Gå til innhold

Jeg har ikke vært flink... :-(


Gjest katkvinn

Anbefalte innlegg

Gjest katkvinn

Jeg gikk ned 6 kg på relativt kort tid, men så gikk det galt.

Det startet med at gutten på 4 ble syk og var hjemme en hel uke. Da ble det til at syklinga stoppet opp fordi jeg ikke orket akkurat da og det ene med det andre (jada, bare dumme unnskyldninger, jeg vet det), og da var det så vanskelig å begynne igjen.

Etter hvert så kom jo sommerferien for gutta mine, men med et vær som minner mer om høst enn sommer så har vel stemning og humør vært ganske så laber for alle her. Så da har det blitt til at jeg har vært så dum at jeg har småspist og kost meg for mye da. Så da har jeg klart å gå opp en kilo igjen. Jada, det er bra gjort at det ikke er blitt mer, men likevel.. Det er så unødvendig!

 

Noen som har noen motiverende ord som kan hjelpe meg til å komme igang igjen? Jeg trenger virkelig et spark og 12 bak nå. Siden mannen min sier at han er fornøyd uansett og at jeg "ikke får lov" til å bli strek-tynn, så kan jeg ikke akkurat si at han sparker hardt nok, hehe. Jada, han er støttende, men jeg er ikke fornøyd ennå, så det var feil tid å være det på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De neste 6 mnd kommer til å gå enten du slanker deg eller ikke. 1 av 3 ting vil da ha skjedd: 1) Du har lagt på deg, 2) Du er på nåværende vekt (som du virker å ikke være helt fornøyd med) eller 3) Du har slanket deg. Den dagen 6 mnd fra nå vil være akkurat som dagen idag er i forhold til en dag for 6 mnd siden. Skulle du ikke ønske at du den dagen for 6 mnd siden hadde gjort alvor av slankeprosjektet? Om 6 mnd er det akkurat det du vil tenke om dagen idag.

 

Å slanke seg er et bevisst valg, men er ikke å IKKE slanke seg nettopp et bevisst valg også? Man velger å ikke bry seg om kaloriene, å kose seg, å ta en ekstra porsjon, å ikke trene (nok), å ikke spise sunt osv. Det er bare det at det virker mye enklere å ikke slanke seg og det gir dessuten umiddelbar tilfredsstillelse. Men det går an. Det går an å gå ned i vekt, være sunn og samtidig kose seg med god samvittighet. Det handler om å begrense seg til hverdags, være i balanse med og oppmerksom på matinntak, og å tillate seg å skeie ut en gang i mellom. Det er lov å ha kjipe dager, vanskelige dager og lange dager, men det som skiller den ene fra den andre er at noen gir ikke opp og slår seg ikke til ro med at de "klarer ikke". Det du møtte på med sykdom og ferie kan oppleves som problemtid for de fleste som skal slanke seg og du ville møtt på det før eller siden. Nå starter du ny giv med ekstra redskaper i verktøyskassen din og ved neste tilfelle av sykdom/ferie er du dermed ekstra obs, møter beredt og har kanskje til og med lagt en slagplan. Ønsker deg masse lykke til, katkvinn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest katkvinn

DU har helt rett, jeg har fått ny giv og ny motivasjon, og igår var jeg på stepmaskinen en halvtime selv om det var så mye annet jeg skulle gjort, og idag har jeg vært ute og klippa plene og gått litt. Har til og med vært veldig opptatt av å bare spise mager mat, det vil si helst frukt og grønnsaker utenom middagen, da blir det noe mer kalorier :-)

Så nå er motivasjonen på topp igjen, og denne runden skal bli enklere. Skal prøve å holde meg til mest mulig proteiner og RIKTIGE karbohydrater så går det vel så fint atte :-)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du har fått igjen motivasjonen! :)

 

Ellers tror jeg at det er viktig å ikke tenke på det som er gjort - annet enn å lære av det. Hvis du tenker at "jeg har ikke vært flink nok, jeg kan like gjerne gi opp nå", så er jo ikke det det beste utgangspunktet. Men hvis du tenker "jeg reagerte sånn når jeg var stresset - hvordan kan jeg gjøre det bedre neste gang jeg blir stresset", så er det en bedre holdning.

 

For å få mer motivasjon tror jeg det er lurt å fokusere på hva du ønsker å få ut av vektnedgangen. Joda, du vil ha et tall på en vekt, men hvorfor? Vil du føle deg bedre? Vil du komme i bedre form? Vil du passe inn i yndlingsbuksene dine som er for små nå? Vil du få mer overskudd? Vil du ha bedre helse? Vil du leve lenger?

 

Hvis du fokuserer på disse tingene, tror jeg det er lettere å holde fast på motivasjonen. Når man spiser sunnere og trener mer, så har det jo masse positive effekter i seg selv, til og med om man ikke skulle nå målet sitt, eller om man skeier ut og gjør det dårlig en gang i blant. Så bare å være i en sånn sunnhetsprosess vil gjerne få deg til å føle deg bedre, og det kan være verd å fokusere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest katkvinn

Du har helt rett, anci :-)

Jeg må jo selvfølgelig holde fokus på målet og hvorfor jeg vil dette. Hvis ikke så kan jeg jo bare gi opp her og nå!

Jeg skal gjøre så godt jeg kan, og jeg skal nå målet mitt om å komme ned i 60 kg. Er 69,4 nå, så har jo litt igjen her da. Men det skal gå, jeg har tross alt mistet 5-6 kilo allerede :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest katkvinn

Nå har jeg gått ned fra 69,7 kg til 68,8 kg så denne uka er jeg veldig fornøyd.

Det hjelper å få blåst ut litt her og høre at andre har vært borti akkurat det samme.

 

Håper resten av dere motløse også kommer dere over kneika, for det er jo absolutt verdt det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...