Gå til innhold

Hvordan stagge sulten?


Gjest Halfwaythere

Anbefalte innlegg

Gjest Halfwaythere

Hei,

Jeg prøver å begrense matinntaket mitt om dagen, men det er ikke bare lett. Jeg står opp omtrent halv sju og spiser frokost frem til klokka sju, før jeg drar på skolen. Etter 1. time, når klokka er ni, er jeg sulten igjen. For det meste prøver jeg å "holde meg" litt til, men må spise noe senest etter 2. time(klarer ikke konsentrere meg når jeg er sulten...). Videre blir jeg sulten igjen etter 3. eller 4. time, og så er det lunsjpause, spiser for det meste noe i løpet av den. På de dagene jeg har skoledag til 4 må jeg ha ihvertfall to mellommåltider(f. eks et rundtstykke, frukt, yoghurt etc.) til etter pausen.

I det hele tatt blir det veldig mye mat i løpet av skoledagen, rett og slett fordi jeg blir veldig sulten. Er det noen som har noen tips for å stagge sulten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan tørste forveksles med sult. Prøv å drikk en halvliter vann når du er sulten.

Om du fortsatt er sulten kan du prøve å se på sammensetningen av måltidene dine.

Du bør ha i deg proteiner, sunt fett og karbohydrater til hvert måltid.

Proteinrik mat gir bedre metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halfwaythere

Ah, å drikke vann er sikkert lurt, jeg har begynt å drikke mye vann ellers men glemmer det under skoledagen, så skal begynne med det nå.

 

Jeg passer for det meste ganske nøye på næringsinnholdet i maten min, blir alikevel fortsatt mest karbo(=brødskiver med proteinrikt pålegg). Bytter ut brød med egg o.l. noen ganger, men føler av en eller annen grunn til at jeg ikke blir like mett av det som av brød. Men, det går vel mye på vane, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer du på å velge grovt brød? Det hjelper mye på metthetsfølelsen, den varer lengre med fullkorn.

 

Kanskje det også kan være en ide å ha med noen grønnsaker som mellommåltid, feks gulrøtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halfwaythere

Ja, jeg spiser alltid grovt brød, det groveste jeg finner.

Grønnsaker er også en god idé, har begynt å ta med meg en pose med agurk og tomat som mellommåltid og det metter faktisk en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rivjernet

Heisan!

 

Har det helt likt som deg. Det eneste jeg klarer å stagge sulten med er faktisk Cottage Cheese med enten lett syltetøy eller eplebiter og kanel.

 

jeg vet ikke hva det er med frukt og grønt for meg jeg blir bare lei av å tygge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest firsttime

Jeg har det sånn dersom jeg starter dagen med hvetemel eler havregryn...

Byttet ut frokosten med rugsprø, knekkebrød.

Men husk at med ett fornuftig matinntak er det normalt at du er sulten etter 2 timer og spiser etter 3 timer.

Det som er viktig å huske på da er jo at du ikke skal ha i deg 3-400 kcal til hvert måltid, men kun spise små måltider.

For meg hjelper det veldig på sulten å spise en stor gulrot og drikke ett glass vann.

Kanskje det kan hjelpe deg over til neste måltid i alle fall.

For min del dyrket youghurt søtsuget veldig- så det ble en craving etter litt tid...

Det må vi passe oss for-uvanene;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Idamari

Hei,

 

I følge ernæringsfysiologen min skal det ikke gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid, så det er jo bra at kroppen din minner deg på å spise. Mitt problem er at jeg spiser for mye, slik at jeg ikke blir sulten etter tre timer... :/ Jeg jobber med saken med å kikke på klokken når jeg spiser, slik at jeg gir kroppen tid til å føle seg mett. Kan gjerne bruke 20 min på frokost;) Ofte kjenner man ikke metthetsfølelsen før 20 min etter man har inntatt et måltid.

 

Det at du føler at du er sulten kan også være at blodsukkeret ditt synker. Kanskje du ikke spiser nok karbohydrater? De raske karbohydratene holder deg ikke mett,så gå for de langsomme karbosene.

 

 

Ida Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...