Gå til innhold

Billig, lettvint og sunn middag?


Gjest kinee

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har tips til billig, lettvint og sunn middag? Sliter med å få til ordentlig mat etter jobb, da mange middagsretter tar lang tid å lage.

Håper noen kan komme med gode tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ide kan jo være å lage mange porsjoner av en rett når du har tid, fryse det ned og så varme det opp på hverdagene. Det tar jo ikke lang tid og så får du sunn fastfood ;)

 

Ellers er wok kjemperaskt, bare kutte grønnsaker og kjøtt og steke dem raskt i woken mens risen koker. Hvis du syns det tar lang tid å koke ris, kan du koke den dagen i forveien og lage stekt ris i woken i stedet, det er kjempegodt! Og bruker du ferdigoppkuttede grønnsaker og kjøtt er jo maten nesten ferdig før du får tenkt deg om!

 

Hvis du har mulighet til å grille er dette en annen tilberedningsmåte som går kjempefort!

 

Ellers er det en del matvarer som faktisk smaker bedre dagen etter at de er laget, lasagne og diverse gryteretter feks. Da kan du lage dem dagen før og bare varme opp.

 

Suppe går også kjapt, kjøp en posesuppe, kok opp den mens du kutter grønnsaker og kjøtt, ha det oppi og kok litt til, og vips så er det ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lage 2 ukersplan for middag.. Tar utgangspunkt i det jeg har i fryser og skap, så blir det billig! (er kanskje ikke alle som har like fulle frysere men ;) ) Vet ikke hva du mener er raskt nok, men her er noen eksempler for denne 2 ukersperioden.. Syns jeg bruker så mye tid på å tenke ut noe smart å spise hvis vi ikke lager meny, så sparer mye tid der. Sparer tid på å ikke handle ofte. Og tiden jeg bruker på selve middagen er egentlig den tiden det tar å koke potetene, og syns ikke 20min på middagen er så mye. (samkjører mye av tilbehøret så jeg slipper å handle så mye, og varierer heller mer til neste ukesplan)

 

Pølsegryte (Toro) med potetmos

Svinefilet/kotelett med kokt potet og blomkål

Fiskepinner med kokt potet og revet gulrot

Kyllingfilet med ris og soppsaus

Fiskekaker med kokt potet og blomkål

Laksefilet med fersk pasta og brokkoli + sweet chilli saus

Madagaskargryte (Toro) med pølse

 

Fiskepinner med potet og blomkål

Spaghetti med karbonadedeig og spaghettisaus på pose fra Toro

Kjøttkaker (karbonadedeig) kokt potet, tyttebær, blomkål og brun saus (Toro)

Kyllingfilet med ris og saus

Svinefilet med potet og grønnsak

Grøt

Kotelett med potet og grønnsak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Gjest Hipphipp86

mitt middagstips er at jeg pleier å kjøpe sei i blokk, (euroshopper), og trekker den i vann med sitron og litt salt.

så har jeg masse kokte gullerøtter, LITEN potet, et egg, og masse andre grønnsaker som f.eks brokkoli, tomat, paprika, squash til pluss en dæjs mager kesam på toppen, som toppes med litt pepper, smaker utrolig godt blir stapp mett, det blir sen STOR porsjon for 400 kcal =)

og som student er det en grei prisklasse =) jeg pleier å lage for 2 dager i slengen, men nå er jeg ganske enkel i kosten og kan gjerne spise det samme mange dager etter hverandre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er for tiden tom for ideer til enkle middagsretter. Har dere noen gode forslag til retter som er rask å lage. Har en mann som ikke spiser fugl av noe slag, og ikke er så glad i taco, wok for å nevne noe. Synes det er greit å lage sunne middager som hele familien kan spise uten å føle seg på slankern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipphipp86

legger inn et lite tips til =) bruk det du vil av kjøtt eller fisk i folie, her kan du legge i samme folie, eller i en annen pakke masse grønnsaker, purre, gulrot, potet, løk, kålrabi, brokkoli, mais, paprika krydder og urter..kan serveres med fullkornspasta, ris eller coscos, eller poteter self =)

 

vist ikke er jo supperog ulike gryteretter veldig godt da, da kan man også bruke det man har i skapene =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...