Gå til innhold

1 uke på kurs. hvilke brød spiser dere?


Gjest Shihnais

Anbefalte innlegg

Gjest Shihnais

Hei!

 

Hvilke brød er det dere spiser?

 

Jeg hadde birkebeinerbrød i dag, men fant jo ut at det var en kalloribombe:S:S:S nesten 1000kallorier pr.100gram:D

Trodde jeg kunne spise alt av brød, bare det var grovbrød:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Nå tror jeg du blander kJ og kcal - det er to forskjellige måleenheter for energi. 1 kcal = 4,18 kJ, så dermed er det alltid over 4 ganger så høy kJ som kcal.

 

Det er 240 kcal per 100 g Birkebeinerbrød, og 1015 kJ. :)

 

På "Mat og trim" her inne, og i formelen til Grete Roede beregner du kalorier - kcal. Så kJ kan du se bort i fra. Bare forsøk nå selv. Legg inn brødet ditt i "Mat og trim", og se hvor mye energi som kommer opp.

 

Du kan spise hvordan brød du vil, det anbefales å spise grovest mulig brød, og Birkebeinerbrød er ikke grovt. Dessverre, det er 40 % grovt mel. Du burde prøve å spise brød mellom 50 - 100 % grovt mel - det er grovt brød ;). Det er laget en brødskala for å hjelpe deg å finne grovt brød (du kan se den på noen av brødpakkene, det bør stå "grovt" eller "ekstra grovt") http://www.brodogkorn.no/fakta/brod/;

0 - 25 % grovt mel = Fint brød

25 - 50 % grovt mel = halvgrovt

50 - 75 % grovt mel = grovt brød

75 - 100 % grovt mel = ekstra grovt

 

Her finner du en fin oversikt over hvor grovt brødet ditt er; http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.908279

 

Lykke til!

 

-innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shihnais

hahahha.. Ja jeg har sett på feil plass:S Er det forlite grovt? jeg kikket på det runde symbolet som er delt i 4 ruter, der hadde birkebeinerbrødet 3 av 4, så trodde det var grovt nok:S MENMEN jeg skal kjøpe nytt i morgen.

 

Tusen takk for svar iallefall, skal huske på dette:D men ALT er helt nytt for meg. Første dagen på denne dietten... Forstår ikke alt:S har allerede spist formye til 2 måltid, men likevel har jeg ikke oppnådd de kaloriene jeg skal ha.. HUFF Å HUFF.. Håper dette går seg fort til:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. Det er fort gjort å lese feil. Det er ingen matvarer som har mer enn 900 kcal per 100 g, fordi fett er det mest kaloririke som er, og det inneholder 9 kcal per gram, så da blir det maks 900 kcal per 100 g. :) (De andre næringsstoffene; 1 gram karbohydrat gir 4 kcal, 1 gram protein gir 4 kcal og 1 gram alkohol gir 7 kcal.)

 

Den artikkelen jeg fant om birkebeinerbrød er gammel, og handler om Bakers Birkebeinerbrød (i tilfelle det finnes andre), så det er veldig mye mulig at de har puttet i mer grovt mel, for å få den opp fra 40 % til over 50 %. Med en gang den har 51 % eller mer så er den jo "GROVT" på Brødskalaen (3 av 4, og i tillegg så står det da "GROVT" i sirkelen når den har det). ;) Sist jeg sjekket det birkebeinerbrødet i butikken så hadde det ikke brødskalaen på seg i det hele tatt, så jeg brukte egentlig bare den artikkelen på internett som referanse.

 

Lykke til videre! Anbefaler deg å ikke se på dette som en diett, prøv å spise ditt vanlige kosthold - bare i en sunnere variant, og gjør små endringer av gangen. Det gies masse råd og tips om hva som er bra (mye grønnsaker, grovt brød, vann osv). Men for hver og en av oss burde tanken være at dette er noe du skal leve med for alltid, og da burde det ikke være for drastisk. Det som er så fint her - du kan spise hva du vil! (Også helt fint brød, hvis det er det du foretrekker). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...