Og vet å gi meg selv noen biter nå og da. Opplegget er `med måte`.

 

------

Dere skal fortsatt gå på kurs. Spør kurslederne om alt dere lurer på! Min erfaring er at de er dyktige folk som vet å gi gode råd. Samtidig finner dere helt sikker mye inspirasjon her i div. forum; jeg gjør det.

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Takk for gode tips fra charliemor og steg. Jeg skal ta de med meg!

 

Gleder meg og gruer meg til å stabilisere. Men en ting vet jeg: dette er en "jobb" jeg skal gjøre resten av livet. Og jeg er villig til å gjøre den "jobben".

 

Kommer hit med egen tråd etterhvert ;)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Nelly04

Syns det er flott med alle tips og råd og sluker alt rett ned. Har fått tips om kromtabletter også, og har tatt det nå i 4 dager. Spent på om det hjelper på søtsuget.

 

Er fremdeles forvirret og hadde en gråtetokt her forleden da jeg skulle finne frem vårklær. Olajakka mi kan ikke brukes lenger - altfor stor. En sort frakk er også diger og må gis bort. Flere skjorter, bluser og kjoler er det bare å kvitte seg med. Og jeg burde jo egentlig juble!!!! Problemet er bare at jeg har ikke råd til å fornye garderoben min!

 

Forvirret!!!

 

Og i tillegg har jeg gått ned ennå en kilo:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer også hit snart. Tror jeg har to kilo igjen, så må jeg legge en ny plan. Det lureste er kanskje kontrollert oppgang i kalorier over et par uker (eller mer?), før en ligger på omtrent det en forbrenner. Så skal det bli godt å ikke skrive ned det en spiser mer.

 

Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre med klærne mine. Alle bukser sitter dårlig, og jeg har så dårlig økonomi for tida. Den fine julekjolen min (brukt tre ganger) er ikke fin mer. Det å bygge seg opp ny garderobe kommer til å ta lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

WOW - nytt titall... kan ikke huske å ha vært under 70 kilo EVER! Strålende fantastisk og fornøyd.

Men jeg skal ned et par tre kilo til - ihvertfall ifølge BMI utregningen og mitt eget speilbilde. Jeg er fremdeles ikke fornøyd når jeg står der naken, men med klær (PST! I størrelse S og M... det er jo moro da) på ser jeg jo at jeg ser ganske ålreit ut.

 

Har kjøpt meg to nye olajakker: en sort og en denim - i str. 40, til 299,- pr. stk. Takk til Cubus:-) og de sitter som støpt. Det er verre å finne en olabukse jeg er fornøyd med. Har fremdeles komplekser for rumpa mi... er relativt smal over hoftene, det er ikke der fettet mitt sitter, men har fremdeles en stygg tendens til å "dra" ned T-shirtsene over rumpa. Noen uvaner er vanskeligere å bli kvitt enn andre.

 

Er strålende fornøyd med magen min da... eller iallefall over navlen om man kan si det slik: Jeg ser en begynnende 6 pack!!!! Har du hørt???!!! Jeg!!! Men "rester etter to fødsler" henger igjen under navlen, og det er det jeg fokuserer på nå.

 

Og så er det disse grevinnehengene... trening hjelper... det er nå helt sikkert, men ikke helt i mål der nei. Ser dog både biceps og triceps, og det er utrolig fasinerende.

 

Jeg har blitt litt treningsfreak! Litt sånn at jeg tenker mye på og planlegger dagens matinntak i forhold til trening. Hva jeg skal spise før og etter etc...

 

Og jeg har begynt med KROM tabletter - Bio Life. Tuuusen takk for det tipset! Det funker for meg. Tør nesten ikke si det høyt, men endelig har jeg ikke det enorme søtsuget jeg hadde før. Selv om jeg har lyst på godteri noen ganger da... men nå klarer jeg (ikke alltid da...) å tenke meg om før jeg putter noe inn i munnen. Det som hjelper meg hver kveld er OPTIONS. Tar en kopp som "kosemerker" hver kveld, og nyyyyyyyyyyyyyter en deilig kopp kakao.

 

Men nå er jeg altså inn i min siste uke på ordinært kurs... begynner på Hold Vekten tirsdag 3. mai... og det er vel da jobben begynner på riktig. I og med at jeg fremdeles skal ned et par tre kilo til, så må jeg finne en middelvei. Men det jeg ser nå er at jeg vil holde meg der jeg er nå, trene jevnt og "stramme inn kroppen". Så får jeg heller fokusere på de siste kiloene etter sommeren. Jeg får høre med kurslederen min. For det jeg gruer meg mest til er å øke kaloriinntaket. 1600 kalorier daglig har vært mitt fokus i et år nå, og nå skal jeg plutselig øke!!! Helt feil i mine ører...

 

Gleder meg så inderlig den dagen jeg ikke fokuserer på dette mer, men at alt går helt automatisk.

 

Dette ble en skikkelig avhandling... deilig å få tømt seg litt for tanker.

 

Høyde: 165

Vekt jan 2009: 92,5

Vekt apr 2010: 69,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...