Gå til innhold

Hjelp, hva skal jeg spise?


Gjest sjoko123

Anbefalte innlegg

Gjest sjoko123

Jeg synes det er så utrolig vanskelig å kun spise sunn mat. Er det noe jeg tror er sunt, så er det ikke sunt alikevel. Jeg blir helt forvirret i matjungelen...

Er det noen som har tips til hva jeg kan spise, hver dag. (frokost, mellommåltider og middag) for å gå ned i vekt?? Er det greit med f.eks. knekkebrød med smøreost på til frokost og kvelds, eller er det andre ting som er bedre (mindre kalorier) ? Skel selvfølgelig mosjonere ved siden, men jeg har ikke tid til å mosjonere mer en kanskje 2-3 ganger i uka.

 

Føler meg helt grønn på dette området, og jo mer jeg leter, jo mer forvirret blir jeg.

Håper noen kan gi meg noen tips i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ganske bredt spørsmål du har=p

Du vil lære deg det du trenger etter hvert som du holder på, det tar ikke lang tid før du har kcal-innhold og vekt på nesten all hverdagsmaten din i hodet:p

Gjør det til en vane å sjekke næringsinnholdet på maten i butikkken før du kjøper ting, så slipper du ubehagelige overraskelser. Ting inneholder brått mye mer enn hva vi i utgangspunktet trodde.

 

Og det kan være lurt å registrere hva du skal spise før du faktisk spiser det, så slipper du å oppdage at du har spist 1000 kcal mer enn det du trodde=)

Ellers er det sunn fornuft som gjelder, rent kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker er alltid sunt, lyst brød, mettet fett og for mye salt og sukker er ikke bra for kroppen.. Osv, dette er jo ting vi har lært fra barneskolen. Du vet sånn ca hva som er sunt, spis det som er bra for kroppen og ligg i kaloriunderskudd så går vekta ned. Lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at trening 2-3 ganger i uken er veldig bra det.

 

Som det ble sagt i det andre innlegget så er fisk, kylling veldig gode produkter til middag, gjerne også til lunsj i salat ol.

 

Til frokost går det fint an med knekkebrød og smøreost, men pass gjerne på å kjøpe de magrere smøreostene, hvis du skulle komme i for mye i underskudd kan du gjerne bruke de vanlige. Du kan også fint spise fullkornsbrød, eller havregryn feks. Jeg spise havregryn til frokost, og pleier enten å ha den helt plain med melk, eller ha oppi litt kanel, eller for å fa den mer mektigere en banan i skiver. Kjempe godt.

 

Til lunsj kan en også spise brød eller knekkebrød, men også en salat som du lager selv, enten med noe fullkornspasta, kylling og/eller tunfisk feks.

 

Til middag er det mye å velge i, men velg gjerne fullkornsprodukter når det kommer til pasta, ris ol.

 

Det er nå masse mer en kunne sagt, men her var nå hvertfall noen tips som jeg håper hjalp litt hvertfall ;) masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjoko123

Takk for rådene. Jeg skal i alle fall prøve å bli mer bevist på å lese mer på maten jeg kjøper. :) Da får jeg prøve meg litt fram, og salat og knekkebrød blir nok det som blir spist mest da, utenom middag.

 

Problemet mitt er vel det at når jeg først skal bli sunn så skal jeg liksom ta igjen for all den tid jeg har vært usunn.. og blir kanskje litt for redd for å spise feil, derfor blir det igjen lett å bare spise usunt som før. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så bra med grete roede er jo at du egentlig kan spise hva du vil,. så lenge det ikke blir for mye av det gode for å si det sånn. Jeg tar meg gjerne en sjokolade en gang i blant, samme med pizza, mcdonalds og kebab, bare ikke så ofte som før, og velger gjerne en mindre porsjon pommes frites eller unngår brus, det er lett for meg da ettersom jeg aldri har likt brus noe særlig.

Men det jeg vil si er at du trenger ikke være redd for å ikke få det "perfekt".

 

Tenk at det er en livsstilsendring, og det er vel heller få som klarer seg uten sjokolade, eller andre gode litt "usunne ting" i lengden. Kos deg heller med maten:) Bare få inn flere gode vaner, så gjør det ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...