Gå til innhold

Kan frukt redde meg??? Eller noen andre....


Gjest pesada

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg er ny her jeg, og har ikke gårr på GR så lenge.. Har klart meg relativt greit i ukedagene på meny 2, men i helgene skeier jeg som oftest helt ut med alkohol, nattmat og søndager på soffaen med trøstemat.. Null kontroll med andre ord.. Når jeg legger sammen kaloriene for en hel uke kommer jeg som oftest på over 2000 daglig på tross av at jeg har klart å ligge under 1500 4 av 7 dager. Utrolig kjipt, men det er så vanskelig for jeg bor sammen med 3 venninner, og helgene er helt hellig i vår leilighet. Jeg klarer selvfølgelig ikke å stå imot.

 

Jeg leste nettopp en artikkel om type fruktdietter da man lever utelukkende på frukt i en uke eller fler. Dette er noe jeg ikke er interessert i, for jeg tror ikke på sånne dietter. Men så leste jeg at det å kun spise frukt de 5 første timene om dagen kan være veldig fordelaktig fordi man skal spise frukt på tom mage og at man helst ikke skal spise så mye sent på kvelden. Er det noen som har noen erfaring med dette? For dette virker som noe jeg enkelt kunne lagt inn som en vane. Føler vektnedgangen bare blir vanskeligere og vanskeligere og jeg tar meg selv i å tenke mer og mer på mat og hva jeg skal spise til en hver tid.

 

Tror dere det kunne være en god idé å kjøre frukt fra 8-13 deretter spise brødmat eller havregrøt ca 14, middag 17 og en proteinshake, tunfisk eller egg etter trening eller til kvelds ca 21?

 

Håper på svar fra noen der ute som har litt mer peiling enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke erfaring med denne frukt dietten din, men en ting jeg vet heelt sikkert er at slike ikke fungerer i lengden. Jeg har prøvd masse, men det er kun en ting som funker, langvarige endringer!

 

Du kan spise:

 

frokost: Havregryn og melk, eller 1-3 knekkebrød med magert pålegg. ca 220kcal

 

mellom: Frukt, ett eple 50-70 kcal

 

lunch: 1-3 knekkebrød med magert pålegg

 

mellom: yoghurt uten sukker/ eller frukt

 

middag: Fiskepinner, laks, kyllingfilet, rent kjøtt, bare ikke ha pasta, ris eller poteter til. Brokkoli eller salat, ellers alle andre grønnsaker. ca400kcal

 

Kvelds: Frukt, eller sunn smoodie.

 

Allt dette (dette er mye mat) er under 1500 kcal om dagen ;)

 

Og i tillegg Trene masse, gå tur, jogg, ta trappene! :(

 

Dette fungerer i lengen, ikke snarveier, du må spise noe du kan leve meg i lengden :D

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg ville ikke rådet deg til å gjøre dette, du vil få kroppen helt ut av balanse, da kroppen trenger gjevnt påfyll av sunt og VARIERT kosthold gjennom hele dagen. GR anbefaler maks 3 frukter per dag, eller maks 200 kcal om dagen (som noen ganger også bare blir to frukter). Dette er fordi det er mye fruktsukker og karbohydrater i frukt. MEN, du bør få i deg den kvoten de anbefaler da de også bidrar med gode vitaminer i kostholdet. Jeg (og GR) vil anbefale deg å heller spise grønnsaker i så fall. De inneholder masse gode stoffer for kroppen og har veldig få kalorier - og det metter!

 

Du snakker om at helgene er den store utfordringen for deg, og det er den jo for de fleste som prøver å gå ned i vekt. Hva med å noen helger velge andre aktiviteter enn å gå ut å drikke? Det er fullt muligi å være sosial på annet vis! Da vil du sette mer pris på helgene du går ut og du vil slippe unna litt av skyldfølelsen fordi det ikke skjer hver eneste helg. Og de helgene du går ut, hold deg til bare en dag, drikk vann/lettbrus mellom hver enhet med alkohol og hold deg unna de værste snacksene som står på bordet. Til nattmat kan du kanskje prøve å ha laget noe tidligere på dagen som du heller kan varme opp når du kommer hjem i stedenfor å kjøpe mcdonalds eller kebab - her velger du selv hva du vil lage, men gode tips er grov pizza/lasagne - og spis bare en liten porsjon, det vil hjelpe!

 

I tillegg til dette er det lurt å prøve å "spare" litt på kcal tidligere på dagen, jeg mener ikke at du ikke skal spise, men å halvere porsjonene etc. Tren også litt på dagen før du skal ut, det gjør at du kanskje tenker senere på kvelden at du ikke vil ødlegge hele treningsøkten ved å skeie for mye ut, eller at du i alle fall har gjort noe fysisk, så blir ikke utskeielsen på kvelden fullt så ødleggende.

 

Du sier du bor med 3 venninner og at helgen er hellig, men hva med kroppen din? Fortjener ikke den å være hellig? Er det viktigere for deg å ha tre hele dager med utskeielse med venninnene dine i uken enn å nå målet ditt, og få en sunnere og friskere kropp? Dersom du setter deg ned å tenker på hva DU fortjener og hva kroppen DIN fortjener, så vil det kanskje gå et lys opp for deg etterhvert - det er ikke verd de dagene!

 

Litt tough love på slutten her, men noen ganger er det rett og slett en liten wake up call som trengs!

 

Håper det kan hjelpe deg litt, prøv å sett ting i perspektiv, det hjelper meg!

Lykke til videre med vektnedgangen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...