Gå til innhold

Ukokt vs kokt ris/pasta


Gjest Someoneelse
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Someoneelse

Hei igjen!;)

Jeg er klar over at jeg kanskje har spurt om ganske mange rare og kanskje også åpenbare ting, og nå har det altså også dukket opp noen nye spørsmål.

 

Jeg har litt problemer med å forstå hvordan man kan vite kaloriinnholdet i kokt ris vs ukokt ris. Hvordan finner man ut dette her? Om man bruker ca 40 gram tørr ris, og koker dette opp. Og om man vet at per 100 gram tørr ris er det ca 350 kalorier. Blir det fortsatt 350/100*40 da? Altså, 140 kalorier i 40 gram? men så har jeg jo hørt det at når man bruker 40 gram tørr ris, så blir dette til ca 100 gram kokt ris? Og da vil vel 40 gram kokt ris være mer enn den tørre risen? Blir det akkurat det samme kaloriinnholdet per 40 gram da? eller?

 

Jeg er klar over at det ikke er så lett å forstå alt det jeg babler om, men håper det er noen som forstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriinnholdet i risen forandrer seg ikke når du koker den. Vekten øker fordi den absorberer vann og vann er det jo ingen kalorier i. Så hvis du koker 40 gram ris er det like mange kalorier i den etter den er kokt, uansett hvor mye den kokte risen veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at dette kan virke forvirrende, men egentlig så er det ganske logisk.

 

Som nevnt over så trekker jo ris (og pasta) til seg vann og øker dermed i vekt. Dette betyr da at de 40 grammene med tørr ris som du har kokt blir til ca. 100 gram kokt ris. Kaloriinnholdet forandrer seg ikke.

 

Nå er det jo imidlertid sånn at man ikke alltid har muligheten til å veie ting i tørr tilstand, og da kan det være greit å vite forskjellen på kaloriinnholdet pr. 100 gram i både tørr og kokt ris. Siden den tørre risen ikke har trukket til seg vann, og dermed veier mindre, så har den et høyere kaloriinnhold pr. 100 gram enn kokt ris.

 

Kaloriinnholdet i risen forandrer seg altså ikke om den er tørr eller kokt, men sider hvert riskorn veier mer så forandrer kaloriinnholdet pr. 100 gram seg.

 

Håper det var forståelig! :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Someoneelse

Tusen takk for svar.

 

Det ble litt mer forståelig nå tror jeg. Ukokt ris har et høyere kaloriinnhold per 100 gram enn kokt ris, men for å finne ut hvor mye kcal det er i kokt ris må man vel vite hvor mye kcal det er i 100 gram ukokt ris først?:D eller?

 

Uansett så ble det litt klarere for meg nå, så tusen takk for svar!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AktiveHeidi
Tusen takk for svar.

 

Det ble litt mer forståelig nå tror jeg. Ukokt ris har et høyere kaloriinnhold per 100 gram enn kokt ris' date=' men for å finne ut hvor mye kcal det er i kokt ris må man vel vite hvor mye kcal det er i 100 gram ukokt ris først?:D eller?

 

Uansett så ble det litt klarere for meg nå, så tusen takk for svar!;)[/quote']

 

Ja, det er riktig! Jeg tror dette er en grei forklaring:

 

Så mange kalorier ris/pasta som du putter i kjelen før du koker, like mange kalorier er det i gryta når det er ferdigkokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
  • 9 years later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...