Gå til innhold

Jeg trenger hjelp!!!


Gjest Anne75

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver stadig vekk å gå ned i vekt, men uten hell. Vet stort sett hva som kreves gjennom endring av kosthold og mosjon, men kommer bare ikke i gang. Er ikke noe glad i å trene og har ikke råd til GR-kurs.

Har viljen, men ikke styrken til å komme i gang...

Jeg er 163 cm og veier 80 kg. Trivselsvekta er 60 kg, men i første omgang må jeg konsentrere meg om å komme ned til ca 70. Skal i bryllup i september så jeg har jo noe å jobbe mot, men jeg kommer altså ikke i gang.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan komme i gang uten å gi opp med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klarforalt

Hadde samme problem som deg, hadde ikke viljestyrke til å starte. Jeg startet med å gå tur, går nå tur hver dag, som oftest i marka. Nå klør det i kroppen om jeg ikke får gått turen min, blir skikkelig rastløs og kroppen nærmest dytter meg ut døren. Mitt tips er å finne noe du liker, så vil lysten din øke etterhvert:) Er mange spennende treningsdvd-er på markede så ta en titt om det er noe for deg. Selv holder jeg på med 30 days shred;)

 

Masse,masse lykke til! Håper det løsner for deg og du klare å nå målene dine!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Helt enig! Det er et lite helvete å komme igang.

 

Jeg prøver så godt jeg kan å komme meg ut hver dag. Jeg har hund selv, så litt MÅ jeg ut, men ellers prøver jeg å gå istedet for å kjøre. Gå til butikken, gå trapp istedetfor å ta heis... Små ting. Det kan gjøre at kroppen din ønsker å bevege seg mer. Dermed blir du litt rastløs, og har lettere å komme i gang med noe litt mer trenings-aktig. Jeg også hater å trene. Jeg føler meg som en flodhest, og vil helst holde meg langt unna andre mennesker.

 

Zumba og pilates på dvd ble løsningen for meg. I tillegg har jeg kjøpt en sånn TotalGym Shaper fra TV-Shop. Jeg har aldri i mitt syndige liv kjøpt noe derfra før dette apparatet her. Det er faktisk helt OK å bruke :) Og det flotte med å trene hjemme er at man kan drite seg loddrett ut, og den eneste som ser det er bikkja. Da er det plutselig ikke så farlig lenger. Greit nok at de damene på Zumba DVD'en ser ut som de har kuleledd i hoftene og beveger seg på måter som jeg bare kan drømme om med den kroppen min. Jeg kan se på gutta istedet, og prøver så godt jeg kan. Etter noen ganger klarer jeg faktisk mer og mer. Så får jeg se ut som en flodhest. Jeg har det OK moro, og det holder for meg.

 

Ønsker deg masse lykke til! Håper du kommer litt i gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det er nesten umulig å komme i gang. Håper du klarer det! Jeg regner med at det er tabu her inne, men hva med en ekstremkur for en kort periode i starten? Pulverkur, suppekur, ketolysekur, detox eller hva som helst. Ikke så lenge, men nok til at de første kiloene slipper og du ser at det skjer noe? Du må i tilfelle gå inn i det med åpne øyne og vite at det ikke er bra for kroppen, at du risikerer å sette ned forbrenningen og gå opp igjen mer enn du tok av m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte noe som het South Beach Dietten her for noen år siden. Det er en skikkelig kickstart! Det går kort og godt ut på at du ikke spiser brød (altså mel i alle fasonger innkl lomper/lefser, pølsebrød mm), gjær, melk osv i 2 uker før du begynner på et kosthold som minner veldig om Grethe Roede. Det er utrolig effektivt, men det tærer på etter et par uker altså... Men det som er så fint er at du ser resultater i form av vektreduksjon og reduksjon av magemål veldig fort. Poenget er at du spiser deg mett, men altså da med sterke restriksjoner i matveien de første 2 ukene. Det er effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra tips. Har nå fått meldt meg på kurs i latinojazz som begynner i august, så det blir jo gøy. Har også fått låne zumba-dvd, men har ikke noe greit sted å holde på siden tv'n i stua stort sett er opptatt... Må bli flinkere til å ta meg sammen å gå litt tur også. Kanskje en intensiv kur for en liten periode kan være bra for motivasjonen til å komme i gang?

Mange bra råd. Takk igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Det er vanskelig å komme i gang. Jeg har nå kommet i gang med den fysiske aktiviteten, men sliter litt med maten.

Kurslederen min anbefaler å starte med en ting av gangen. Det tar tid å endre vaner. Rom ble ikke bygd på en dag!

Husk at de vanene vi har i dag har vi brukt hele livet på å lage. Vi kan derfor ikke endre alt på kort tid.

Jeg går internettkurs. Selv med det kan det være vanskelig å komme i gang.

Men det som er fordelen med kursene er at du blir "tvunget" til mer mental trening.

Det er i hodet det sitter.

Jeg for min del kunne tenkt meg å tatt av de kiloene jeg skal med en gang å få tilbake den fysiske formen jeg en gang hadde på null komma niks.

Men jeg skjønner at det ikke går. Jeg er derfor innforstått med å bruke lang tid på å nå hovedmålet mitt.

Jeg har som sagt kommet i gang med trimmen. Nå må jeg fokusere på å endre kostholdet, samtidig som jeg fortsetter den gode trenden mht. trim.

Lag deg delmål som er overkommelig. Det er så gøy når man når målene man har satt seg. Mange sier at man kan gi seg selv en premie når man når målene. Det kan være f. eks å kjøpe seg et klesplagg, gå på kino, ta et fotbad etc. Jeg for min del har funnet ut at man kan unne seg disse premiene hver dag. Jeg ønsker heller å bruke premiene som erstatning for kosen via matveien.

Vi er flinke til å leve etter enten/eller-prinsippet. Klarer vi ikke 100 % så er det ingen vits.

Men det er faktisk bedre å klare 70 % enn ingen ting.

 

Lykke til Anne75!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til - kjenner også at dørstokkmila er lang.

Så bra at du har fått kommet i gang.

 

Kanskje disse nettsidene kan hjelpe enda mer? Det er treningsopplegg og forslag til øvelser du kan gjøre hjemme, med trener Yngvar fra NRK. Det virker veldig bra.

 

http://www.nrk.no/bedrepuls/article/page/view/1.6357188 Mye interessant å klikke rundt på også - både videoer og utskrifter av øvelser.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet i går mot målet mitt som er 15 tunge kilo unna. Mitt beste tips er å ha en liten kladdebok i nærheten og skrive ned absolutt alt du putter i munnen. Før dem inn på GR klubben samlet hver kveld. Det går fort mye tid ellers.......

 

Klarte å gå ned 17 kilo for 10 år siden. Var knalltøff med meg selv da. Veide og noterte alt jeg puttet i munnen. Fikk ikke trent noe særlig fordi jeg hadde to små på under tre år, og mann på sjøen, men treningen la jeg til etter at kiloene var borte og min mann hjemme igjen fra havet. Da var det utrolig motiverende og lett å trene! Det var lett å gå i trapper! Lett å løpe! Lett å gå hurtige turer! Det var tider..............

 

Kiloene kom på igjen under mitt tredje svangerskap, og nå sitter de godt! Altfor godt! Jeg er nå 42 år, 78 kg og er fremdeles 168cm høy. Målet er 63 kg. Tror du at jeg greier det?

 

Nå er det på an igjen, og denne sommeren MÅ jeg greie det! Noen som er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...